Gå til innhold

Noen med lav inntekt som har flere barn her? Angrer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så inderlig lyst til å gi jenta vår et søsken, men vet vi egentlig ikke burde.. Vi har egen leilighet, men den blir for liten etterhvert, og lavtlønnede jobber.

Noen som vil dele erfaringer i en lignende situasjon?

Kan man fortrenge savnet og behovet til fodel for materiell velstand..?

Anonym poster: 245a533308df0695c13a184f26fb17d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man har mat i magen, og klær på kroppen, så er kjærlighet og tid det viktigste. Vet om mange familier som har flere barn, og som ikke har masse penger, men, de er utrolig lykkelige uansett! :) Uansett om man HAR masse penger, er det ingen garanti for at det fortsetter uansett.

Anonym poster: 1e97ae1bc0a860980adf92c7a3de7eef

Skrevet

Så lenge man har mat i magen, og klær på kroppen, så er kjærlighet og tid det viktigste. Vet om mange familier som har flere barn, og som ikke har masse penger, men, de er utrolig lykkelige uansett! smile.png Uansett om man HAR masse penger, er det ingen garanti for at det fortsetter uansett.

Anonym poster: 1e97ae1bc0a860980adf92c7a3de7eef

Takk for svar!

Jeg er i kvaler om dagen, ja. Det er et stort ansvar å sette barn til verden..

Anonym poster: 245a533308df0695c13a184f26fb17d4

Skrevet

Jeg vokste opp med foreldre som egentlig hadde mye penger, men det ante jeg ikke noe om før jeg ble nesten voksen. Vi har alltid hatt hus og mat og klær, men aldri noe merkeklær, dyre ferier eller annen luksus. Men en veldig lykkelig barndom var det absolutt! Så lenge dere har nok til det nødvendigste, og har masse kjærlighet å gi, så går det nok bra :-)

Skrevet

Uansett økonomi, tror jeg det er ganske få som angrer på barna sine

Skrevet

Det er koselig med søsken, men hvis det gjør at man får så dårlig råd at mye annet må forsakes er det best å la være. Husk at for vært barn man får følger det utgifter på mellom 5000-7000,- pr mnd ekstra. Minimum..! Har du ikke min dette tilovers pr mnd nå har dere heller ikke råd til flere barn.. Sånn er livet.

Anonym poster: ac10cdfd5b69202d0d01e1e94b1be90d

Skrevet

Vokste opp med hjemmeværende mamma og en pappa som var student i mange år. Pappa fikk etterhvert en godt betalt jobb, men mamma var fortsatt hjemme (til jeg var 12 år). Hadde ikke så mye penger , men vi klarte oss fint. Mat på bordet og klær på kroppen (dog aldri merkeklær). Kjørte til besteforeldrene våre 12 timer unna hver sommer, verdens beste ferier :)

Penger er ikke det viktige, det er det hverdagslykken som er :) Har forresten en venninne som bor på 80 kvm med mann og 2 barn, de klarer seg fint med leilighet.

Anonym poster: 3341d98b3e149e831d8d60f525b7e742

Skrevet

Det er koselig med søsken, men hvis det gjør at man får så dårlig råd at mye annet må forsakes er det best å la være. Husk at for vært barn man får følger det utgifter på mellom 5000-7000,- pr mnd ekstra. Minimum..! Har du ikke min dette tilovers pr mnd nå har dere heller ikke råd til flere barn.. Sånn er livet.

Hvor får du tallene fra? Vi har spart på alt av babyklær og ytstyr, kan ikke se for meg at neste barnet vil koste noe særlig, utover barnehage 2500 og litt ekstra mat...

Anonym poster: eedafb2065ac89104d246349102e36f2

Skrevet

Hvor får du tallene fra? Vi har spart på alt av babyklær og ytstyr, kan ikke se for meg at neste barnet vil koste noe særlig, utover barnehage 2500 og litt ekstra mat...

5000-7000 kr ekstra i mnd?? Det betyr i prinsippet de 2 jeg har bør koste MINST 10.000 det da. Det kan jeg fortelle deg at de ikke gjør

Anonym poster: a1c82523068580c86d7b18696e120d90

Skrevet

Anonym poster: ac10cdfd5b69202d0d01e1e94b1be90d prøv budsjettkalkulatoren på SIFO.no. Den regner ut hva du må forvente av utgifter på et MEGET stramt budsjett.

Skrevet

Hørte på et tv program for litt siden at man pr barn måtte regne en kost på ca 1,5 mill fra de var 0-18 år med et ganske vanlig forbruk. DVD snitt på 6944,- pr mnd. ... Greit å tenke på.

Skrevet

Ja det skulle ikke forundre meg om det koster såpass. Støtt blakk etter jeg fikk tre barn. Tror det skal bli digg sånn sett når alle har flytta

Anonym poster: 81a73b1b5f060637c01b5606f4af6551

Skrevet

Mine foreldre hadde veldig lite penger da jeg var barn. Dette var delvis selvvalgt da, siden mamma valgte å være hjemmeværende med oss. De fikk tre barn ganske tett, og vi merket aldri noe til at vi hadde lite penger! Oppvokst i en liten leilighet, og hadde alt vi trengte. På sommeren deo vi med bilen på campingferier. Jeg har hatt en fantastisk barndom :)

Anonym poster: 4b4e72cfa5897647e098595a100d47b7

Skrevet

Jeg så det man skal regne på hvor mye man bruker på barn til dem er 18 år - da er også ALLE utgifter medregnet - de du har uten barn, som med husleie ol.

Forøvrig, hva tenker du på lav inntekt? Vi har lav inntekt, har venninner som tjener det samme som jeg og samboeren gjør til sammen. Men vi eier hus, ganske ny bil, har to barn, lever godt, uten å merke så mye til den lavei nntekten. Det blir hva man gjør det til.

Anonym poster: c8fcaf23b854b7034422245b0904c41b

Skrevet

Jeg så det man skal regne på hvor mye man bruker på barn til dem er 18 år - da er også ALLE utgifter medregnet - de du har uten barn, som med husleie ol.

Forøvrig, hva tenker du på lav inntekt? Vi har lav inntekt, har venninner som tjener det samme som jeg og samboeren gjør til sammen. Men vi eier hus, ganske ny bil, har to barn, lever godt, uten å merke så mye til den lavei nntekten. Det blir hva man gjør det til.

Anonym poster: c8fcaf23b854b7034422245b0904c41b

Det kan ikke stemme at husleige og faste utgifter er inkludert i det regnestykket
Skrevet

Nei, faste utgifter er ikke med i de utgiftene. Det som er med er mat, klær, aktiviteter, helse/hygiene produkter, leker/utstyr etc

Skrevet

Blir så oppgitt over de som bare har "lyst" på flere barn og ikke tenker på ansvaret og hva det egentlig koster. Det er en vurdering som må gjøres opp mot resten av familieøkonomien. Man kan faktisk tenke, skal vi ha et barn til til 1,5mill( selvfølgelig satt på spissen, men det er jo reelt) eller trenger vi de pengene for å gi de barna vi allerede har den oppveksten de ønsker.

Skrevet

Hvis du vet du ikke burde, så har du allerede svaret. Ikke vær uansvarlig. Ta godt vare på jenta du har;-)

Skrevet

Høres veldig rart ut at et barn koster mer enn en student lever for, inkludert husleie... Da tror jeg man er ganske ekstragavant. De fleste arver en del klær og leker, aktiviteter kan man velge ut i fra hva man har økonomi til etc.

Anonym poster: 0c168fca2c9712876112346b6f4781cc

Skrevet

7000 i mnd pr barn? Så mye koster heldigvis ikke mine tre barn.

Her arves klær og leker av hverandre. Nr 2 og 3 har nesten ikke kostet noe da vi hadde alt av utstyr fra før.

Pr i dag koster mine barn

9-10åringen: 6000 kr i året på organisert idrett/kontingent/utstyr, andre fritidssysler som kino, bading ol og klær + sko. Eller så spiser han vel for noen hundrelapper i mat i mnd.

3 og 1 åringen: 4450 kr i bhg tilsammen pr mnd, 3000 kr tilsammen på sko i året. Maks 1000 kr på klær tilsammen i året. Noen 100lapper i mnd på mat og noen hundrelapper i året på kino, bading o.l

Leker får de kun til jul og bursdag. Hvis det er noe spesielt de ønsker utenom må de spare og kjøpe av sine egne penger.

De blir nok dyrere i drift om noen år, men så øker inntekten og gjeden synker så det skal nok gå helt fint :)

Har sett på sifobudsjettet.. Vi bruker ikke på langt nær så mye penger som er oppført der. Og mine barn har mye!

Uansett, hadde jeg eiet leilighet med (2 soverom er mer enn nok når man bare har 2 barn) og hatt nok penger til mat på bordet så hadde jeg heller ofret noen goder for et barn til altså :)

Skrevet

Vi kommer ikke til å få mer enn et barn. Både fordi vi vil ha nok tid og god nok økonomi.

Anonym poster: 022e623fbc4bba25c8d9be7c8e1aac06

Skrevet

Vi har ikke super økonomi, men har hus (på landet), en liten, åpen båt med påjengsmotor, biler (gamle) og tre barn som har alt de trenger.

Vi er ikke ofte på ferier, og benytter oss av salg, kjøper billig (og sunn) mat. Ungene arver klær av andre, og hverandre, men får nytt innimellom.

Vi har det supert, er en lykkelig familie, og er helt sikker på at søsken er utrolig mye mer verdt for barna enn dyre ferier, merkeklær, og sånt....

Anonym poster: 59d89dd2e2a347a2a97a9ab3bea4001a

Skrevet

jeg skjønner meg ikke på de som velger å ikke gi barna sine søsken fordi de skal ha så mye ekstra penger. vi har 3 barn, ee koster ikke så meget. men jammen har de detde trenger og mer til. vi har råd til ferieturer og andre ting. velger heller å få flere barn enn at det ene barnet skal få alt lagt opp i hendene oppgjennom årene. mine må nok betale studiene sine selv, kan sikkert ikke hjelpe dem inn på boligmarkedet, men vi har gitt dem søsken, et vennskap for livrt.

Anonym poster: 493024575dca558f63a03fff123d0471

Skrevet

Er det ikke mulig for dere å få jobber som betaler mer? F eks som hjelpepleier i turnus på sykehjem kan du tjene veldig bra om du f eks kun jobber netter eller tar på deg 2-3 ekstravakter i mnd. Over 20 000 utbetalt pr mnd hvertfall. Men nå vet jeg jo ikke hva du mener er en lav lønn.

Anonym poster: a0e9fe7f6787ee985f78195d29a89bca

Skrevet

Vi er lavtlønnede begge to og har fire barn...

Det er klart vi bare kan drømme om dyre sydenturer, masse merkeklær osv, men vi har det helt greit.

Det koster jo, og vi kan ikke bare en søndag bestemme at i dag går vi på kino. Det må planlegges litt, for om vi skal ta med fire barn på kino, popcorn og det som hører med må vi ut med 1000 kr. Likevel går vi på kino av og til :)

Vi kan ikke kjøpe tankeløst av merkeklær, men vi er veldig bevisst og sørger for at ungene har kvalitet. Er det to for en på Viking vintersko på Skoringen har vi fire par vintersko til prisen av to. Vi handler nesten bare utenom sesong og får da gode priser, handler man neste års vinterdress på nett etter påske får man gjerne både 60 og 70% rabatt, jeg har handlet vind- og vanntette dresser som opprinnelig kostet 13-1400 kr for 4-500 kr flere ganger.

Skal vi på ferie kan vi ikke ta inn på hotell, med fire barn blir døgnprisen veldig høy. Men vi kan reise på ferie likevel. Vinterferien i år tilbringes på fjellet, med ski, akebrett og alt som hører med, vi var veldig tidlig ute og fikk leid (privat, fant en annonse på Finn) et stabbur på en gård for 500 kr natta. 15 min å kjøre til et de virkelig store alpinanleggene i landet og langrennsløyper rett utenfor døra. Sjekket priser på hytteleie ved alpinanlegget og de tok 8000 kr for tre netter, det hadde vi ikke hatt penger til.

Barna mine har alt de trenger av utstyr, vi har handlet mye brukt på Finn. En 7-8 åring klarer ikke slite ut skiutstyret sitt så det vi handler brukt ser nesten like fint ut. Akebrett o.l. er like gøy selv om det er kjøpt på Biltema, trenger ikke være dyreste modell fra sportsbutikken.

Jeg er 100% sikker på at barna mine ikke lider nød, de har alt de trenger, mette i magen og gode opplevelser får de i massevis.

Anonym poster: 41a63876c2a8ea9b9586bdea08e9f61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...