Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har venner fra forskjellige land og mange av de er overrasket over at det er frivillig å vaksinere barna sine her i landet. Der de kommer fra får ikke barna begynne i barnehage eller på skolen uten å legge frem dokumentasjon på at de har fullført vaksineprogrammet. Sånn håper jeg det snart blir i Norge også, det er på høy tid. Anonym poster: 9fafadc64fb50ee7c6e0a819da2c3705
ellen-propellen Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 I norge er vaksinasjon gratis og det er derfor ett mindretall som velger å ikke vaksinere.
Mamma'n til Ollibolli Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-)
LuiLii Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har venner fra forskjellige land og mange av de er overrasket over at det er frivillig å vaksinere barna sine her i landet. Der de kommer fra får ikke barna begynne i barnehage eller på skolen uten å legge frem dokumentasjon på at de har fullført vaksineprogrammet. Sånn håper jeg det snart blir i Norge også, det er på høy tid. Anonym poster: 9fafadc64fb50ee7c6e0a819da2c3705 Nei, jeg håper virkelig vi fortsetter å få ha et valg om hva vi putter inn i kroppene våre! Vi bør i allefall oppmuntres til å ta våkne og veloverveide beslutninger! Og dette reflekterer ikke mitt standpunkt ovenfor vaksiner, men retten til å bestemme selv!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Jeg mener det er et kjempeviktig prinsipp at man skal ha et valg ift vaksiner eller ikke, hva man putter i kroppen sin. Skal det bli tvang ift vaksiner så burde det også bli tvang til å slutte med røyk, alkohol, farlig overvekt osv. Anonym poster: 033687d8a57a5910f9237d1ce6dc8763
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757
missme Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Jeg er glad vi kan velge om vi ønsker og vaksinere barna. Tenker også at dersom det var så livsviktig og vaksinere barna våre så hadde det vært pålagt her i Norge også. Jeg skal i allefall lese meg opp om samtlige vaksiner før jeg tar en avgjørelse. Dessuten, til tross for at jeg ble vaksinert mot røde hunder og meslinger så fikk jeg det, så så mye for den vaksina....
Mamma til tre gutter Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Men det er jo stor forskjell på å følge vaksineprogammet og å måtte ta alle influensa vaksine.. Eg er for at alle skal følge det vanlige vaksineprogammet, alt det andre kan vi velge sjølv... Endret 31. januar 2013 av Mamma til tre gutter
3 nøtter til Askepott Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Jeg har venner fra forskjellige land og mange av de er overrasket over at det er frivillig å vaksinere barna sine her i landet. Der de kommer fra får ikke barna begynne i barnehage eller på skolen uten å legge frem dokumentasjon på at de har fullført vaksineprogrammet. Sånn håper jeg det snart blir i Norge også, det er på høy tid. Anonym poster: 9fafadc64fb50ee7c6e0a819da2c3705 Nesten enig. Barn burde ikke fått begynne i barnehagen hvis de ikke følger vaksinasjonsprogrammet(så sant det ikke ligger noe medisinsk bak) er frivilligt å sende i barnehagen. Skolen derimot er tvang. Endret 31. januar 2013 av 3 nøtter til Askepott
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Enig med HI! Man velger ikke kun å utsette sine egne barn for fare, man velger å utsette andre for fare, også selv om de er vaksinerte og de som av forskjellige grunner ikke kan vaksineres. Vaksiner utrydder og holder borte alvorlige sykdommer, det er egoistisk å gjøre noe annet. Jeg er for valgfrihet der hvor konsekvensene kun går utover deg selv, ikke hvor konsekvensene går utover andre. Det er ingen grunn til å ikke vaksinerte. Det har i mange herrens år vært spekulert i sammenhengen mellom vaksiner og f.eks autisme, og ingenting er bevist. Den største studien gjort i England som beviste at det var noen sammenheng ble siden trukket tilbake og anmeldt da det viste seg at de hadde tuklet med resultatene. Helsenorge med dets medisinske personell er utelukkende enige om å vaksinere, og det er tross alt dem som sitter med kompetansen! Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df
Gjest sug lut Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 For både offentlig skole og for kommunale barnehager burde det kreves vaksinasjonsattest, ja. Velger man å ikke delta i fellesskapets solidariske handlinger har man meldt seg ut av fellesskapet og får ta konsekvensen av det - betale for privatskole med andre usolidariske vaksineavvikere, for eksempel.
Mamma'n til Ollibolli Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757 Men hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg snakker om første leveåret. Her er det minimal sjanse for å bli smittet av noe når man for det meste er hjemme med mor ;-) jeg er ingen vaksinemotstander, men ser ikke poenget for oss med å utsette bittesmå babykropper for en vaksine. De får vaksiner etterhvert, men det er et mer individuellt opplegg, og de får ikke absolutt alle vaksiner som blir anbefalt. Den dagen det blir tvang å vaksinere barna rømmer jeg landet. Da har staten ALT for stor makt og inngripen i privatlivet.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757 Men hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg snakker om første leveåret. Her er det minimal sjanse for å bli smittet av noe når man for det meste er hjemme med mor ;-) jeg er ingen vaksinemotstander, men ser ikke poenget for oss med å utsette bittesmå babykropper for en vaksine. De får vaksiner etterhvert, men det er et mer individuellt opplegg, og de får ikke absolutt alle vaksiner som blir anbefalt. Den dagen det blir tvang å vaksinere barna rømmer jeg landet. Da har staten ALT for stor makt og inngripen i privatlivet. God tur og lykke til med å finne et land hvor det er bedre og finnes så mye valgfrihet som her. Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df
Mamma'n til Ollibolli Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757 Men hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg snakker om første leveåret. Her er det minimal sjanse for å bli smittet av noe når man for det meste er hjemme med mor ;-) jeg er ingen vaksinemotstander, men ser ikke poenget for oss med å utsette bittesmå babykropper for en vaksine. De får vaksiner etterhvert, men det er et mer individuellt opplegg, og de får ikke absolutt alle vaksiner som blir anbefalt. Den dagen det blir tvang å vaksinere barna rømmer jeg landet. Da har staten ALT for stor makt og inngripen i privatlivet. God tur og lykke til med å finne et land hvor det er bedre og finnes så mye valgfrihet som her. Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df Jo, takk for det har mange alternativer, har ikke bodd i Norge hele livet, så jeg vet hvordan det er i mange land. Men nå har jeg alltid vært selvstendig ;-) men jeg kan ikke for å se at det er noe ekstremt galt at staten skal bestemme hva vi skal putte i kroppene våre, og hadde de begynt å gjøre det, vet jeg om maaange steder som ville være et paradis i forhold, for den kontrollen er et alt for skummelt tegn. Så lenge man ikke er avhengig av velferdssamfunnet vi har her (som jo er fantastisk på mange måter), kan jeg ramse opp en laaang rekke land hvor du har mye mer valgfrihet enn her. Men valgfrihet koster, det er klart :-) Ha en strålende dag videre, Anonym
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 For både offentlig skole og for kommunale barnehager burde det kreves vaksinasjonsattest, ja. Velger man å ikke delta i fellesskapets solidariske handlinger har man meldt seg ut av fellesskapet og får ta konsekvensen av det - betale for privatskole med andre usolidariske vaksineavvikere, for eksempel. Jeg kunne ikke vært mer enig! Anonym poster: ddb5c47ded9ec2dafe65aef2f1be69ad
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757 Men hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg snakker om første leveåret. Her er det minimal sjanse for å bli smittet av noe når man for det meste er hjemme med mor ;-) jeg er ingen vaksinemotstander, men ser ikke poenget for oss med å utsette bittesmå babykropper for en vaksine. De får vaksiner etterhvert, men det er et mer individuellt opplegg, og de får ikke absolutt alle vaksiner som blir anbefalt. Den dagen det blir tvang å vaksinere barna rømmer jeg landet. Da har staten ALT for stor makt og inngripen i privatlivet. God tur og lykke til med å finne et land hvor det er bedre og finnes så mye valgfrihet som her. Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df Jo, takk for det har mange alternativer, har ikke bodd i Norge hele livet, så jeg vet hvordan det er i mange land. Men nå har jeg alltid vært selvstendig ;-) men jeg kan ikke for å se at det er noe ekstremt galt at staten skal bestemme hva vi skal putte i kroppene våre, og hadde de begynt å gjøre det, vet jeg om maaange steder som ville være et paradis i forhold, for den kontrollen er et alt for skummelt tegn. Så lenge man ikke er avhengig av velferdssamfunnet vi har her (som jo er fantastisk på mange måter), kan jeg ramse opp en laaang rekke land hvor du har mye mer valgfrihet enn her. Men valgfrihet koster, det er klart :-) Ha en strålende dag videre, Anonym Man må jo se på det totale bildet såklart, og da finnes det ikke bedre steder enn her. Både velferdssystem, arbeid, lønn, boforhold, rettigheter osv. Dette er jo til og med dokumentert og analysert. Jeg har også bodd litt i utlandet, men kun som nordmann i utlandet, og jeg har aldri tenkt at lokalbefolkningen har det bedre enn vi har her. Å pålegge at barn som skal gå i barnehage og på skole med andre må vaksineres virker for meg aldeles fornuftig, da man burde ha et kollektivt ansvar for å holde livsfarlige sykdommer borte. Synes det er rart at enkeltpersoner mener de vet bedre på områder de ikke har kompetanse på, enn fagpersonell og årevis med medisinske studier, forskning og erfaring. Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 dere er klar over at vaksinerte kan bære smitte på lik linje med uvaksinerte når det gjelder flere av sykdommene. jeg vil derimot IKKE utsette mitt uvaksinerte barn for nyvaksinerte barn, da jeg oppfatter de som smittefarlige Anonym poster: acd79ce57cf286679582eddcda8de117
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 SERIØST?? dere er klar over at vaksinerte kan bære smitte på lik linje med uvaksinerte når det gjelder flere av sykdommene. jeg vil derimot IKKE utsette mitt uvaksinerte barn for nyvaksinerte barn, da jeg oppfatter de som smittefarlige Anonym poster: acd79ce57cf286679582eddcda8de117 Anonym poster: f7e20b6c67b97fad4bdc10db4a78955f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 yes! Anonym poster: acd79ce57cf286679582eddcda8de117
L-8 Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 For både offentlig skole og for kommunale barnehager burde det kreves vaksinasjonsattest, ja. Velger man å ikke delta i fellesskapets solidariske handlinger har man meldt seg ut av fellesskapet og får ta konsekvensen av det - betale for privatskole med andre usolidariske vaksineavvikere, for eksempel. Presis hva jeg skulle til å skrive, så da signerer jeg heller bare denne
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #21 Skrevet 31. januar 2013 Da håper jeg virkelig at dine babyer slipper å få en runde med kikhoste, da skalmjegmlove deg at du hadde angret! Anonym poster: f7e20b6c67b97fad4bdc10db4a78955f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #22 Skrevet 31. januar 2013 dere er klar over at vaksinerte kan bære smitte på lik linje med uvaksinerte når det gjelder flere av sykdommene. jeg vil derimot IKKE utsette mitt uvaksinerte barn for nyvaksinerte barn, da jeg oppfatter de som smittefarlige Anonym poster: acd79ce57cf286679582eddcda8de117 Høres tullete ut. Kan du linke til denne informasjonen? Anonym poster: 85df4301d99a789d267b9d2fe3b796df
Mamma'n til Ollibolli Skrevet 31. januar 2013 #23 Skrevet 31. januar 2013 Jeg tror vi aldri vil komme til enighet når det gjelder vaksiner. Jeg har ikke noe i mot vaksiner, men jeg er FOR valgfrihet, enkelt og greit.
Mia_73 Skrevet 31. januar 2013 #24 Skrevet 31. januar 2013 Jeg tror vi aldri vil komme til enighet når det gjelder vaksiner. Jeg har ikke noe i mot vaksiner, men jeg er FOR valgfrihet, enkelt og greit. Enig med deg. Dessverre mange her inne som rett og slett ikke kan differensere (eller diskutere for den saks skyld).
Fuglemamma <3 Skrevet 31. januar 2013 #25 Skrevet 31. januar 2013 Synes det er syyyykt at det er tvang å vaksinere barna i noen land. Vet om mange steder i USA det er slik. Da får barna gjerne 5-6 vaksiner samtidig rett før de begynner på skolen. Nå sier ikke jeg at jeg er vaksinemotstander på noen måte, men jeg er absolutt for at folk skal få ta sine egne valg i livet. Jeg er helt i mot at staten skal bestemme over folks helse! Vi følger ikke det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for jeg tenker det er helt unødvendig å vaksinere en liten baby så lenge det ikke er forhold som øker risikoen for sykdommene det vaksineres mot. Her i huset får ingen vaksiner før de er fylt ett år (tidligst). Lenge leve friheten for å ta egne valg ;-) På lik linje som jeg ikke vil at mine barn skal utsettes for uvaksinerte barn i sine nære omgivelser. Ingen vaksiner gir 100% beskyttelse, så at mine barn er vaksinert en ingen 100% garanti for at de ikke kan bli smittet. Anonym poster: 73883b6440189460097bae6a9c3b1757 Hehe, vil det si at du krever vaksinasjonsattest av de barna som kommer på besøk? Bare litt nyskjerrig på hvordan du holder styr på om andres unger er vaksinert eller ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå