Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #26 Skrevet 1. februar 2013 Så når jeg nesten ikke kunne gå i to svangerskap og slet med å sitte og ligge også på grunn av store smerter så hadde jeg bare plagene fordi jeg hadde hørt om bekkenløsning? Eller nå som jeg endelig har fått diagnose for de smertene jeg har levd ( i økende grad)med siden jeg var liten så er det egentlig ikke syk? Eller den teller vel ikke fordi jeg fikk en diagnose jeg ikke hadde hørt om men, selv om den er ganske så lik fibromyalgi da. hmm Ja hadde det nå en vært slik at jeg bare innbilte meg smertene jeg har hatt hele livet og at de ble borte bare jeg fortalte med det, ja for da skulle jeg sagt det til meg selv hele tiden. Motesykdommer er vel noe spesielt å si i mine ører, for personen som har sykdommen har ikke mindre vondt eller er mindre syk/plaget bare fordi det er mer om den i avisene eller flere som får diagnosen. Det kan jo hende at leger har blitt flinkere til å finne ut av akkurat de diagnosene og derfor blir det i en periode flere som får diagnosen og litt mer snakk om det. Det kalles vel heller gjennombrudd. For det er mange som går rundt med plager som kan være veldig ille uten at legene klarer å finne ut av hva det er. At alle gamle hadde gikt før i tiden kom vel av flere ting, de fleste hadde vel slitasje gikt på grunn av tungt arbeid, i tillegg var det slik at det nok var enklere å bare si at det var gikt istedenfor å teste for det ene og andre. Mange fikk neppe gikt på papiret men legen sa muligens at det kunne være gikt eller person gikk ikke engang til legen men antok og derfor bestemte at det var dette. Fibromyalgi, adhd, autisme, me også videre er neppe nytt det er bare det at navnet for det er nytt og vi idag har en bedre forståelse for sykdommer og er mer åpne om dette. Om du i gamle dager var ømfintlig mot lys, slet med store smerter og ellers bare måtte holde sengen mye ble du bare omtalt som syklig. Om du ikke oppførte deg ( ala adhd) ble du rett og slett prylt til du gjorde det og om du hadde psykisk utviklingshemming (ala autisme, down syndrom osv.) ble du gjemt bort om du ikke fungerte nok til å bare virke litt dum. Man snakket rett og slett ikke om slikt. Hvorfor man har mye bekkenløsning her og lite i andre land kan være klima, kan være at de regner smertene under annen sykdom, kan være at de bare ikke anerkjenner dette som en "sykdom/diagnose". Anonym poster: d426f5b5496839a011a6a36f1dcdb0bf
Gjest amandine Skrevet 1. februar 2013 #27 Skrevet 1. februar 2013 Dette har jeg og faktisk tenkt på! Fibromyalgi ser ut til og være i vinden igjen. Samt borelia faktisk! Veeeldig mange som har borelia etter at han Monsen fikk det. Så er det jo en god del som har blitt manisk depressive da. Tror egentlig at den gode gamle hypokondrien er synderen jeg:-) Anonym poster: ea68e3dd3d1d63ddc15cc560d0c47017 Kjære deg. Dumskap og idioti er også i vinden om dagen. Det er dessverre også diagnoser som er meget lette å stille og som mange tydeligvis lider av. Borreliose er ingen moderne festlig innbilt sykdom, men kanskje lettere å kurere enn stupiditet?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #28 Skrevet 1. februar 2013 Nå vil jeg forresten si at det nok er mer barn med adhd som vi hører om en som egentlig har diagnosen. Altså at foreldrene sier de har adhd selv om ungen ikke er til utredning engang fordi det er en lettere måte å forklare det at barna deres ikke oppfører seg en å innrømme at man selv ikke har klart å lage og holde regler og lære barna rett og feil her i verden. Det er ikke en lett diagnose å få satt på papiret. Samme med fibromyalgi, me og andre sykdommer av samme type det tar stort sett årevis å få satt en endelig diagnose. Dette fordi det ikke bare er å gå å ta en blodprøve eller andre fysiske tegn som kan testes og viser klart at jeg har denne diagnosen. Og de som har en slik diagnose vet godt hvordan det er å ikke bli trodd av leger og andre. Det er en ganske lang kamp som tar mer energi en man har ofte. En del gir opp å få satt en diagnose underveis om de kan klare seg økonomisk uten støtte bare fordi det er så slitsomt å gå gjennom systemet for å finne hva som er galt med en og enda mer slitsomt å oppleve at når man snakker om hva som er galt med en så sitter legen der og ikke tror på deg. Selvsagt finnes det trygde snyltere her i landet som later som de har den ene sykdommen eller den andre. Det er ikke noen tvil om at det finnes men det betyr ikke at alle mennesker med en sykdom later som for at noen gjør det. Og med slike sykdommer som er så varierende fra person til person hvordan det påvirkes så kan man ikke sitte å si at vel jeg kjenner en som har ME som jobber fullt så da må du klare det og. For en annen med ME kan være rammet på andre måter. Man har de som ligger i sengen 95% av tiden. Mens andre funker nå og da og noen igjen klarer stort sett å funke i hverdagen selv med jobb. Samme med fibromyalgi og andre sykdommer som går på smerte, noen kan jobbe fullt andre kan jobbe noe og noen klarer ikke jobbe i hele tatt. Noen jobber ikke og da har litt liv andre jobber ikke og kan allikevel ikke gå ut døra fordi de ikke klare å fungere. Og en person som sylter i forhold til å få arbeidsledighetstrygd, aap eller uføretrygd kan si til deg at han har fibromyalgi, me eller annet uten at han/hun har det. Du kan da ikke forlange å se papirer på diagnoser så du vet ikke om personen juger for deg slik personen juger for trydevesenet Anonym poster: d426f5b5496839a011a6a36f1dcdb0bf
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #29 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har en motediagnose, jeg er utbrent. Alle jeg forteller d til har vært det, det finnes ingen behandling og selv om sykdommen føles veldig reell så er den ikke godkjent av helsemyndighetene... Anonym poster: abed7712fa543c480b9bc4ec5fcfc6e5
LilleBamBam+EnTil Skrevet 1. februar 2013 #30 Skrevet 1. februar 2013 Her tror jeg det må skilles mellom illness, sickness og disease......helt ulike perspektiver på hva som er sykdom og hvordan sykdom kan forstås...
Rediken Skrevet 1. februar 2013 #31 Skrevet 1. februar 2013 Jeg tror det er viktig for mange å få et navn, eller en diagnose på plagene sine. Derfor tror jeg det dukker opp "bokser" i perioder der man kan "høre hjemme". Dette ble utrolig rotete, men for å understreke så var min farmor plaget med noe i mange år uten at hun fikk en diagnose. Hun syns det var slitsomt og ikke ha en diagnose fordi hun følte hun ikke ble trodd, eller bare klaget. Etter noen år fikk hun en typisk "motediagnose" og hun syns det var en lettelse siden hun da hadde en grunn og et navn for plagene sine, at hun ikke bare klaget. Alle plager kan ikke kategoriseres, derfor får vi noen store og litt "vage" diagnoser.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #32 Skrevet 1. februar 2013 når det gjelder ADHD, så er det mange barn, (les mange, ikke alle) som kan kureres med aktivitete, sunt kosthold OG foreldre som kan sette klarere og mer grenser. Gjennom mine år i skolesystemet, har jeg sett dette gang på gang. Men, nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, men det gjelder ganske mange. Synes uansett alle foreldre med barn med denne diagnosen bør sette seg ned og se gjennom rutiner både på aktivitet og mat. Sier ikke at det hjelper, men det KAN utgjør en forskjell på konsentrasjon og hukommelse, samt oppførsel. Anonym poster: c7088434111ced1a4445ea72ac20ee9f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #33 Skrevet 1. februar 2013 når det gjelder ADHD, så er det mange barn, (les mange, ikke alle) som kan kureres med aktivitete, sunt kosthold OG foreldre som kan sette klarere og mer grenser. Gjennom mine år i skolesystemet, har jeg sett dette gang på gang. Men, nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, men det gjelder ganske mange. Synes uansett alle foreldre med barn med denne diagnosen bør sette seg ned og se gjennom rutiner både på aktivitet og mat. Sier ikke at det hjelper, men det KAN utgjør en forskjell på konsentrasjon og hukommelse, samt oppførsel. Anonym poster: c7088434111ced1a4445ea72ac20ee9f ADHD kan ikke kureres med kosthold, rutiner og aktivitet. Sunn mat, aktivitet og rutiner er bra, men det kurerer på ingen måte ADHD. Det finnes ingen kur. Psykososiale tiltak kan hjelpe disse barna til å mestre ADHD bedre men mange trenger ren medisinsk hjelp i tillegg. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537
Snuppelupp1988 Skrevet 1. februar 2013 #34 Skrevet 1. februar 2013 (endret) når det gjelder ADHD, så er det mange barn, (les mange, ikke alle) som kan kureres med aktivitete, sunt kosthold OG foreldre som kan sette klarere og mer grenser. Gjennom mine år i skolesystemet, har jeg sett dette gang på gang. Men, nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, men det gjelder ganske mange. Synes uansett alle foreldre med barn med denne diagnosen bør sette seg ned og se gjennom rutiner både på aktivitet og mat. Sier ikke at det hjelper, men det KAN utgjør en forskjell på konsentrasjon og hukommelse, samt oppførsel. Anonym poster: c7088434111ced1a4445ea72ac20ee9f ADHD kan ikke kureres med kosthold, rutiner og aktivitet. Sunn mat, aktivitet og rutiner er bra, men det kurerer på ingen måte ADHD. Det finnes ingen kur. Psykososiale tiltak kan hjelpe disse barna til å mestre ADHD bedre men mange trenger ren medisinsk hjelp i tillegg. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537 Du kan ikke kurrere ADHD. Min mann har hatt det siden han var fire og er nå 33. Han klarer fint å kontrolere det uten medisin, men å kurrere ADHD skal du ha klare beviser på at det går ann. Noe jeg aldri har hørt om. Endret 1. februar 2013 av Snuppelupp1988
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #35 Skrevet 1. februar 2013 når det gjelder ADHD, så er det mange barn, (les mange, ikke alle) som kan kureres med aktivitete, sunt kosthold OG foreldre som kan sette klarere og mer grenser. Gjennom mine år i skolesystemet, har jeg sett dette gang på gang. Men, nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, men det gjelder ganske mange. Synes uansett alle foreldre med barn med denne diagnosen bør sette seg ned og se gjennom rutiner både på aktivitet og mat. Sier ikke at det hjelper, men det KAN utgjør en forskjell på konsentrasjon og hukommelse, samt oppførsel. Anonym poster: c7088434111ced1a4445ea72ac20ee9f ADHD kan ikke kureres med kosthold, rutiner og aktivitet. Sunn mat, aktivitet og rutiner er bra, men det kurerer på ingen måte ADHD. Det finnes ingen kur. Psykososiale tiltak kan hjelpe disse barna til å mestre ADHD bedre men mange trenger ren medisinsk hjelp i tillegg. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537 Det kurerer muligens ikke ADHD, men det kurerer en del barn med ADHD diagnose, for ikke snakk om en god del unger som bare er "diagnostisert" av foreldrene. Anonym poster: 143208e64675f01313721e356807f3d8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #36 Skrevet 1. februar 2013 når det gjelder ADHD, så er det mange barn, (les mange, ikke alle) som kan kureres med aktivitete, sunt kosthold OG foreldre som kan sette klarere og mer grenser. Gjennom mine år i skolesystemet, har jeg sett dette gang på gang. Men, nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, men det gjelder ganske mange. Synes uansett alle foreldre med barn med denne diagnosen bør sette seg ned og se gjennom rutiner både på aktivitet og mat. Sier ikke at det hjelper, men det KAN utgjør en forskjell på konsentrasjon og hukommelse, samt oppførsel. Anonym poster: c7088434111ced1a4445ea72ac20ee9f ADHD kan ikke kureres med kosthold, rutiner og aktivitet. Sunn mat, aktivitet og rutiner er bra, men det kurerer på ingen måte ADHD. Det finnes ingen kur. Psykososiale tiltak kan hjelpe disse barna til å mestre ADHD bedre men mange trenger ren medisinsk hjelp i tillegg. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537 Det kurerer muligens ikke ADHD, men det kurerer en del barn med ADHD diagnose, for ikke snakk om en god del unger som bare er "diagnostisert" av foreldrene. Anonym poster: 143208e64675f01313721e356807f3d8 Det er jo helt uinteressant hva foreldre mener deres barn har. Det finnes ingen kur for ADHD. Enkelt og greit. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537
prekæs Skrevet 1. februar 2013 #37 Skrevet 1. februar 2013 Skal vokte meg vel for å nevne motesykdommer, men drister meg til å si at det å kalle sukkeravhengighet for en sykdom høres noe snålt ut.
ellen-propellen Skrevet 1. februar 2013 #38 Skrevet 1. februar 2013 Jeg er så glad for at det er leger som setter diagnoser. For å få en " motediagnose" må man faktisk gjennom en utredning som blir gjennomført av høyt utdannede mennesker som igjen er spesialister på dette.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #39 Skrevet 1. februar 2013 Skal vokte meg vel for å nevne motesykdommer, men drister meg til å si at det å kalle sukkeravhengighet for en sykdom høres noe snålt ut. Klassifiserer du alkoholisme og narkomani som sykdom? Hvis svaret e ja er sukkeravhengighet en sykdom. Anonym poster: 512cb6d166616bbc73cc2a89a7ea6537
Miamimom Skrevet 1. februar 2013 #40 Skrevet 1. februar 2013 Jeg er så glad for at det er leger som setter diagnoser. For å få en " motediagnose" må man faktisk gjennom en utredning som blir gjennomført av høyt utdannede mennesker som igjen er spesialister på dette. De jeg kjenner med ME og fibromyalgi har fått diagnosen av fastlegen, helt uten utredning og undersøkelse av spesialister..Så det stemmer nok ikke alltid. Jeg har en lege som gir deg den diagnosen du selv vil ha, og hun deler jeg med 1400 i min kommune, mange av de som har vært og fått seg en "diagnose" der dessverre.
ellen-propellen Skrevet 1. februar 2013 #41 Skrevet 1. februar 2013 Jeg er så glad for at det er leger som setter diagnoser. For å få en " motediagnose" må man faktisk gjennom en utredning som blir gjennomført av høyt utdannede mennesker som igjen er spesialister på dette. De jeg kjenner med ME og fibromyalgi har fått diagnosen av fastlegen, helt uten utredning og undersøkelse av spesialister..Så det stemmer nok ikke alltid. Jeg har en lege som gir deg den diagnosen du selv vil ha, og hun deler jeg med 1400 i min kommune, mange av de som har vært og fått seg en "diagnose" der dessverre. Det var da veldig rart, men antar du enten bor i en slapp kommune eller så er de ikke uføre pga sykdommene. Min mann er ufør pga ME og måtte reise halve Norge rundt over flere mnd for å treffe de rette spesialistene. Først da fikk han diagnosen sin.
Miamimom Skrevet 1. februar 2013 #42 Skrevet 1. februar 2013 Jeg er så glad for at det er leger som setter diagnoser. For å få en " motediagnose" må man faktisk gjennom en utredning som blir gjennomført av høyt utdannede mennesker som igjen er spesialister på dette. De jeg kjenner med ME og fibromyalgi har fått diagnosen av fastlegen, helt uten utredning og undersøkelse av spesialister..Så det stemmer nok ikke alltid. Jeg har en lege som gir deg den diagnosen du selv vil ha, og hun deler jeg med 1400 i min kommune, mange av de som har vært og fått seg en "diagnose" der dessverre. Det var da veldig rart, men antar du enten bor i en slapp kommune eller så er de ikke uføre pga sykdommene. Min mann er ufør pga ME og måtte reise halve Norge rundt over flere mnd for å treffe de rette spesialistene. Først da fikk han diagnosen sin. Det kommer vel an på legen og, for hvis de er seriøse sender de ofte til utredning er min oppfatning. Men de må vel ikke. Jeg bor i en stor kommune nært Oslo. Jeg har en venninne som er ufør p.g.a ME og 4 som er sykemeldte eller over på AAP.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #43 Skrevet 1. februar 2013 Kan selv bare snakke ifht nakkeskade fordi jeg har fått en selv etter en skikkelig krasj og har satt meg inn i det. Dette er noe som "oppsto" da bilbeltebruken økte (ble påbudt) i Norge. Før gikk man gjennom frontruta og døde, eller fikk andre skader, men da ikke nakkesleng. Kvinner er mer utsatt enn menn fordi vi har en lettere kroppsvekt og en svakere nakke enn nettopp menn. All forskning for å bedre sikkerheten i bilen er gjort med manne-dummies. Først nå har det kommet en egen "damedukke". Det skal bli interessant å se hva de kommer frem til. I tillegg har "feil" yrkesgruppe fått asvaret for nakkeskadde. Finnes det ingen forklaring på symtomene i deres fagområde, er det "psykisk". Forskning fra andre land vi burde anerkjenne (usa, Finnland, Sverige) blir ignorert. Selv var jeg en svært akliv dame både på fritid og i jobbsammenheng (verv lokalt, nasjonalt og internasjonalt og lederstillinger, lang høyere utdannelse). Nå er jeg nesten helt ufør til tross for at jeg har brukte mange hundretusen på å rehabilitere meg selv (det finnes ikke noe offentlig tilbud) og jeg trener 10-15 tildels dritkjedelige timer i uken og hviler tilsvarende. Du kan se meg og tenke at "jøss det var en skikkelig sprek dame", men du ser meg jo ikke når jeg er så kvalm at jeg knapt kan gjøre rede for meg og er full av smerter. Da holder jeg meg innendørs eller svimer rundt i skaugen alene fordi det tross alt gir litt lindring å bevege seg fremfor å prøve å sove (som jeg da ikke får til). jeg har lagt ned mange tusen timer i arbeidsinnsats for å bli så bra som mulig og må fortsette med det resten av livet hvis det ikke skulle komme en operasjon e.l. som gjør at hue ikke bare henger i en løs tråd, men har noe "feste" baki der for å forklare det på en folkelig måte. Jeg har aldri fått noen "formell" diagnose i form av bildebevis. Det blir ikke tilbudt i Norge. Det er helt klart at det er noen som snylter på systemet. Det er det alltid. Jeg har møtt svært mange nakkeskadde gjennom rehabilitering. De aller fleste jobber hardt for å bli så bra som mulig og mange har tatt opp store lån for å bli det. De diffuse kvinnesykdommene kan man si mye om. De er diffuse fordi symtomer ofte ikke er så klare hos kvinner som hos menn (f.eks. ved hjerteinfarkt og hjerneslag/drypp). Det er også slik at det aller meste av forskning har vært gjort på menn og mannesykdommer og ikke kvinnesykdommer. Anonym poster: 5ad07d635e7ec2a0a03cb31c7e95dccb
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #44 Skrevet 1. februar 2013 Jeg fikk diagnosen ME for noen år siden (ikke i Norge, men i utlandet hos spesialister). Det var utrolig tøft å høre leger i Norge si at jeg var frisk, for ME var jo bare noe psykisk fikk jeg stadig høre. Ble sjelden trodd og det var helt grusomt, for dårlig, det var jeg! Kunne ligge månedsvis i sengen. Nå viser det seg at jeg fikk feil diagnose, så har hatt MS hele tiden. Så mye lettere livet er når man har en diagnose folk faktisk tror på. Føler veldig med de som faktisk er dårlige og har en såkalt motesykdom... Anonym poster: c35a907df72b6c95a68825ff9a8f893c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå