Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Går siste året på spl. Har lyst til å skrive om barn. Tenkte på barn innlagt i sykehus ved en kir. Avd. Noe i forhold til forbredelse til opr. Trygghet tillit osv. Hvordan spl. Kan oppnå tillit og trygghet hos et barn som skal opereres. Ja noe i den gaten. Jeg sliter bare litt med å få formulert det skikkelig. Tenker barn fra 6-10 år kanskje men det tar jeg i avgrensningen. Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
MammantilNurket Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Jeg er ikke kjent med sykepleie-termer, men jeg er ganske god på å skrive oppgaver. Hva med noe sånt som "Hvorledes etablere tillit mellom pleier og pasient(er) i alderen 6-10 år i forkant av operasjon". Jeg tipper at det sikkert finnes flott et faguttrykk for "i forkant av operasjon" - "pre operativ kontekst"?? eller noe slik. Fra et pedagogisk perspektiv er det stor forskjell på en 6-åring og en 10-åring, jeg tror derfor jeg ville spisset problemstillingen enda mer og kanskje fokusert på førskolebarn? Jeg har, som sagt, liten kjennskap til sykepleierstudiet, men jeg tenker også at det er viktig at du innledningsvis klargjør begrepene "tillit" eller "trygghet" om du skal skrive om det. Er dette begreper som brukes mye i faglig sammenheng? Lykke til! Endret 30. januar 2013 av MammantilNurket
Fae Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Jeg ville forsåvidt holdt meg unna det temaet der da det ikke finnes noe klart svar på akkurat dette, eller konkludert med at det ikke finnes noen fasit. Enkelte barn er svært tillitsfulle, mens andre kan du like godt prøve i flere uker uten å komme noen vei. Jeg ville kanskje valgt begrepet "tillitsskapende arbeid" i stedet for oppnå tillit, da det ikke er garantert at du når målet i sistnevnte, mens "tillitsskapende arbeid" viser til at du jobber mot et mål.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Nei mener du det offf jobber på en barneavd. Og hadde lyst til å skrive om noe som interesserer meg. Men har ikke sjekket ut ennå hva det finnes av forskning osv. Begynner å skrive neste uke. Vil gjerne skrive om barn innlagt i kir. Avd. For da har jeg noe relatere til. Men vil ikke gjøre det vanskelig for selv og skrive en dårlig oppgave heller. H.i. Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Kan være greiere å starte med hvilke metoder du ønsker å bruke... Tenker du deg en rent teoretisk oppgave, eller skal kvalitative undersøkelser inngå som metode? Og er det realistisk å få til kvalitative undersøkelser med så små barn på den korte tiden man har til disposisjon for å skrive en bachelor? Kanskje det er mer realistisk å gjøre undersøkelser blant sykepleiere som jobbr med nevnte tematikk? Da vil tillitsskapende arbeid være en enklere vinkel enn å oppnå tillitt fordi sistnevnte krever innsikt i omsorgens mottakers opplevelse, altså barna... Anonym poster: 68c1c7ba74eb825e6afdfdda48dbd0c0
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Vi kan ikke velge metode og det er bestemt at det er et litteraturstudium. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
MammantilNurket Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Nei mener du det offf jobber på en barneavd. Og hadde lyst til å skrive om noe som interesserer meg. Men har ikke sjekket ut ennå hva det finnes av forskning osv. Begynner å skrive neste uke. Vil gjerne skrive om barn innlagt i kir. Avd. For da har jeg noe relatere til. Men vil ikke gjøre det vanskelig for selv og skrive en dårlig oppgave heller. H.i. Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c Jeg synes du skal høre på Twigs!!! Skriv om et tema det er lett å skaffe kilder om. Jeg ville valgt noe så konkrete som mulig. I min BA-.oppgave skrev jeg om et utvalg pedagogiske verktøy som brukes i tilknytning til en spesiell diagnose.Er også veldig enig i Twigs forslag om å bruke begrepet "tillitsskapende arbeid".
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Dere har helt rett. Det blir vanskelig å finne svar på den problemstillingen jeg tenkte meg. Hmmm jeg må nok vinkle det på en helt annen måte gitt. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Vi har jo mange forskjellige diagnoser på barneavd. Jeg jobber på alt fra kreft, brannskader, hjerteproblematikk til kir. Inngrep som gastro, orto, øre nese hals, uro, gyn. Ja det er mye å velge i. Kanskje jeg burde velge en diagnose? og vinkle det på en annen måte. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
MammantilNurket Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Vi har jo mange forskjellige diagnoser på barneavd. Jeg jobber på alt fra kreft, brannskader, hjerteproblematikk til kir. Inngrep som gastro, orto, øre nese hals, uro, gyn. Ja det er mye å velge i. Kanskje jeg burde velge en diagnose? og vinkle det på en annen måte. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c Det virker i hvertfall konkret nok. Kanskje noe med ulike behandlingsformer ved en spes. diagnose? Hvis du skal problematisere kan det jo kanskje være spennende å se nærmere på etiske problemstillinger eller dilemmaer i tilknytnig til ulike behandlingsmetoder e.l.? Hva med å snakke med veilederen din?Jeg kan, som sagt, null og niks om sykepleie, men jeg kan i alle fall gi deg følgende tips til oppgaveskriving - regner med at du har kontroll, men jeg tillater meg likevel å dele: 1) Finn solide kilder - gjerne som belyser temaet ut i fra ulike perspektiver. Få hjelp på biblioteket. 2) Jobb med litteraturlisten din kontinuerlig! Vær nøye og konsekvent - bruk det systemet (APA?) som gjelder for din utdanningsinstitusjon. Henvis til kilder i teksten, heller en gang for mye enn en gang for lite. 3) Jobb litt hver dag, 4) Ha alltid med deg notatbok - gode ideer kan dukke opp når som helst -skriv dem ned! 5) Hvis du ikke har den, kjøp Olga Dysthes "Å skrive for å lære" - tynn lefse av en bok med mange gode tips og vink. Lettlest - du kan nesten se for deg Olga sitte i gyngestolen sin og småprate om hvordan du skal skrive fagtekster 6) Bruk veilederen din for alt h*n er verdt. Jobb også sammen med en annen student du har tillit til - les hverandres tekster og gi tilbakemeldinger. Hjelp hverandre med korrekturlesing. 7) Sjokolade hjelper mot skrivesperre
Fae Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Mitt forslag er: Velg deg et tema. For eksempel barn + kreft + tillitsskapende arbeid. Søk opp hva du finner om dette temaet. Anbefaler deg å søke i f.eks. science direct sine databaser da de er kjempeenkle å navigere og man finner fort relevante artikler, senere når du har funnet gode artikler fra fagtidsskrifter setter du deg ned og ser: "ok hva er en rød tråd, disponer informasjonen du har fått utav artiklene. Du har nå en oversikt over teori og utfall fra de forskjellige artiklene, lag en kort konklusjon av dette. Still et spørsmål til denne konklusjonen: Der har du din problemstilling.
Fae Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Forresten; finner du ikke artikler til det temaet du har valgt må du velge et nytt. Mener å huske fra min bachelor at det var et minimum av 5 eller 6 artikler for litteraturstudie.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Jeg vet ikke hvem som er veilederen min ennå. Vi får vite det på torsdag. Og på mandag må vi sende inn våre forslag til poroblemstilling og oversikt over litteraturen vi har tenkt til å bruke. Jeg tenker nå at jeg vil skrive om noe det er skrevet mye om fra før slik at jeg har litt å velge i forskning. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Takk for gode tips forresten har jo skrevet oppgaver før. Men blir jo ekstra stresset når det er avsluttende oppgave. Vil jo gjerne gjøre det best mulig. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Jeg vet ikke hvem som er veilederen min ennå. Vi får vite det på torsdag. Og på mandag må vi sende inn våre forslag til poroblemstilling og oversikt over litteraturen vi har tenkt til å bruke. Jeg tenker nå at jeg vil skrive om noe det er skrevet mye om fra før slik at jeg har litt å velge i forskning. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c torsdag neste uke.... h.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Fae Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020748912004336 Denne artikkelen virket veldig interesant for det du øsnker å skrive om. Du må sikker være pålogget skolens nett for å lese hele (ekstern tilkobling kanskje?)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Nå ble jeg faktisk veldig imponert, damer, så flinke dere er! Kan dere brainstorme rundt mitt bachelortema også? "Hvordan kan sykepleier gjennom forskjellige kommunikasjonsmetoder skape trygghet og og velvære i i stell for en pasienten med langtkommet Amyotrofisk lateral sklerose?" ALS er en sykdom som rammer motornevronene i ryggmarg og hjerne, og fører til at pasienten mister styring over sine viljestyrete muskler, det vil si neste alle muskler. Pasienten dør som regel av kvelning siden sykdommen rammer lungene og pusten. Mange pasienter mister evnen til å snakke (muskelstyrt) og nå de heller ikke kan bevege noen andre muskler i kroppen mister de evnen til å kommunisere uten tekniske hjelpemidler. Har noen forslag? Ikke hi, men ei som kupper tråden Anonym poster: 7342662eab9e1886c37cb23c085a30a6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #18 Skrevet 30. januar 2013 Meldte meg inn men må fortsatt betale for den. Kan høre med skolen da de sa at de kunne bestille artikler til oss vi ikke fikk tilgang til. H.i Anonym poster: 978abb3db811f35e94a53a9464c8aa0c
Fae Skrevet 30. januar 2013 #19 Skrevet 30. januar 2013 om du har ekstern tilgang fra skolen så kan du logge deg på der, de fleste høyskoler er medlem der ;-) Da er alt gratis
Fae Skrevet 30. januar 2013 #20 Skrevet 30. januar 2013 Til du som kupper tråden jeg har en artikkel på ulike kommunikasjonsmetoder. Skal se om jeg finner den ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå