ellen-propellen Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har to barn som får velge sitt eget lørdagsgodteri. Den ene har alltid vært flink til å spare (selv om hun får 3 sjokoladebiter) og påser alltid at alt ikke spises opp. Spørsmålet blir da: Når kan hun spise det som er spart? Det er jo hennes. Er det greit om hun tar en bit hver ukedag frem til neste lørdag? Jeg ønsker ikke at hun spiser godteri hver dag,men ønsker å stimulere henne til å spare Den lille får ikke nytt siden hun har spist alt sitt,men hun er for liten til å forstå at den eldste har spart. Blir det feil at eldste enten må gå bort for å spise godteri, eller vente til den lille er lagt? Ønsker innspill og deres meninger om dette
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Når hun skal få spise det, har jeg ingen synspunkter på. Men jeg mener det blir helt feil å la henne spise det i nærheten av den yngste, som ikke har mer. Til små barn hjelper det ikke å si at"du har spist opp ditt", de kobler ikke det godteriet de hadde for flere dager siden med det søsteren har nå. Anonym poster: 0d58923b5dbb1772083a502e5834a3e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Hvorfor i alle dager skal du stimulere til å spare på snopet? Om hun får så mye snop at hun bruker en uke på å spise det opp har hun fått mer enn hun trenger altså Jeg har fire barn og snopet settes på bordet til barne-TV på lørdag, som regel har vi en felles godteskål på bordet vi da, men om de har valgt noe selv og ikke spiser det opp ryddes det vekk når de har lagt seg på kvelden og de ser ikke noe mer til det før evt neste lørdag (om det ikke er kastet, kommer litt an på hva det er). Vi rydder altså vekk det snopet som er igjen etter lørdags kveld og legger det enten i matboden eller søpla, ingen av oss småspiser på rester etter lørdagen resten av uka. Anonym poster: 4a84695abd084abdf10cc96b68d3e25e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Vi rydder også vekk det som ikke spises på lørdag. Ingen godtespising på noen resten av uken.. Anonym poster: f06dd3c7a162e5fa066c430e8b35ad67
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2013 Jeg ønsker at hun blir flink til å spare. Helst penger,men siden hun er ett barn så ser hun større verdi av å spare på snop. Selv når hun fikk en sjokoladebit og en rød fisk i godteposen (smågodt altså) så klarte hun å spare. Fordi hun ønsker at det skal vare lenger.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Her er det bare lørdag kveld og søndag morgen som er godtedag uansett. Det som ikke er spist på lørdag får de spise på søndag morgen til barneTV. Har de mer igjen etter det må de vente til neste lørdag. Anonym poster: a31cfecd7ed422d3dcc5f1b4f93a3437
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Jeg ønsker at hun blir flink til å spare. Helst penger,men siden hun er ett barn så ser hun større verdi av å spare på snop. Selv når hun fikk en sjokoladebit og en rød fisk i godteposen (smågodt altså) så klarte hun å spare. Fordi hun ønsker at det skal vare lenger. Tror jeg ville stimulert til sparsommelighet med penger på en annen måte enn det altså. Er da ikke sunt for noe å hale ut snopet på den måten.... Anonym poster: 4a84695abd084abdf10cc96b68d3e25e
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2013 Jeg ønsker at hun blir flink til å spare. Helst penger,men siden hun er ett barn så ser hun større verdi av å spare på snop. Selv når hun fikk en sjokoladebit og en rød fisk i godteposen (smågodt altså) så klarte hun å spare. Fordi hun ønsker at det skal vare lenger. Tror jeg ville stimulert til sparsommelighet med penger på en annen måte enn det altså. Er da ikke sunt for noe å hale ut snopet på den måten.... Anonym poster: 4a84695abd084abdf10cc96b68d3e25e Har du noen tips da? Hun sparer penger også, men det er ikke så ofte man kan vise henne "resultatene" av pengesparing på ett vis hun føler "premiering" på
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Virker som at du styrer litt mye med å lære barnet å spare, og at det må se resultater umiddelbart. Sparsommelighet er noe de lærer etter hver som de vokser opp. De kan for eksempel ha en sparebøsse hvor de legger småpenger hvis du vil ha noe som gir resultater. Ville heller brukt det enn godteri som lærdom. Og så er det det med at foreldrenes holdninger til forbruk smitter over på barna, og det er en lærdom som går over tid. Skjønner meg ikke helt på dere som har hvert deres godteri strengt atskilt. I vår familie har vi felles lørdagsgodt. Lærer barna å begrense seg automatisk da når man må ta hensyn til andre. Det som blir til overs spares eller spises av oss voksne etter leggetid. Vi har mer fokus på at vi skal dele godene enn at alle skal verne om "sitt". Anonym poster: 7fffff9f2441f7d54c5bbfe62924c02e
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Virker som at du styrer litt mye med å lære barnet å spare, og at det må se resultater umiddelbart. Sparsommelighet er noe de lærer etter hver som de vokser opp. De kan for eksempel ha en sparebøsse hvor de legger småpenger hvis du vil ha noe som gir resultater. Ville heller brukt det enn godteri som lærdom. Og så er det det med at foreldrenes holdninger til forbruk smitter over på barna, og det er en lærdom som går over tid. Skjønner meg ikke helt på dere som har hvert deres godteri strengt atskilt. I vår familie har vi felles lørdagsgodt. Lærer barna å begrense seg automatisk da når man må ta hensyn til andre. Det som blir til overs spares eller spises av oss voksne etter leggetid. Vi har mer fokus på at vi skal dele godene enn at alle skal verne om "sitt". Anonym poster: 7fffff9f2441f7d54c5bbfe62924c02e Her er det ikke snakk om å verne om sitt, men få roen til å kose seg og spise i sitt eget tempo. Setter vi frem en skål er den ene skikkelig på hugget og stresser over at de andre spiser. Vi deler godene, men deler dem på forhånd. Syns heller ikke vi skal ha en kamp rundt godteskåla der vi snakker om deling, å være nøktern osv. Mye bedre at alle får hver sin pose. Har vi besøk setter vi frem skål, og blir en av de for grådige kan vi gripe inn.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Virker som at du styrer litt mye med å lære barnet å spare, og at det må se resultater umiddelbart. Sparsommelighet er noe de lærer etter hver som de vokser opp. De kan for eksempel ha en sparebøsse hvor de legger småpenger hvis du vil ha noe som gir resultater. Ville heller brukt det enn godteri som lærdom. Og så er det det med at foreldrenes holdninger til forbruk smitter over på barna, og det er en lærdom som går over tid. Skjønner meg ikke helt på dere som har hvert deres godteri strengt atskilt. I vår familie har vi felles lørdagsgodt. Lærer barna å begrense seg automatisk da når man må ta hensyn til andre. Det som blir til overs spares eller spises av oss voksne etter leggetid. Vi har mer fokus på at vi skal dele godene enn at alle skal verne om "sitt". Anonym poster: 7fffff9f2441f7d54c5bbfe62924c02e Veldig enig, vi har som sagt også felles godteskål på bordet.. Men for å stimulere til sparing kan du jo ha en gjennomsiktig sparebøsse og la de få "lommepenger", f.eks noen kronestykker hver lørdag og se at det øker på bøssa. Mest tror jeg barna lærer om sparing, pengeforbruk o.l. av å se hvordan foreldrene lever. Så om du lever etter prinsippene du ønsker lære barna dine vil de automatisk ta de til seg. Anonym poster: 4a84695abd084abdf10cc96b68d3e25e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Mine barn synes det er veldig stas å få hver sin godteripose som de har vært med å plukke ut selv Anonym poster: 3499a048495b6aa88f7ebfb92ed5d439
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 i alle dager, er ikke sunt å hale ut godteriet? tre sjokoladebiter er da tre sjokoladebiter uansett når det spises. Ved å pukke på at godteriet skal spises kun på lørdag, og det du ikke spiser da, det mister du, da ender du opp med slike som meg som trøkker det i meg, uavhengig om jeg har lyst på eller ikke, fordi jeg "har lov". Du skriver ikke noe om alderen på barna, men jeg synes du kan forklare datteren din at siden hun er flink til å spare kan hun spise når hun vil, men ikke mens lillesøster ser på. Ei heller etter tannpussen selvsagt.
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 30. januar 2013 Eldste er 8 og yngste er 2. Eldste får ukepenger hun sparer,men hun bruker ikke pengene sine enda. Det er lite hun ønsker seg utenom bursdag eller jul.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Er det slik at hun øsnker å spise en bit hver dag da? OM hun spiser sitt lørdagsgodt lørdag eller onsdag spiller jo egetnlig ikke så stor rolle, men enig i at hun må spise det når ikke lillesøster er tilstede. Kan hun få penger i stedet for godteri? Som hun kan spare på en gjennomsiktig krukke? Feks. et syltetøyglass. Gi henne masse mynter slik at hun ser at det øker om hun ikke kjøper godteri, såkan hun heller kjøpe seg en større ting når hun har spart litt. Anonym poster: a4e8589d8435b7a9d3ffb035cc30ab94
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har et barn som er alenebarn, menfår denne problemstillingen også. Det selv om han altså ikke har søsken og sammenligne med. Han spiser minimalt med snop, og uansett hvor lite jeg kjøper sparer han. Vi har løst det ved at han får litt ukepenger som spares til legosett han har dilla på, og at han får et blad eller noe annet lite på lørdager i tillegg til minimalt med snop. F.eks elsker han kinderegg men spiser kanskje bare 1/4 av sjokoladen.Da er han fornøyd. Til Halloween o.l kan godteriet bli stående i bøtta lenge. Sist frem til påske, da kastet jeg det. Da hadde det stått på rommet hans, men han brydde seg fint lite om det. Uansett får han ikke lov gå å spise snop hver ukedag. Nå er det jo ikke usunnere å spise 5 sjokolader lørdag enn å spise en hver ukedag, men det handler om at jeg vil skape gode rutiner på dette. Gutten er forresten 7 år, og bestandig vært sånn at han gjerne velger eple over sjokolade. Nå skal det sies at han er vokst opp med en twistskål på bordet. Vi rydder ikke vekk sånn bare fordi det er ukedag;)) Derimot blir flere venner av han helt gale når de ser en sjokoade på bordet. Anonym poster: ea41dd10979d3265cce576fbc1da1791
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 La hun spare godteriet til helgen etter. Sånn hadde vi det når jeg var liten. Vi brukte vær vår tomme haribo goderi kiste som godteskål . Det som ble igjen lå oppi der til neste gang. Pluss at vi fikk nytt goder. Fikk ikke de store mengdene, men jeg likte å spare så det ble mye oppi det. ...og når det ble mye oppi der så fikk jeg vel ikke godtar en helg siden jeg hadde så mye, men jeg tenkte ikke over det før nå hehe. Følte meg bare heldig med den store godteri haugen jeg hadde spart;) Synes det er viktig å lære at.lørdag er godteri dag og ikke hele uken. Vel så riktig å lære som å spare penger Anonym poster: 6555597d5a5db9754de59b2ab4d4aa72
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 30. januar 2013 La hun spare godteriet til helgen etter. Sånn hadde vi det når jeg var liten. Vi brukte vær vår tomme haribo goderi kiste som godteskål . Det som ble igjen lå oppi der til neste gang. Pluss at vi fikk nytt goder. Fikk ikke de store mengdene, men jeg likte å spare så det ble mye oppi det. ...og når det ble mye oppi der så fikk jeg vel ikke godtar en helg siden jeg hadde så mye, men jeg tenkte ikke over det før nå hehe. Følte meg bare heldig med den store godteri haugen jeg hadde spart;) Synes det er viktig å lære at.lørdag er godteri dag og ikke hele uken. Vel så riktig å lære som å spare penger Anonym poster: 6555597d5a5db9754de59b2ab4d4aa72 Hva er poenget med at ett barn som spiser lite goderi får en større og større goderi haug? Det blir jo dårlig til slutt og må kastes
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #19 Skrevet 30. januar 2013 La hun spare godteriet til helgen etter. Sånn hadde vi det når jeg var liten. Vi brukte vær vår tomme haribo goderi kiste som godteskål . Det som ble igjen lå oppi der til neste gang. Pluss at vi fikk nytt goder. Fikk ikke de store mengdene, men jeg likte å spare så det ble mye oppi det. ...og når det ble mye oppi der så fikk jeg vel ikke godtar en helg siden jeg hadde så mye, men jeg tenkte ikke over det før nå hehe. Følte meg bare heldig med den store godteri haugen jeg hadde spart;) Synes det er viktig å lære at.lørdag er godteri dag og ikke hele uken. Vel så riktig å lære som å spare penger Anonym poster: 6555597d5a5db9754de59b2ab4d4aa72 Hva er poenget med at ett barn som spiser lite goderi får en større og større goderi haug? Det blir jo dårlig til slutt og må kastes Vi var sånn begge søsknene, hamstret og koste oss. Løste seg ved at vi ikke fikk goder en helg innimellom og bare spiste sv kisten. Og goder i papir holder da på holdbarhet i noen uker/måneder. Var ikke sånn at det lå halvspiste ting der Anonym poster: 6555597d5a5db9754de59b2ab4d4aa72
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #20 Skrevet 30. januar 2013 Goder=godteri Anonym poster: 6555597d5a5db9754de59b2ab4d4aa72
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #21 Skrevet 30. januar 2013 Merkelig at man skal spare på det??? Synes det er helt kleint. Det får værse god spises opp lørdag eller søndag! Anonym poster: 6523c0e958ee109544223adff10c4668
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #22 Skrevet 30. januar 2013 De får hver sin skål med litt i på lørdag formidag her og det som ikke er spist opp ved sovetid kastes. Mine er ikke storspiste på godteri og selv om de får lite ligger det stort sett noe igjen som kastes. Jeg syntes det er greit med en regel om at godteri skal kun spises en gang i uka. Hadde jeg hatt to barn hvor ene spiste fort og andre spiste sakte ville den som spiste fort bare måtte leve med at andre fortsatt hadde. Blir galt å straffe den som spiser sakte fordi andre spiser fort eller belønne den som spiser fort med mer godteri. Men som sagt de får ikke spare til andre dager. Anonym poster: 3c83cd558193a94d9a377e6d71ba053c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå