Gå til innhold

Femåringen har blitt vegetarianer

Anbefalte innlegg

Skrevet

sier hun...

Hun vil ikke spise dyr.

Bør dette respekteres syns du?

Anonym poster: b6e537098ec0869d5c56a73765b7f9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sier hun...

Hun vil ikke spise dyr.

Bør dette respekteres syns du?

Selvfølgelig bør det respekteres. Regner med du hadde blitt snurt om noen ikke respekterte ditt valg.

Anonym poster: 1293bdc079bae2983b5c0506fff1eb5e

Skrevet

For en reflektert og klok 5 åring du har, imponert jeg :)

Skrevet

Så lenge hun spiser variert uten å spise dyr, og får i seg det hun trenger, så syns jeg du skal det.

Som regel går dette over, men det kan jo tenkes at hun virkelig har tatt et stadpunkt allerede, og da må hun få lov til det :)

Anonym poster: b7392d93f89fa0e462342242476073ce

Skrevet

Tipper hun er inspirert av studenten i barnehagen (som er vegetarianer, og i det siste har lært dem å lage mat uten kjøtt) Jaja, jeg får bare hive meg rundt og finne kjøttfrie oppskrifter da ;)

hi

Gjest sussie77
Skrevet

Ja det bør respekteres. Man kan fint leve uten å spise kjøtt. :)

Skrevet

Jada, men eg hadde ikkje skifta kostholdet til resten av familien av den grunn.

Skrevet

Hadde ikke tvunget i henne kjøtt, men da hadde hun pent fått spse saus og poteter til middag de dagene vi andre har kjøtt. Og måttet ta blodprøver hver 3. måned for å sjekke om hun manglet noe. Synes det er skummelt å utelate hele matgrupper fra kostholdet til et lite barn, men samtidig er jeg i mot tvangsforing, så hadde prøvd å - vel, det mest sannferdige ordet her er vel manipulere - henne til å spise noe kjøtt igjen, f.eks litt vilt og forklart at det er mer etisk korrekt hvis man er glad i dyr. Og snakket om at hun er jo glad i katten vår, og den spiser jo kjøtt, faktisk dør den om den ikke får kjøtt, så kanskje det kan være greit å spise litt kjøtt bare man er sikker på at dyrene ikke har hatt det vondt først?

Anonym poster: 2a26fb8f2010c90a6f81052b3da001a7

Skrevet

Og så hadde jeg forresten snakket med barnehagen og sagt at det er kjempefint at de lærer barna å lage vegetarmat, men at jeg ikke skal ha noe propaganda mot mitt barn på at man ikke skal spise dyr om man er glad i dem!

Anonym poster: 2a26fb8f2010c90a6f81052b3da001a7

Skrevet

Femåringen min har også sagt det, men det gikk fort over. Han har fortsatt noen dager der han "streiker", og ikke vil ha kjøtt, men jeg lar han bestemme helt selv. Stort sett spiser han det resten spiser.

Nå er jeg vegetarianer selv, og det er ikke pappaen.

Han får ta det valget senere i livet, når han vet mer om hva det vil si å utelate kjøtt fra kostholdet. Inntil da lar jeg han velge selv.

Jeg vet at maten jeg får i meg dekker hele næringsbehovet mitt, så da føler jeg virkelig at han er trygg når jeg lager mat til han ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...