Gå til innhold

noen som vet ang egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

I begynnelsen på januar var far hjemme med sykt barn, ( omgangsyke i 2 dager )

var så på jobb i en liten uke så fikk han omgansyken også, var då hjemme i 3 dager.

nå fikk han beskjed fra jobben om at han hadde vore hjemme 2 gonger innen for de 16 kalender dagene og vil da få lønn for de 2 dagene han var hjemme med ungen og første dagen han var syk, taper da 2 dager med lønn..

Går barns egenmelding innenfor ens egen egenmelding?

noen som vet?

Anonym poster: e1020be6cc7ad1a98909d0a2ea010d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, barns sykdom skal gå fra en egen "pott".

Anonym poster: 23e86a328e38dd5105aae511f49fc4e6

Skrevet

Nei, egenmelding ved barns sykdom og egen sykdom er to forskjelliger rettigheter med to ulike hjemler om kan ikke "slås sammen".

Arbeidsgiver kan ikke gjøre som de gjør her.

Egenmelding ved egen sykdom reguleres av kap. 8 i folketrygdloven og barns sykom kap. 9.

Av § 9-7 går det frem at det ikke er samme krav ved barns sykdom som ved egen sykdom.

Dersom øvrige vilkår er oppfylt har han rett på lønn både ved barnets sykdom og egen sykdom ved bruk av egenmelding i begge tilfeller. Arbeidsgiver kan ikke ta med at han har brukt egenmelding ved barns sykdom når han en uke i etterkant selv er syk.

Nav-dama

Anonym poster: 9f850f6e9f8da0b827983c81e0327f62

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig etter loven her, men jeg har hørt flere advokater diskutere det og de var langt fra enige om annet enn at det som regel tolkes slik at egenmeldingene for sykt barn og egen sykdom går uavhengi av hverandre. Hvordan loven egentlig skulle tolkes var de imidlertid svært uenige om, uten at jeg skal forsøke å gjenngi argumentene. Vistnok vansklig juss.

Anonym poster: 887230366fe2aec8dbd0347675f6c498

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig etter loven her, men jeg har hørt flere advokater diskutere det og de var langt fra enige om annet enn at det som regel tolkes slik at egenmeldingene for sykt barn og egen sykdom går uavhengi av hverandre. Hvordan loven egentlig skulle tolkes var de imidlertid svært uenige om, uten at jeg skal forsøke å gjenngi argumentene. Vistnok vansklig juss.

Anonym poster: 887230366fe2aec8dbd0347675f6c498

Da lurer jeg på om disse advokatene sov under studiene når de lærte folketrygdloven.

Det er overhode ikke vanskelig juss.

Reglenen reglene reguleres av to helt ulike kapitler i forlketrygdloven, og krever ikke engang samme opptjeningstid før det foreligger rett.

Rettighetene har altså to helt ulike hjemler, og da sier det seg selv at de skal tolkes uavhengig av hverandre.

Rettigheter rundt egenmelding og egen sykdom finner du i §§ 8-23 til 8-27.

Rettigheter rundt omsorgsdager (barns sykdom) finner du i §§ 9-5 til 9-9.

§ 9-7 viser til § 8-23, men det er fortsatt to ulike rettigheter som ikke kan slås sammen.

Anonym poster: 9f850f6e9f8da0b827983c81e0327f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...