Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Det er noe galt med sønnen min. Har lenge tenkt at han bare er sein, men skjønner nå at det er noe mer. Helsestasjonen har reagert på en del ting, så det er ikke bare noe jeg tror. Ønsker ikke utdype noe videre. Men - dere som har annerledes barn eller jobber i helsevesnet/barnehage - bør jeg pushe på for å få en diagnose? Hva må jeg i såfall gjøre? Og hva bringer en diagnose med seg av positive og negative ting? Setter pris på om noen har erfaringer å dele. Er så bekymret! Anonym poster: 892e386bfb893369c24992a678a473af
Topo Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Jeg vil absolutt anbefale deg å pushe på for å få en diagnose på barnet om det er mistanke om at han har det. Det vil lette endel i henhold til hvilke krav du kan stille og hvilken hjelp dere kan ha rett til.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har et barn med diagnose og jeg kjempet veldig for utredning og få satt diagnose om mulig. Mest er jeg jo opptatt ikke at det skal være papierer på at det eller det er galt med henne men at hun skal ha den hjelp hun trenger tilgjenglig. Og den hjelpen hun fikk og hadde krav på etter utredning er mye større en den hun kunne få før diagnosen var satt. Tidligere hadde de ansatte litt veiledning av ppt sånn hver 3 mnd. Etter diagnosen ble satt fikk hun fast 3 timer med støttepedagog hver uke fram til de fikk søkt inn alle ressurser og nå har hun to støttepedagoger, en som vi har fått gjennom ppt 6 timer i uka og en som vi har fått gjennom bhg 20 timer per uke. Med andre ord hun har en som følger seg og trener med henne og hjelper henne nesten hele tiden hun er i bhg. I tillegg er habiliteringstjenesten inne og følger opp hver 2 uke og er tilgjengelig med hjelp å ressurser når det er noe som må tas tak i. Og en annen ting er at man lettere finner rett måte å hjelpe barnets utvikling framover når man vet hva som er med på å stoppe det. Det er lettere å takle problemer som kommer når man vet at ok dette er fordi hun eller han har diagnosen ......... og lettere å finne rett måte å håndtere ting. Og det er lettere å få forståelse fra de som er rundt barnet. Hadde de ikke klart å sette diagnose ville hun ikke hatt i nærheten av denne hjelpen hun har i dag så jeg vil si at for små barn er diagnose veldig viktig, og om du ikke får satt en diagnose så ihvertfall få utredning slik at fagfolk er med å ser hva som ikke stemmer og hvor barnet trenger hjelp. Og hvor tidligere et barn får den hjelpen det trenger jo lengre har det sjanse for å komme i utviklingen Anonym poster: 12294ef026b171446075d822689f2f24
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Vegrer meg for å be om utredning, da blir det så virkelig! Men det er nok på tide å slutte å håpe at "det går seg til." Anonym poster: 892e386bfb893369c24992a678a473af
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Vegrer meg for å be om utredning, da blir det så virkelig! Men det er nok på tide å slutte å håpe at "det går seg til." Anonym poster: 892e386bfb893369c24992a678a473af Jo fortere barnet blir utredet, jo fortere kan barnet ditt få hjelp. Og det er så viktig å få hjelp tidligst mulig. Mitt barn fikk ikke diagnosen før hun var 4 år, før det hadde hun støttepedagog 3 timer i uken. Nå har hub støttepedagog 80%, spesialpedagog og musikkterapeut 3 timer i uken. Lykke til:)
Countess Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Skjønner at det er vanskelig, da det plutselig er det som er virkelig. Man vil jo så gjerne at ting skal bli bedre eller gå over. Å få en diagnose er viktig i forhold til å få den hjelpen og oppfølgingen dere trenger. Både i forhold til eventuelle stønader, og hjelp videre i livet.. Skole og jobb. Ting trenger kanskje å tilrettelegges, og uten en diagnose blir det vanskeligere. I tillegg kan da mangel på hjelp og tilrettelegging bidra til å forverre situasjonen hans. Stor klem til deg, og lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå