Gå til innhold

Dette med søsken og rettferdighet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er masse tråder om det her i dag, men ingen som passer mine tanker rundt emnet.

Jeg har to gutter, men de er veldig forskjellige og har forskjellige behov.

Til bursdager så får de nesten likt i pengesum, men med noe de ønsker seg.

Lørdagsgodt har jeg sluttet å dele ut i porsjoner, her er det tre skåler på lørdager, en med chips, en med sjokolade og en med godis. Vi deler alle sammen.

Et glass med brus på hver. Når det er tomt så er det tomt.

Etter at jeg begynte med dette så ble det mindre krangling, mindre hording og godis var ikke så spennede lenger, det er faktisk igjen godis i skålene etter 1,5t noen ganger til dagen etter....

Klær og sko får de etter behov og noen ganger etter sterkt ønske, men det er ikke sikkert at de trenger klær samtidlig. Jeg kjøper ikke klær bare for å kjøpe klær.

Aktiviteter kommer etter alder og interesse. Kan begge være med, supert, er det bare en så kan vi andre gjøre noe annet i mens.

Hele poenget med å ramse opp alt dette er at det er umulig å gjøre ting helt rettferdig til en hver tid. Av og til så trenger den ene mer oppmerksomhet enn den andre, den ene trenger nye klær og den andre får.

Noen ganger så blir det bare jeg og mini og andre ganger bare jeg og eldste.

Det er greit å være obs på rettferdighet og prøve å jevne ut ting mest mulig i det store og det hele, men barna er fortsatt to individer og de er ikke like gamle så det blir en forskjell.

Her ser jeg at eldstemann har hatt det mye strengere oppdragelse enn minstemann og jeg vet det skjer hos flere. Med eldste setter vi normen og med nr to, tre, fire eller fem så slacker vi litt. Det er ikke rettferdig, men sånn er det.

Anonym poster: f1c019b6ef41c18cfe03ea39380109d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Rettferdighet er ikke ensbetydende med at alt skal være likt til en hver tid. Har selv tre barn. Hvis storebror trenger nye fotballsko så får han det. Søskene får ingen ting og må gå tomhendt ut av butikken. Av og til får et av barna ha besteforeldrene helt for seg selv en hel helg, mens de to andre må være hjemme. Et år får kanskje mellomsøster en mye dyrere julegave enn de to andre, hvis det er noe spesielt hun trenger. Ingen ting av dette er urettferdig selv om det kanskje føles sånn der og da. Når alt kommer til alt så får de like mye, bare ikke samtidig ;) Det forklarer jeg selvfølgelig dem også.

Jeg har inntrykk av at noen foreldre er FOR oppatt av at alt skal være likt til en hver tid og misforstår begrepet rettferdighet. Hvis et av barna skal i bursdagsbesøk, så tar de med seg de andre barna på noe like kjekt så det ikke skal bli "urettferdig", hvis det ene barnet har bursdag så får de andre barna gaver også. Hvis ikke blir det urettferdig. Hvis det ene barnet trenger klær, så får de andre barna også noe selv om de ikke trenger.

Skrevet

Helt enig...

Var eg som starta idag pga hørte om noken som ga like mye snop pga må gjøre likt, men da vil jo alltid den ene av de være fornøgd og den andre alltid misfornøyd. Er vel ikkje å behandle de likt det?

Eg gir etter behov, men prøver å behandle de like bra, selvfølgelig. Noken ganger er det ok å gi kvar si dropseske, andre ganger er det mest rettferdig å ha på deling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...