Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Huff... Er gravid med nr 2 og har ca 4 mnd igjen, men gruer meg sånn til å gå gjennom en ny fødsel.. Ikke pga smertene i seg selv, men gikk i ca 75 timer med rier sist uten smertelindring eller noe særlig søvn og jeg var så utslitt.. Traska rundt og rundt på stuegulvet for å få ting til å skje, men d hjalp ikke mye... Den følelsen av å være totalt utslitt når man skal gjøre unna selve fødselen, og enda verre, den følelsen av å være så totalt ute av stand til å glede seg over det som ble resultatet... Jeg var så sliten når jeg skulle begynne å ta vare på det nye livet at d tok 7 uker før jeg følte at jeg var i stand til det... Gruer meg til en ny fødsel i fare for at det samme skal skje. Hadde håpet på å få snakke med jordmor om dette på forhånd og kanskje bli litt beroliget - føle at noen vet om det på forhånd slik at det ikke trenger å skje igjen- men så viser det seg at jordmoren i kommunen har laaaaang venteliste og det er ikke sikkert jeg får komme inn... Legen er en turnuskandidat som ikke har peiling på dette.... I det daglige prøver jeg bare å unngå å tenke på det, men så blir man jo alltids påminnet det innimellom. Var jo en del tråder her en stund om epidural og ikke under fødsel, der det kom fram at epidural fødsler ofte var verre enn uten. Og jeg som kanskje tenkte at det kunne være en løsning.... Ja, vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men er det noen som har noen tips, råd eller forslag til løsninger? Noe som fungere for dere? Lider av litt "snillpikesyndrom" så er ikke så flink til å spisse albuene, uavhengig av situasjonen egentlig... Ikke engang ved noe sånt som en fødsel.. Anonym poster: 601248c120f9700801da1f73f0ee7c3a
super_s Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 er annengangs selv og har hørt at fødsel nr 2 ofte er kortere enn nr 1. Det er da noe... (selv om jeg i grunn ikke vil ha noen kortere fødsel enn nr 1.)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Andre fødsel går jo som regel alltid mye fortere og lettere enn nr. 1, trøst deg med det. Jeg gikk i terapi under mitt andre sv.skap pga fødselsangst, og fikk i tillegg løfte om tidlig epidural. Dette reddet meg. Synes det er helt vanvittig at du ikke kan få snakket med noe om dette! Her var det fastlegen som ordnet meg en henvisning til sykehusets angst-team på fødeavdelingen. Anonym poster: ed55b9d978f506f9dce0a902ae935f76
LilleBamBam+EnTil Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Skriv et føde-brev. Det fungerte bra for meg. Jeg har opplevd seksuelle overgrep fra jeg var 6 år og var veldig nervøs for at jeg plutselig skulle "klikke". I tillegg var det noen andre medisinske greier. Og jeg ville ha epidural. Skrev et kort og punktvis brev, med bare det viktigste. Og det sa de var veldig lurt. Ble tatt hensyn til hele veien
Jenny-penny Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Min første fødsel var mareritt fra start til slutt. 6 år etter kom nr to. 2,5 time og alt gikk som smurt. Tenk positive tanker, ingen fødsel er lik:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Forstår at du gruer deg. Jeg gjorde det samme selv, etter en langvarig helvetes møkkafødsel med førstemann som var nær ved å ende i keisersnitt. Hvis det er noen trøst: fødsel nummer to var en drøm. Tre-fire timer, null drama, null stress. Har vært mer sliten etter en treningsøkt Husk at den første fødselen ofte er den verste. Lykke til Anonym poster: 895c4935c510542c8cc9f36267fe587e
BettyBoob Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 nr 2 var ikke noe problem å få ut! han kom i en fei i et badekar på riksen, 3 pressrier! hele fødselen fra første ordentlige rie til han var ute var vel 1 arbeidsdag Jeg gruet meg som fy, og har gått til oppfølging hos jordmor på riksen i sv.skapet - heldigvis trengte vi ikke de "backup-planen" som ble laget! Førstemann tok 30 timer, helt forferdelig og vakum og tang osv.
Ikkesåallerværst Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Hmm.. Kunne sagt mye, for jeg gruet meg til andre fødsel. Hadde skikkelig angst. Men jeg fikk flere samtaler ved sykehuset. Første fødsel var lang latenstid, drøyt 30 timer med veer før jeg kom til aktiv fase, og aktiv fase vartevi fire timer, intense smerter for en utslitt kropp som ende i vakuum og subtotalruptur. Andre fødsel var så bra! Latensfasen varte i en time og aktiv fødsel på tre timer. Jeg fødte på kne, og i det ungen var ute, reiste jeg meg opp og stod og ventet på at de skulle surre han ut av navlestrengen. Man harvhan ingen garantier, fødsler er ulike og man aner aldri hvordan det blir, og ting kan skje under veis. Men oddsen er på din side, siden du er annengangs. Øv deg allerede nå på hva du vil hvis det og det skjer (få fart på fødselen om det går tregt/smertestillende i latensfasen (sovetabletter og pines forte) osv. Få frem albuene! Du har født før og vet mer om prosessen og kroppen din. Du vil kjenne mer hvor du er i forløpet, sannsynligvis. Ingen kan garantere deg en bedre fødsel, men du kan imøtekomme denne fødselen mer aktivt. Lykke til! Håper du får en fin opplevelse.
Elina Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Min første fødsel var lang (24 timer, men kun 15 med effektive rier). Neste fødsel var under to timer med effektive rier men selv trodde jeg at det ville ta 10 timer minst. IKKE vær forutinntatt for ingen fødsel er lik, ikke dine egne heller. Det var det jeg lærte ved andre fødsel Tredje fødsel skal jeg huske det og ta det som det kommer. Lykke til, husk du er skapt til å kunne føde!
Appelsindyret Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Min første fødsel tok ca18-19 timer fra første rie til gutten var ute, andre fødsel tok 4,5 timer fra første rie til jenta var ute! Tror det er lite sannsynlig at du går like denne gangen. Som en venninne sa: "brøytebilen har jo vært der en gang før!" Og det er jo sant det Endret 30. januar 2013 av Bleiefu
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Sånn hadde jeg det også, gruet meg mye mer til nr 2. Brukte flere døgn på nr 1, men nr 2 var unnagjort på 3 timer. Lykke til, det går nok kjempebra Anonym poster: 5be629beee46817132cb973a0c35a097
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 HI: Er godt å høre at det som regel går bedre, og jeg skal prøve å få snakka med legen om å få noen å prate med... Hadde liksom tenkt at noen samtaler med jordmor kunne hjelpe, men ble litt redd når d muligens ikke går... Men om det er andre man kan henvises til så hadde jo det vært fint! Jeg var jo inne på sykehuset på kvelden ca 20 timer etter riene startet og var da oppe i rier hvert 5.min og hun som gikk kveldsskiftet regnet med at jeg ville være ferdig når hun skulle på vakt igjen på morgenvakta, men etter en hel natt uten mer action ble jeg bare sendt hjem med noen sovetabletter (som ikke virka) og gikk da enda et døgn... Takk for støttende ord ihvertfall! Hvordan har det fungert for dere med epidural da? Anonym poster: 601248c120f9700801da1f73f0ee7c3a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Jeg ble fortalt av en jordmor at den aktive delen av en fødsel (helt sikkert med noen unntak) ikke varer mer enn maks et døgn, så jeg antar at du brukte mye av tiden frem til aktiv fødsel, dvs 3cm åpning. Den delen av fødselen tar normalt mye kortere tid med nr2. Mange har til og med 2-3cm i flere uker, uten at de har merket noe annet enn kynnere i den tiden det har åpnet seg. Derfor er det stor sannsynlighet for at din fødsel nr2 blir mye raskere enn den første. Min første fødsel var alt for kort... Den aktive delen av fødselen (fra 3 til 10cm) gikk på en time og jeg hadde ikke noe smertestillende (ikke frivillig, jeg fikk ikke epidural da de sjekket fordi jeg hadde for liten åpning), så jeg gruet meg av motsatt grunn... Heldigvis gikk det passe fort i fødsel nr.2 Anonym poster: 119efc597381bcb898a4171850ad4ca7
Tredjemann på vei :D Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Jeg hadde en kjempefin første fødsel og gledet meg skikkelig til å gjøre det igjen! Men da jeg begynte å nærme meg termin med nr.2 fikk jeg nesten panikk! Var kjemperedd for å føde plutselig, så da mannen insisterte på sex for å sette i gang fødselen, så klikka jeg nesten Men jeg hadde jo lyst til å bli ferdig også da, så vi hadde sex og riene kom kl.5 morgenen etter. Og når riene først er i gang og du VET du er i fødsel, da går ting av seg selv og du vil sannsynligvis glemme all angsten Fødsel nr.2 gikk kjempefint for min del. Tok ca. like lang tid, eller litt lengre med nr.2 (men begge fødslene var over på under 7 timer...).
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Skulle tro dette var skrevet av meg. Jeg er gravid med nr 2, 4 mnd igjen, og første fødsel hadde jeg rier i 5 døgn. Barnet ble til slutt forløst med vacum. Vi var så forferdelig slitne i lang tid etterpå. Gruer meg veldig til neste fødsel, har snakket med jordmor om det, og skal inn til emblasamtale med sykehuset. Skal få gått gjennom forrige fødsel og få planlegge neste med jordmor på sykehuset. Jeg er faktisk mest redd for å måtte gå hjemme lenge med smerter, og hvordan det vil påvirke sønnen vår på 4. Og så er jeg livredd for å bli så utslitt at jeg ikke strekker til til noe etterpå. Kanskje du også kan få komme til emblasamtale? Jeg søker via min jordmor, turnuskandidaten din burde jo greie å søke om det... Eller du kan selv ringe sykehuset og høre? Finnes det evt noen private jordmødre du kan gå til? Anonym poster: 8c2a53cdb11e5549e814ca7f0f7fd443
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 Den aktive delen av fødselen tok ca 2,5 timer ja, stemmer det... Så den delen gikk jo kjapt... Ikke mindre slitsomt av den grunn desverre... Jeg håper virkelig at du har rett! HI Anonym poster: 601248c120f9700801da1f73f0ee7c3a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Skulle tro dette var skrevet av meg. Jeg er gravid med nr 2, 4 mnd igjen, og første fødsel hadde jeg rier i 5 døgn. Barnet ble til slutt forløst med vacum. Vi var så forferdelig slitne i lang tid etterpå. Gruer meg veldig til neste fødsel, har snakket med jordmor om det, og skal inn til emblasamtale med sykehuset. Skal få gått gjennom forrige fødsel og få planlegge neste med jordmor på sykehuset. Jeg er faktisk mest redd for å måtte gå hjemme lenge med smerter, og hvordan det vil påvirke sønnen vår på 4. Og så er jeg livredd for å bli så utslitt at jeg ikke strekker til til noe etterpå. Kanskje du også kan få komme til emblasamtale? Jeg søker via min jordmor, turnuskandidaten din burde jo greie å søke om det... Eller du kan selv ringe sykehuset og høre? Finnes det evt noen private jordmødre du kan gå til? Anonym poster: 8c2a53cdb11e5549e814ca7f0f7fd443 Skal til legen i morgen, så skal høre med han,... Vi er nok mye i samme situasjon da ja... Håper jeg kan få noen å prate med ja.. Hva føler du at du har blitt beroliget av i samtalene da? Anonym poster: 601248c120f9700801da1f73f0ee7c3a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #18 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har ikke vært inne til emblasamtale enda, JM mente vi burde vente til etter ordinær UL. Men det har faktisk hjulpet bare det å føle at jeg ble forstått og tatt på alvor av henne. Både mamma og storesøster har hatt lange fødsler første gang, som begge har endt i vacumforløsning. Det har hjulpet meg litt å tenke på at deres senere fødsler var raskere og enklere. Men gruer meg fortsatt, og er veldig spent på disse samtalene. Håper å få et bedre bilde av hva som skjedde sist og hva som kan gjøres annerledes nå. Jeg klarer bare ikke gå gjennom det samme en gang til. Håper du får hjelp. Det skal ikke være nødvendig å gå rundt og være redd alene. Anonym poster: 8c2a53cdb11e5549e814ca7f0f7fd443
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #19 Skrevet 30. januar 2013 Den aktive delen av fødselen tok ca 2,5 timer ja, stemmer det... Så den delen gikk jo kjapt... Ikke mindre slitsomt av den grunn desverre... Jeg håper virkelig at du har rett! HI Anonym poster: 601248c120f9700801da1f73f0ee7c3a 2,5 timer aktiv fødsel er jo ingenting!! Kan nesten garantere at din fødsel nr 2 vil være unnagjort i en fei Jeg hadde 15 timer med rier første gang (8 timer aktiv fødsel), og 2 timer med rier (1 time aktiv fødsel) med andre. Vondt som fy, men kjapt unnagjort, deilig! Anbefales Anonym poster: 6401dcff911b98a52b58ad271f7ac29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå