Gå til innhold

17 mnd og fluortablett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en jeksel på hver side oppe, kan hun da få tabletten hel? eller bør jeg dele den opp?

Alt man lurer på ;)

Anonym poster: 592567d6b2457b639a6eb553a87bca41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står fra tre år på våre fluortabletter... Ga ikke fluor så tidlig - bortsett fra tannkremen da.

Anonym poster: 6d7d34963663b4514e23daf567dd28a2

Skrevet

Det står fra tre år på våre fluortabletter... Ga ikke fluor så tidlig - bortsett fra tannkremen da.

Anonym poster: 6d7d34963663b4514e23daf567dd28a2

Oi, mener absolutt at det stod på boksen "barn under 3 år 1 tablett for dagen" - over 3 år 2 tabletter for dagen......

Skrevet

Jeg ville ikke gitt fluor i det hele tatt. Mener å huske å ha lest en plass at store fluormengder kan være veldig farlig for barn, og siden barnet uansett får fluor i seg av tannkremen tror jeg ikke det er nødvendig med fluortabletter før barnet blir større.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt fluor i det hele tatt. Mener å huske å ha lest en plass at store fluormengder kan være veldig farlig for barn, og siden barnet uansett får fluor i seg av tannkremen tror jeg ikke det er nødvendig med fluortabletter før barnet blir større.

Skrevet

Alle mine tre har fått fluortabletten hel fra 1 år. I fra 6 mnd kan de få fluor.

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Dette visste ikke jeg, slutter straks å gi fluor

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Sjekk fakta først :P Jeg sa bare at jeg mener å huske å ha lest, er absolutt ikke sikker.

Skrevet

Ok, takk for svar smile.png

Sjekk fakta først tongue.png Jeg sa bare at jeg mener å huske å ha lest, er absolutt ikke sikker.

Nei, du har helt rett. Fluor er faktisk svært giftig og i store mengder kan det både føre til fosterskader og død.

Anonym poster: 288ef62fa9de65bf9009d3e02f732048

Skrevet

Veldig delte meninger blant ekspertisen ang dette med fluortilskudd til barn. I den forrige kommunen vi bodde fikk vi beskjed om å straks begynne med fluor når vi var på 2 årskontroll. Var legen som sa dette. Vi burde begynt for lenge siden i følge han.

Når vi flyttet til ny kommune(i annet fylke) og jeg var på barselgruppe der tema var tannpleie, sa tannpleier at man ikke trengte å gi tilskudd av fluor. Hun ble meg svar skyldig når jeg sa hva vi hadde fått beskjed om fra tidligere og hvilke anbefalinger skulle jeg nå følge.

Vi konkluderte vel med at jeg sikkert kunne gjøre som jeg ville. Så jeg gir flurotablett til begge. De er 21 mnd og 4 år. Men er ikke så veldig lenge siden yngste begynte å få, mest fordi vi har slitt litt med tannpussen, vært mye hyl og skrik så har vel blitt glemt i kampens hete. Men så fant vi ut at vi skulle prøve fluortablett som belønning og nå nå går alt mye bedre.

Anonym poster: 9a1dd40a914f7b9c11667125b5e8453a

Skrevet

På fluortablettene vi fikk fra tannlegen står det fra 6mnd. Det skulle jeg likt å visdt før. Har alltid trodd det var 3 år. Greit å ha når barna nekter å åpne munnen. Vi bruker det som premie etter tannpussen. De tror nesten det er godteri ;-)

Anonym poster: 14e6c63f27bab1f8451436d246c51458

Gjest Frøken Pripp & Røverne
Skrevet

Tannlegen fortalte meg at man skal begynne fra 1 års alder og helst ut livet :)

Skrevet

En tannlege jeg kjenner knuste fluortabletten og blandet i flasken til babyen fra første tann.

Skrevet

Absolutt ikke farlig å gi fluortablett hvis man følger anbefalingene. Hvis hun klarer å suge tablettene mest mulig, at den får løst seg opp i munnen, kan du fint begynne å gi fluortablett. Pass på at styrken er 0,25 mg. 0,5 mg er fra 3 år. Jeg har selv begynt med fluortabletter til mine når de var ca 18 mnd, og på jobb anbefaler jeg også å begynne fra barnet er 1,5 - 2 år, det er som oftest da de klarer å løse den opp i munnen. Ellers ikke bruk så mye tannkrem, bare litt utpå busten, det er her man ikke vet hvor mye fluor de får i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...