Gå til innhold

Brødbaking.. Hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Har prøvd flere ganger nå med en oppskrift som blir sånn ganske flytende.. Deigen hever kjempefint, men uansett hva jeg gjør blir de harde som sten utenpå og deigete og ikke ordentlig stekt inni..

Har prøvd å la de stå lenger i ovnen - ingen forskjell

Har prøvd med og uten smurt form - ingen forskjell

Vurderer å prøve sånne silikonformer, men det skal vel egentlig ikke utgjøre en kjempestor forskjell?

Noen tips??

Anonym poster: 891e691d348f51efe51b48f306697153

Fortsetter under...

Annonse

Stek brødene i form i 40 minutter,ta de ut av formen og stek de i 15 min opp ned på rist. Det gjør jeg,bruker oppskrift som gir løs deig og det blir gode og saftige men gjennomstekte brød:-)

Det skal jeg prøve..

Hm.. mystisk. Mine vart driiitbra ;)

(men eg har ei ganske fast deig, og suser dei inn på 200 grader i ein time.)

Men du lager sånn deig som ikke skal eltes?

HI

Eg laga deig som eg brukte rå muskelkraft på lenge;)

Nederst i ovnen ja.. Men har stekt de i 'bare' 45 minutter! Det stod 25-35 minutter i oppskriften.. Men kanskje jeg bare må la de stå enda lenger da! Er bare det at de blirmså sinnsykt harde utenpå

Hvis du putter de i pose mens de ennå er litt lunkne blir skorpa myk.

Jeg synes forøvrig at brød av denne typen ikke egner seg så godt til frysing,så bruker å lage to om gangen. De har god holdbarhet. Enkelt å lage ofte når det er bare å røre sammen deigen:-)

Annonse

Jeg synes forøvrig at brød av denne typen ikke egner seg så godt til frysing,så bruker å lage to om gangen. De har god holdbarhet. Enkelt å lage ofte når det er bare å røre sammen deigen:-)

Det var derfor jeg ville lage sånne brød.. Men blir hverken enkelt eller billig å bake brød selv når man kaster to mislykka brød hver dag :/

Det var derfor jeg ville lage sånne brød.. Men blir hverken enkelt eller billig å bake brød selv når man kaster to mislykka brød hver dag :/

Prøv å steke de som forklart over og se om det blir bedre,fungerer iallefall kjempebra her

Jeg ville prøvd å ha litt mer mel i deign så den er ikke like flytende. Jeg lager brød med løs deig, den går ikke ann å eltes, men den er heller ikke flytende.

Brødene jeg snur brødene i formene, for toppen blir gjerne litt mer stekt enn bunnen i formene jeg har. Og da blir toppen mykere.

Blir de veldig harde kan du også prøve å pensle de med melk med engang de har kommet ut av ovnen, og legg ett bakeklede over, evt en pose over der.

Anonym poster: a2dbbc612c8e39644fcd756f4118a6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...