Countess Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Hvordan får dere dem til å smake? Her nekter hun! Plent! Så jeg skjønner ikke hvordan hun noen sinne skal spise mere enn hun gjør. Hun er kresen.. Spiser bare pølse, karbonade, fiskepinner, grøt, pannekaker, en sjelden gang kylling og kjøttdeig. Som tilbehør kan hun spise spaghetti, makaroni, ris og chips. Alt annet er æsj! Er så lei av det! Å en ting til.. Må barna sitte med bordet til alle er ferdige å spise? Hun er 3.5 år, og jeg lar henne gå når hun er ferdig.. Kanskje hun ville spist mere om hun matte sitte..
Ugress Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Datteren vår smaker på stort sett alt. Hun får lov til å spytte ut om hun ikke liker det. Derfor er hun ikke redd for å smake. Så hun lærer seg stadig å like nye ting. Hun får lov å gå fra bordet når hun er ferdig. Synes ikke det er nødvendig at barn må sitte i ro helt til de voksne er ferdig.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Her får ungene gå når de er ferdige. Blir vel å innføre mer regler på det når de blir større. Minsten på 2 år får jeg ikke til å smake på alt, men så er han nå den som er minst kresen også da. Største på 5 år har måttet smake minst 1 bit siden han forsto hva det betyr at "alle må smake". Han var vel 3,5 år da. Hvis han hadde nektet selv om han forsto hva greia var, ville jeg faktisk vurdert time out. (Hvis det er nekting og hyling og trass osv i bildet) Anonym poster: 02e52b59fb7e7a3fb13a255d5a103980
Sint naken biltyv Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Lar de gå når de er ferdige og har sitti litt vis vi ikke har gjester eller noe sånt i ukedagene, er jo slitne etter dagen... I helgene sitter de til alle er ferdige... Hos oss har vi gjort det enkelt, du spiser det du får servert... Vil du ikke spise får du gå sulten til neste måltid. Ingen her er kresne... Er det noe jeg vet de syns er vondt etter å ha smakt på det MANGE ganger slipper de å spise det mer... Men vi stresser ikke unga da, de spiser det de orker eller vil selv og har lite fokus på mat...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Her får ungene gå når de er ferdige. Blir vel å innføre mer regler på det når de blir større. Minsten på 2 år får jeg ikke til å smake på alt, men så er han nå den som er minst kresen også da. Største på 5 år har måttet smake minst 1 bit siden han forsto hva det betyr at "alle må smake". Han var vel 3,5 år da. Hvis han hadde nektet selv om han forsto hva greia var, ville jeg faktisk vurdert time out. (Hvis det er nekting og hyling og trass osv i bildet) Anonym poster: 02e52b59fb7e7a3fb13a255d5a103980 Tror ikke det å straffe barna for noe som har med mat å gjøre er det beste for å si det mildt. Anonym poster: b7709efd06b1d32b638500d978d5ff94
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Det er ikke alltid at min gutt vil smake på ting heller. Jeg legger alltid litt av alt på tallerken også er det greit at han ikke vil spise ditt eller datt, men tilbudet skal stå uansett. Etter mange ganger(middager) hender det han smaker, og oppdager at det er godt eller at det ikke er godt. Det er helt greit, da har han i det minste smakt. Det er også greit å spytte ut noe man ikke liker, men å spytte ut ting man liker er ikke greit. Han er 2,5 og får gå fra bordet når han er ferdig, jeg spiser så treigt så forventer ikke at han skal sitte der like lenge som oss voksne. Anonym poster: 9ed9182cd689b48f7f5093334f123214
Gjest yrild Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Her får han lov til å spytte ut etter å ha smakt. Og han smaker da på alt. Det er ikke ofte at ting blir spyttet ut, men modne bananer kan ha ikke fordra ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Jeg krever at de har litt av alt på tallerkenen, men de må ikke smake på noe som helst. Ender stort sett med at de smaker på det meste, og de er overhodet ikke vanskelige i matveien. Men når de besøker tanten sin, framstår de som utrolig kresne og nekter å smake på ting jeg vet at de liker, og hun er skikkelig sta og nekter dem å gå fra bordet før de har smakt på alt. Samme ungene. Tror jeg hadde blitt vrang selv om jeg skulle blitt tvunget til å spise noe jeg ikke ville ha. Men om de ikke vil ha noe som helst som blir servert, har de aldri fått noe alternativt altså. Her går jeg fra bordet først. Rydder etter maten og lager meg kaffe og får stort sett drukket opp før ungene er ferdige. De spiser veldig sakte. Her må ikke alle sitte med bordet til alle er ferdige å spise, bortsett fra at hvis man skal ha dessert, får man ikke gå fra bordet etter middagen. Anonym poster: d784ae0c466d8297c4f48328a2a07c3d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 Mine unger har aldri måttet smake på noe som helst. Å putte mat i munnen burde være en frivillig sak, så unngår du at det utvikler seg til en maktkamp slik det har gjort for dere. Jeg har forøvrig to barn som smaker på nesten alt av mat, fordi de synes det er morsomt og er nysgjerrige. De er ikke særlige kresne heller. Anonym poster: 622a38906afbee529925f5a4483f1d2a
hit og dit Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Det at de skal smake har vert en selvsagt ting siden de var små her hos oss. Det har alltid vert slik og de kommer ikke på å nekte. De smaker, og dersom de ikke liker det så spiser de det ikke. Det er ikke snakk om tvang her hos oss, og jeg er enig med flere her i tråden at tvang og mat er en uting. Dersom barnet ditt nekter å smake så hadde jeg ikke tvunget eller laget en kamp om det. Minsten vår har alltid likt all mat. Så kom det en periode der ingenting var godt. Da satt hun med bordet, og kikket på at vi spiste. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det, og regnet med det var en fase. Etterhvert så begynte hun å spise. Hvorfor vet jeg ikke. Kjedsomhet? Vane? Kopierer oss? Hun fikk også for seg at hun ikke likte fisk. Vi har dette ofte. Hun spiste potetene og grønnsakene (evt annet tilbehør). Jeg har noen ganger lekt i henne fisk. Jeg gjør dette fordi jeg vet at hun egentlig liker det, hun har bare fått en ide i hodet sitt. Hadde det vert "ekte" usmak på fisk for henne så hadde jeg ikke gjort det. Etter noen omganger med å se på oss spise og noen med leke i seg maten så spiste hun det igjen, plutselig. Jeg hadde en far som laget mye styr, regler og kjeft rundt maten, og samtidig er jeg kresen. Dårlig kombo. Jeg har alltid hatt som mål å klare å gi barna gode matvaner uten dette. Så for meg er det viktig at matinntak er frivillig, men samtidig vil jeg at de skal prøve ut flere ting og ha gode manerer. Vi sitter alle med bordet til alle er ferdige, og har alltid gjort dette. Jeg vet ikke om jeg hadde så mange råd til deg. Det viktigste er å ha god stemning rundt maten, tror jeg. Gjøre at måltidet er en koselig stund. Det tror jeg inspirerer til å spise =)
MaybeAgain Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Ikke et lett spørsmål. Hr spiser de det meste. Men så har bde også fått det mestesiden de var bittesmå. Inkludert grønnsaker i alle varianter. Pytt sann om den ene ikke liker erter og den andre ikke liker papirka, så lenge de spiser alle andre gronnsaker. Hva med å la dem være med å lage maten? Skjære grønnsakene, helle opp igryen, se at de koker... Kanskje det hjelper? Og hva med å lage fiskeburger - det går jo an å "lure"de litt slik at maten ikke ser så ukjent ut? Jeg har tidvis også sagt om de er flinkmog smaker, får de dessert. Bet ikke om det er pedagogisk riktig, men jeg tenker at en vannis er et godt bytte mot at de har lært seg å smake på alt. De sier jo at barn stort sett må smake noe 10 ganger før de begynner å like det
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 måtte bruke sjokolade som belønning,for å få min til å spise varmmat ¨år hun var 3-4 år.for hver skje m mat kom sjokoladen nærmere,hun spiste ikke opp,men måtte da smake på feks potet og gullerot..ertestore biter,og det var itilegg ting hun likte der. nå smaker hun på det meste,og elsker fisk og poteter. hun må når vi er sammen m andre,sitte til den som er minste er ferdig me å spise. Jeg synes det er fint at barn klan lære seg å vente litt,hun trenger ikke sitte til dere som er voksne er ferdig m å spise,men kanskje 5min,fra hun sier hun er ferdig el kanskje det holder m 3min..for da spiser hun litt til,og hun lærer å vente. Synes ikke noe om å være på middagsbesøk hvor ungdomen i huset blir først ferdig,og går fra borde..da blir automatisk den som er minst ferdig,selvom den som er minst kanskje akkurat har satt seg.så lær det me en gang. Anonym poster: f2a808d2d436cad759c9ccfdf8082e37
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Vi har noen enkle "regler" ved matbordet. Vi lager maten som er bestemt for de og de dagene, og vil ikke ungene spise får de gå sultne til neste måltid. Vi voksne prøver å variere måltidene, og prøver å ikke ha typisk "voksenmat" så ofte (med voksenmat mener jeg mat vi liker mer enn ungene) Vi legger på litt av alt på fatet og oppmunter til å smake på alt,men dem må ikke. Vi prøver å ha med ungene i matlaging og synes dette er en fin måte for ungene å bli kjent med råvarene på. De får også "eier"følelse for maten og spiser dermed mer av de tingene som tidligere har vært vanskelig å få dem til å smake på. Utover det prøver vi å være avslappet i forhold til alt rundtmatsituasjonen. Tror det viktigste er å ha litt hay takhøyde Vi må ikke glemme at de små har mye sterkere/mer raffinerte smaksløker enn voksne Anonym poster: b998055dd770a8eebf10cafd0cd7efb4
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Ungene har vært med på å handle og lage mat. Når de har fått være med på å bestemme hva vi skal handle, når de finner en ny ting vi skal smake på av feks grønnsaker så blir det mer spennende. De smakeer mens vi lager og til middag. Liker de ikke så er det helt greit, men vi smak. Her i huset er det en helt naturlig ting. De får pelle ut det de ikke liker av maten osv. Men ungene er veldig alt etende. Smake er ikke skummelt, for det er helt greit å ikke like, men smaker de ikke kan det hende de går glipp av noe kjempe godt. Min mann har en datter som ikke likte ditt og datt. Men han tok en runde der hun måtte smake på alt som ble servert, alltid. Likte hun det ikke igår og dager før der måtte hun fortsatt smake idag. Etter en ukes tid stoppet klagingen og hun spiste normalt uten å lage ett stort nummer ut av det. Nå spiser hun nesten alt, veldig lite hun ikke spiser. Det var nok det at når hun klaget og sa hun ikke likte noe før så prøvde pappan å ordne og styre så mye slik at hun fikk spist boe. Masse oppmerksomhet. Anonym poster: 9f0053c236e10e76ae8023c1f8e88c2b
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Her må de smake, men kan spytte det ut om de ikke liker det. Ene sønnen min har vært litt kresen, han liker feks ikke kylling og poteter, men om jeg moser poteten til potetmos og kaller kyllingen for kalkun spiser han det. Jeg har også farget maten (med konditorfarge) for å gjøre maten mer spennende. Feks ris,pasta,potet,grøt.
You can call me Dårris Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Mat skal smakes på, men det er lov å spytte om de ikke liker. Hvis vi har mange ting på bordet de er skeptiske til, så får de smake en eller to ting. Sjelden det spyttes ut, men noen ting funker bare ikke, avokado for eksempel. De skal sitte til alle er ferdig, og takke for maten før de går fra bordet. Har vi besøk og måltidet tar lang tid så hender det de får gå når alle barna er ferdige.
Countess Skrevet 31. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2013 Okei, da gjør vi ting som dere egentlig. Det er aldri noen tvang, men vi oppmuntrer til å smake, noe som aldri skjer. Hun får ikke erstatning etterpå, men må vente til neste måltid. Hun hjelper å lage mat når hun vil, og hun har bra bordskikk. Vi kjefter ikke om hun ikke spiser, truer ikke og vi straffer ikke. Men jeg skal prøve å si at hun kan få spytte ut Takk for masse gode råd. Godt å se at vi ikke er helt bak mål
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Her må alle sitte til alle er ferdige, men det går egentlig bare ut over meg og min mann, da vi begge er to ulver som inhalerer maten på 2 minutter, og så må sitte og vri oss og vente. Men synes jo det hadde vært litt ufint å gå fra bordet før ungen var ferdig (Er mest når vi har gjester det blir aktuelt da, folk spiser så sinnsvakt sakte!) Er sjeldent det er noe nytt å prøve av mat, hun har vært vant med å spise alt vi har i vårt vanlige kosthold siden hun begynte med mat. Dvs fisk, rent kjøtt, alle slags grønnsaker, bær og slikt. Pølse, kjøttpudding, fiskepinner og slikt har hun aldri smakt, og vil da aldri presse ungen til å smake på usunn mat om hun ikke vil. Er jo noen ting hun ikke liker, f.eks, paprika i varmmat (men rå paprika og paprikapulver er ok), kokte poteter (men mos, bakt, og fløtegratinert er ok), all form for dressing på salat, rømmegrøt. Da slipper hun å smake. Anonym poster: 9e833ca64a28fa001d0cacfca8511bd4
Gjest ronja røverdatter Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Her settes maten fram og alle spiser det de selv liker og lar resten være. Jeg har både veldig kresne og absolutt ikke kresne barn, til tross for at alle er oppdratt temmelig likt. I alle fall har vi hatt samme regler ved bordet for alle. Sitter vi lenge ved bordet, får ungene gå i fra når de er ferdig. Ikke nødvendigvis når de vil, men når når de har spist en minimum mengde av mat. Spesielt en har det så travelt at han aldri ville fått i seg nok mat og han fikk gå når han selv vil. Ved vanlige middager i uka prøver vi at alle sitter til alle er ferdige slik at måltidet blir en hyggelig samlingstund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå