Gå til innhold

Tør jeg be om en sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utslitt!

Har i høst blitt alene med to små barn. Prøver å kombinere dette med en fulltidsjobb (som jeg må ha av økonomiske grunner). For å si det på en pen måte, der går rett til helvete!!!

Jeg kommer sent og går tidlig fra jobb. Har konstant dårlig samvittighet for at jeg gjør en dårligere jobb/mindre enn jeg burde hver eneste dag.

Barna mine har laaange dager i bhg hver dag. Leverer de ved åpningstid og henter ved stengetid. Ca 9 timer hver dag. (Jeg har litt reiseveg mellom jobb og bhg). Ungene er så slitne om ettermiddagen og jeg har så dårlig samvittighet!!

Jeg sliter økonomisk. Når alt kommer på plass, men div stønader fra Nav, så skal det nok gå rundt. Men når mannen flytta ut lot han meg alene måtte betjene absolutt alle faste utgifter en periode, så hele min bufferkonto, og et MasterCard måtte tømmes.

Som dere skjønner så er jeg ikke syk. Jeg er bare så vanvittig sliten av alt. Av å ikke føle at jeg strekker til hverken hjemme eller på jobb. Glemte jeg si at husarbeid er omtrent ikke eksisterende hjemme hos oss? Jeg gjør det mest nødvendige, men det stopper der.

Jeg vil så gjerne spørre legen om en sykemelding. Ikke 100%, men kanskje 30% sykemelding, slik at jeg kan jobbe kortere dager eller ta en dag hjemme ved behov.

Men jeg er så redd for at legen ikke skal tro meg. Jeg er jo ikke syk, bare veldig sliten. Problemene mine går ikke over selv om jeg er sykmeldt, men jeg vil kanskje føle meg bedre av å kunne ta der litt mer med ro.

Hvor vanlig er det å få symelding på et slikt grunnlag?

Anonym poster: 5cf8da4570bd96b77c5494569cc6e2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig å få sykemelding på slikt grunnlag. Er ikke lett å bryte opp og skulle klare alt selv sånn uten videre.

Om dere skal selge felles leilighet må du passe på at du får igjen utgiftene du har lagt ut. Det er ikke slik at han ikke skal betale sin del i salgs prossessen eller i en oppsigelsestid.

Man kan ikke bare flytte ut ett sted og tro at man ikke har oppsigelse på betaling slik man har alle andre steder.

Anonym poster: 34facd5284ddee77019dd3c57b03bda0

Skrevet

DU kan fint få sykemelding på det grunnlaget, du er utslitt og det er lov etter det du har vært gjennom så ingen skam og be om sykemelding for å få hentet deg inn.

Skrevet

Sånn firkanta sett kan ikke legen gi deg sykemelding om du ikke er syk, så jeg ville nok vinklet det inn mot sykdom så han/hun ikke føler de begår lovbrudd :-P typ at du nærmer deg utbrent, er redd for å gå på en smell og bli deprimert e.l. At mange i din situasjon blir sykmeldte er nok sant, og jeg syns det er legitimt også.. Syns du imponerer, jeg!

Anonym poster: 33310edbe200cdb81c8cd86a8f9029f0

Skrevet

Leglen har ikke lov til å sykemelde deg på slikt grunnlag. NAV er i støtet og ute etter å ta bla leger som misbruker sykemelding på slikt grunnlag.

Anonym poster: 4c75bed5659b17b4433e6cc152881305

Skrevet

Realiteten er jo den at sjansen er stor for at jeg blir utbrent hvis jeg ikke la redusere arbeidsmengden jeg har i dag. Unger og hjem kan jeg heller ikke velge bort, så da er det jobben som blir skadelidende.

Jeg opplever det at jeg tidvis har vondt i kroppen, det verker i muskler og ledd, når jeg er mest sliten. Jeg prøver å legge meg tidlig om kvelden for å få nok søvn, men ender ofte opp med å ligge våken med alle tankene og bekymringene som kommer snikende.

Det er mannen som har valgt å stikke av, så jeg sliter mye med selvfølelsen grunnet det også. Er mye trist og lei.

Jeg vet jo at jeg ikke direkte er syk, det er derfor jeg kvier meg sånn for å bestille en legetime. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Vi har forresten ingen familie i nærheten som kan avlaste i hverdagen heller.

Hilsen HI.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter på denne da jeg gjerne skulle hørt erfaringer fra noen i tilsvarende situasjon.

Skrevet

Mannen min fikk sykemelding en stund etter at jeg ble syk.

Han var utslitt fordi han jobbet 100%, hentet og leverte barna, gjorde alt av husarbeid hjemme og ja..stort sett alt det du gjør nå minus den psykiske belastningen det er å gå i fra hverandre. Tror han jobbet 70 prosent en periode jeg.

Anonym poster: bbbcc834db27ccdf63495d5c7436b688

Skrevet

Har du ingen mulgiheter til hjemmekontor feks en dag i uken? Eller å jobbe litt på kveldene når barna er i seng slik at det ikke blir så lange dager?

Skjønner at du er i en fryktelig vanskelig situasjon og det høres helt forferdelig ut! Men sykemelding er jo ingen varig løsning! Jeg synes du heller bør finne en løsning du kan leve med istedet for å sykemelde seg (ny jobb med kortere vei, hjemmekontor ell).

Sikkert stygt sagt, men hvis alle som sliter med å få tidsklemma til å gå opp skulle sykemeldt seg ville det blitt dyrt for samfunnet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...