Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Hvordan gjør dere? Tenker særlig på minsten som vil være rundt 20 måneder når vi reiser. Vi kommer ikke til å ta taxi/buss mens vi er der utenom turen til og fra flyplassen som er på ca. 1 time hver vei. Tar vi fellestransport der nede er det neppe seler i bussen så da nytter det ikke å ha med bilstol... Da blir det i så fall taxi. Blir jo mye å dra på og setet er vel ikke godt nok beskyttet på flyturen heller, men kjenner det er ille om noe skjer og jeg ikke har sikret ham...
appelsin Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Når vi har med tulla på tur (hun er 20 mnd straks) har jeg med mei-tai og binder henne fast på magen min. Så tar jeg på med sele på vanlig måte, men sørger for at det kun er den nederste delen som er over henne. Har fungert fint så langt!
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 For å slippe slik har vi leiebil og bruker barneutstyrsutleiere og leier skikkelig seter. De levere og monterer setene som oftest. Koster litt, men for oss er det uaktuelt å ta med 4 bilstoler når vi skal på ferie, og å kjøre med barna usikret er uaktuelt.
Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2013 Ok. Har dere hatt leiebilen for hele oppholdet da?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Vi tar også med bilstol eller leier bil med ordentlig sikring. (For hele perioden) Til deg som bruker maitai: Barnet må absolutt ikke ha ditt bilbelte over seg (altså være klemt mellom deg og bilbeltet) Vet ikke om det er det du gjør, men det var sånn jeg forsto det. Babyen risikerer jo da å bli kuttet i to. Anonym poster: 20e85904ba733f74871d54b2304b9416
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Når vi har med tulla på tur (hun er 20 mnd straks) har jeg med mei-tai og binder henne fast på magen min. Så tar jeg på med sele på vanlig måte, men sørger for at det kun er den nederste delen som er over henne. Har fungert fint så langt! Fungerer det ved kræsj eller bråbrems også? Anonym poster: c5f427e5e84a0d9910c4a0ab25361a77
Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2013 Til dere som tar med bilstol er det da beltestol dere tar med? Min er bare 20 mnd når viu drar så er jo for liten til det. Vet ikke hvordan vi skal gjøre dette... Ser ikke for meg at det er trepunkt sele i bussene? Da er vel eneste fornuftige mulighet for oss å leie bil. Det er bare så vanvittig dyrt. Gi gjerne beskjed om noen vet om alternative billigere og trygge løsninger.
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Ok. Har dere hatt leiebilen for hele oppholdet da? Ja, men vi er aldri på charterturer. Leier hus og kjører dit selv. Tar ikke sjansen på de charterbussene uten bilsikring.
Mamma&skatt Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Vi skal reise med 1 åring og har bestillt bil og bilstol via ving, de har avtale med avis, men er usikker på hvilken type bilstol vi får, noen av dere som har leid bil med bilstol noen erfaring med avis? Vi skal til hellas, så er lutt bekymra for at det ikke er ordentlig..
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Er nesten alltid noe halvveis gjennom bilutleien. Fremovervendt enkel sak. Bare til å prøve å booke bil gjennom avis så mener jeg det står der. Pute til de større barn, uten rygg og beskyttelse rundt nakke. Vi leier aldri gjennom bilfirmaene, har brent oss en gang.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Når vi har med tulla på tur (hun er 20 mnd straks) har jeg med mei-tai og binder henne fast på magen min. Så tar jeg på med sele på vanlig måte, men sørger for at det kun er den nederste delen som er over henne. Har fungert fint så langt! Du vet at det er livsfarlig? Da må ungen ta imot hele din tyngde med den nederste delen av belte. Barnet vil jo bli flatklemt om dere endte i en ulykke.Det er mulig det kunne fungere om du tokpå beltet først og så tok på mei.taien etterpå. Det du gjør er jo det samme som å ta ungen på fanget og så selen utenpå der. Da er det mye bedre å ta med seg eller leie et billig sete dit dere kommer. Eventuelt kan man bli hjemme hvis man ikke har råd til å sikkre ungene skikklig på reise. Anonym poster: 7de4081a4a48d2327372c2d3f3703f92
Elina Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Vi har leid bil og tilogmed store "seriøse" firma som hertz har skikkelig dårlige seter. Helt hårreisende faktisk. Og bakovervendt til større babyer er så å si fjernt for dem. Kan ikke skjønne at disse landene ikke klarer å sikre den mest dyrebare lasten som finnes. Tallene på barn som dør i trafikken er skyhøye. Så selv om det står at hertz anbefaler bakovervendt så er det mest sannsynlig ikke det du får når du henter bilen. Jeg har også opplevd som Elsker livet at lokale firma har hatt bedre seter. Ikke det at de setene holder norsk standard men det er et steg i riktig retning iallefall.
Mamma til lille M&L Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Vi har leid og fått bakovervendt:) nå har vi med pute til eldste og bilstol til minste. Vanskeligere når hun blir over året. Da regner jeg med vi leier:)
Mamma til lille M&L Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 For å slippe slik har vi leiebil og bruker barneutstyrsutleiere og leier skikkelig seter. De levere og monterer setene som oftest. Koster litt, men for oss er det uaktuelt å ta med 4 bilstoler når vi skal på ferie, og å kjøre med barna usikret er uaktuelt. Hvor finner du dette? Vi har bil på huset vi disponerer, og er alltid problem å få leie bare sete hos bilutleiefirma..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Hvis det kun er transport tur/retur flyplass det er snakk om, ville jeg sjekket om det finnes private transportselskap dit dere skal. Vi har benyttet det flere ganger i Spania. Bilsete bestilles da samtidig som transporten. Har gode erfaringer med dette. Dyrt er det heller ikke. Anonym poster: 0ef96bfeedc3ed823880f304f4e8c815
Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 30. januar 2013 Private transportselskap? Hvem kontakter jeg for å sjekke dette? Forstår ikke helt hva du mener, er det taxi du tenker på?
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 For å slippe slik har vi leiebil og bruker barneutstyrsutleiere og leier skikkelig seter. De levere og monterer setene som oftest. Koster litt, men for oss er det uaktuelt å ta med 4 bilstoler når vi skal på ferie, og å kjøre med barna usikret er uaktuelt. Hvor finner du dette? Vi har bil på huset vi disponerer, og er alltid problem å få leie bare sete hos bilutleiefirma.. Google.com finner jeg det. Skal du til Hellas skriver du hellas baby gear hire e.l. Evt. stedet eller flyplassen dere lander på. Nytter ikke å leie av bilutleiere, de har dårlige seter.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #18 Skrevet 30. januar 2013 Da vi var i syden da eldste var nettopp fylt året, hadde vi ikke med sete. Kun reisetrille. Hun satt i trillen på bussturene utenom til/fra flyplass, da hadde vi henne på fanget. Er jo slik det er her i Norge også?? Barnevogn og buss?? Anonym poster: 4f2f054723ec2321cc09472024cf574c
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #19 Skrevet 30. januar 2013 Da vi var i syden da eldste var nettopp fylt året, hadde vi ikke med sete. Kun reisetrille. Hun satt i trillen på bussturene utenom til/fra flyplass, da hadde vi henne på fanget. Er jo slik det er her i Norge også?? Barnevogn og buss?? Anonym poster: 4f2f054723ec2321cc09472024cf574c Det er jo det i grunnen. Rart det er lov. Men det har vel med effektivitet av kollektivtransport å gjøre, og at det er lite registrerte ulykker av den typen. Jeg unngår det for enhver pris. Har tatt bussen en gang med de to eldste da de var 4 og 6. Brukte kun bussens hoftebelte, syns ikke det var greit, så har ikke gjort det igjen. Å ha barnet i vogn og holde den fysisk selv syns jeg egentlig ekkelt.
appelsin Skrevet 30. januar 2013 #20 Skrevet 30. januar 2013 Vi tar også med bilstol eller leier bil med ordentlig sikring. (For hele perioden) Til deg som bruker maitai: Barnet må absolutt ikke ha ditt bilbelte over seg (altså være klemt mellom deg og bilbeltet) Vet ikke om det er det du gjør, men det var sånn jeg forsto det. Babyen risikerer jo da å bli kuttet i to. Anonym poster: 20e85904ba733f74871d54b2304b9416 Nei, beltet sitter under rompa og bena hennes og øvre del av beltet har jeg satt inn mellom meg og henne, så hun risikerer ikke å bli hverken kuttet i to eller å moses under meg.... Det beste hadde helt sikkert vært å ha med bilstol, når vi skal på reise med lenger transport leier vi bil med bilsete vi som alle andre, men dette er et bedre alternativ enn å bare ha henne på fanget løst eller, ha henne på fanget inne i bilselen ettersom hun da vil få mer av min vekt over seg...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #21 Skrevet 30. januar 2013 Har du sjekket med reiseselskapet da? Når vi reiste i fjor, så var det belter i bussen og relativt nye busser. Bare send de en mail og forklar problemet, så kanskje de kan gi deg et skikkelig svar. Om ikke de her i Norge kan si noe, så kanskje de kan ta kontakt med guidene der nede. Jeg kommer til å gjøre det samme - vi skal på tur med en på 2 mnd til sommern og ønsker å ha med bilstolen. Anonym poster: cfd6e1c5388d38fce1d98b0fa305ecd1
Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #22 Skrevet 30. januar 2013 Har nå sendt mail til reiseselskapet for å spørre om bussene de benytter har trepunktseler... Ser for meg at svaret på det er nei og at den som leser spm mitt himler med øynene... Men verdt et forsøk. Hvis ikke blir det vel kanskje medbrakte bilstoler og taxi eller evt. leiebil. Lurer på om bilstolene tåler greit å sendes med flyet eller om de kan ta skade av det. Noen som vet?
Plutselig_gravid Skrevet 30. januar 2013 #23 Skrevet 30. januar 2013 Da vi var på Mallorca i fjor var bussene som ble bruk i regi av startour av nyere modell. Alle setene hadde trepunktseler og sele i bussen var påbudt faktisk. Nesten så de gikk rundt å sjekket om alle hadde belter på.
Tonetralletroll Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #24 Skrevet 30. januar 2013 Huff, jo mer jeg undersøker dette med sikkerhet for barn på ferie jo mer bekymret blir jeg. Vurderer nesten å avbestille turen. Leser at barn under 2 år ikke bør sitte på fanget, men ha med bilstol og sitte i den... Lurer på å kjøpe eget sete til han, men vet ikke om bilstolen får plass... Har jo ikke babystol lengre. Hva koster det å oppgradere til egen stol tro. Noen som vet helt omtrentlig? Skal høre med reiseselskapet i morgen.
Elsker livet Skrevet 30. januar 2013 #25 Skrevet 30. januar 2013 Har nå sendt mail til reiseselskapet for å spørre om bussene de benytter har trepunktseler... Ser for meg at svaret på det er nei og at den som leser spm mitt himler med øynene... Men verdt et forsøk. Hvis ikke blir det vel kanskje medbrakte bilstoler og taxi eller evt. leiebil. Lurer på om bilstolene tåler greit å sendes med flyet eller om de kan ta skade av det. Noen som vet? Jeg har selv sjekket dette med å sende bilstoler på fly. Vi har sendt beltestol som vi ikke var redd for. Pakket den inn i bobleplast. Men det finnes transportbager som virker veldig bra. Så det på ebay.com For oss er det ikke lengre aktuelt å dra på bilstolene da vi har nok med å få med oss kofferter og barn. 4 bilstoler i tillegg ville vært umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå