Kamomille Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg kom for et par dager opp i en liten disputt i en klesbutikk, og trenger litt veiledning på hva som er riktig her. Saken er som følger: Butikken annonserte med salgsplakater i vinduet på butikker hvor det sto: «Vinterjakker til dame 50%». I tillegg var det en annen plakat hvor det sto; «et begrenset utvalg vintersko 50%». Jeg tolket det da slik; Et bestemt utvalg av sko til nedsatt pris og alle vinterjakker til nedsatt pris. Da jeg kom til kassen kom det fram at dette tilbudet ikke gjaldt ALLE vinterjakker, men kun et bestemt utvalg som butikken hadde nedpriset. De hevdet at siden det ikke sto «alle jakker» på plakaten, så var det greit å bare tilby et utvalg. Da jeg påpekte at det ikke sto «et begrenset antall» eller «et utvalg» av jakker (slik det sto på plakaten med sko) mente jeg at reklamen var misvisende og absolutt kunne leses slik at dette tilbudet gjaldt alle jakker. Jeg forsøkte å være blid og mente butikken burde gi meg avslaget på den ENE varen jeg hadde valgt (som forresten ikke var en spesielt dyr jakke i utgangspunkett – så avslaget hadde ikke blitt såååååå stort), og deretter rette opp plakaten i vinduet. Men da ble ekspeditøren utrolig fornærmet, tok jakken og hengte den på plass igjen og sa jeg ikke kunne forvente slike avslag……. Det endte med at jeg gikk fra butikken uten å kjøpe noe, og egentlig ble jeg ganske irritert da jeg mente reklamen var sterkt misvisende. Men hvem har egentlig rett her. Er det lovlig av butikken å reklamerer med vinterjakker til halv pris når det bare gjelder noen få utvalgte (uten at dette kommer fram i reklamen)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Ja, butikken har rett. Jeg ville nok tolket det som om det varveldig få skomodeller som var nedsatt og fra en til mange vinterjakker som var nedsatt, men ikke alle. Å kreve avslag på alle jakker blir helt galt. Det er greit å spørre en gang, men å mase eller diskutere videre etter at de har forklart hvordan det var blir bare dumt. Da forstår jeg om de blir irriterte. Anonym poster: bfc44656437f9fdf94b715bcdeab293f
Kamomille Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2013 Ja, butikken har rett. Jeg ville nok tolket det som om det varveldig få skomodeller som var nedsatt og fra en til mange vinterjakker som var nedsatt, men ikke alle. Å kreve avslag på alle jakker blir helt galt. Det er greit å spørre en gang, men å mase eller diskutere videre etter at de har forklart hvordan det var blir bare dumt. Da forstår jeg om de blir irriterte. Anonym poster: bfc44656437f9fdf94b715bcdeab293f Jeg hevrken maste eller diskuterte. Jeg sa jeg mente plakaten var misvisende og spurte om å få samme avslag på den varen jeg hadde valgt. Irritert ble jeg først da ekspeditøren tok jakken fra meg og hengte den på plass...... Min oppfatning av dette henger nok også sammen med dette var en kjedebutikk og de andre i sammen kjeden her i område kjører tilbud på alle vinterjakker til halv pris. Samme plakat i viduet, men altså forskjellige tolkninger...... Men selv om dette er samme kjeden, så er jo butikkene selstendige objekter og således kan de sikkert bestemme salget sitt selv. Hva en butikk gjør kan sikkert ikke overføres til de andre butikkene. Mitt spørsmål er derfor om dette er greit markedsføring, evt om noen har henvisninger til lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå