Gå til innhold

Argh! Gi meg styrke!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en første klassing som sliter litt med bokstavene og lesing. Nå har de begynt med diktat, men selv om vi øver hver dag, klarer han ikke ordene.

Er ikke lett å skulle skrive ord når man ikke har knekt lesekoden....

Han blir frustrert, og jeg merker tålmodigheten begynner å bli tynnslitt.

Har to eldre søsken som har tatt lesing/skriving lett, så dette er veldig uvant.

Noen med gode tips, til hvrodan gjøre dette på en måte han skjønner?

 

Anonym poster: 2b390fdf6f4618add5466c720824ca99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som lærer vil jeg bare si at det var veldig merkelig og uvanlig å starte med diktat så tidlig. Når det er sagt, så har han muligheten for å lære seg ordbildene. Dvs at han kjenner dem igjen utifra hvordan de ser ut, ikke pga bokstavkombinasjonen. Du kan forsøke med assosiasjoner, å huske ordene etter hvordan bokstavene ser ut, hva de ligner på. Slik kan han huske. Det blir som en tegneoppgave. Igjen - merkelig av læreren...

Skrevet

Er vist vanlig har jeg fått beskjed om.... Blir endel frustrasjon her iallfall, for han synes det er veldig vanskelig å skrive det jeg sier.

 

Anonym poster: 2b390fdf6f4618add5466c720824ca99

Skrevet

diktat i 1.klasse??

 

Anonym poster: b1d9f041cfe76b9585283ede59f50ee5

Skrevet

Uff ja...

 

Anonym poster: 2b390fdf6f4618add5466c720824ca99

Skrevet

Du må i hvert fall passe på å si til gutten din at dette er vanskelig, og at maaaange 1.klassinger og også 2.klassinger vil synes det er vanskelig. Han skal bare gjøre så godt han kan, og han er kjempeflink! Snakk om å drepe lese- og skrivegleden i ung alder...

Skrevet

Ja, synes de kunne ventet til iallfall 2. klassen. Ble skikkelig irritert på han istad stakkars. Ba fint om unnskyldning, og sa at dette slett ikke er lett.

Skal ha en snakk med læreren hans i morgen. Han trenger utvilsom mer tid. Orker ikke stresse han med masse nye ord hver uke.

 

Anonym poster: 2b390fdf6f4618add5466c720824ca99

Skrevet

Min førsteklassing har også diktat hver uke. Andreklassingen har til og med engelsk diktat hver uke. Det er noe herk for dem som sliter, men veldig motiverende når de greier det. Veldig krevende for oss foreldre i hvertfall og ikke morsomt å komme hjem med gloseprøve med masse feil hver uke.

 

Har desverre ikke så mange gode råd, men vil bare si lykke til. Sats på å lære ett eller to ord hvis dere ikke klarer alle. Det kan i hvertfall gi en viss følelse av mestring.

 

 

Anonym poster: 4f914dbaa12ef3f29e19ee63e2b5ecdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...