Gå til innhold

Ta med 5åringen på sykehuset til dødene oldefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morfaren min er allerede på "overtid" og 5åringen har alltid hatt et godt forhold til han. Han har vært innlagt med hjertesvik i 2uker nå, og vi har prøvd å forberede henne på at oldefar kommer til å dø. Og forklart henne hvorfor. Hun er moden for alderen, og viser forståelse.

I de to minuttene han var våken i går, klarte han å stamme frem navnet hennes. Og jeg synes så synd i han, fordi vi ikke har tatt henne med på besøk. Er det galskap å ta henne med? Jeg er litt for at man ikke kan skåne barn fra virkeligheten, men samtidig vil jeg ikke at hun skal bli skremt heller.

Anonym poster: eda76823dacdb26c2bb2c510cc65f72b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken tilstand oldefar er i. Om han er helt rørete, tullete, sjans for at han ikke vet hvem hun er e.l. så hadde jeg ikke tatt henne med.

Om det er slik at han bare sover e.l. så kunne jeg nok ha vurdert det ja..

Skrevet

Han bare sover, men er tilkoblet ledninnger.

hi

Anonym poster: eda76823dacdb26c2bb2c510cc65f72b

Skrevet

Min datter var 4 når oldemor døde og nesten 6 da oldefar døde. Hun fikk se disse rett før de døde. Hun fikk også se oldefar i kisten. Med god forklaring var ikke dette noe problem.

Skrevet

Jge synes det kommer an på jenta også: om hun vil. Hvis hun har lyst, synes jeg hun skal få besøke ham. barn tar ikke skade av sånt så lenge de ikke presses mot sin vilje.

Anonym poster: 204442bd3f6300a81904836eab09ddb2

Skrevet

Jeg ville tatt med femåringen. Forklar henne hva hun vil se, hvordan det lukter der, lyder osv. Det som er skummelt er det hun ikke får informasjon om og må fantaserer om selv. Døden er endel av livet, og det er fint for både henne og oldefar å kunne si farvel. Jeg ville bedt henne lage en tegning han kan få og sette på nattbordet sitt. Jeg ville også tatt bilde av henne og oldefar. Fint å kunne snakke km situasjonen etterpå. Peke og fortelle, evt bearbeide om situasjonen ble skremmende. Klem:)

Skrevet

jeg så oldemor når hun lå på sykehuset før hun døde, hun hadde nyresvikt og hadde forandret seg mye på de to ukene hun lå der, hun fikk mye medisiner og var ikke til stede slik som før, men det var egentlig veldig godt å ha vært der! jeg var 6 år.. der og da var det trist og litt ekkelt, ikke pga henne, men fordi det var så stort fokus på meg og min reaksjon.. det viste liksom at gamle mennesker blir syke og dør, hun hadde det ikke vondt (mga medisiner da.. ) hun sov fredlig og stille og var så vakker! :)

vi så henne også i kisten, og det å få ta del i det var en erfaring jeg har med meg i dag som et godt minne! :) ikke press henne, men gi henne muligheten om hun selv ønsker det :)

Skrevet

Jeg tror ikke hun blir skremt, hvis dere forklarer dette på en god måte. Mitt inntrykk er at døden er ofte mer naturlig for små barn enn oss voksne, at de aksepterer det på en annen måte enn vi voksne. Etterpå kan det nok også føles positivt at begge fikk tatt farvel. Det er i hvertfall min oppfatning fra personlig erfaring :)

Skrevet

Spør henne selv.

Jeg synes ikke du skal presse henne, men om hun selv ønsker å se han synes jeg du skal la henne gjøre det.

Anonym poster: c59cab1897b1ac7e627a79cfa51f63ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...