Gå til innhold

Likebehandling av ungene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom 2 søsken alltid får det samme/like mye snop. Og den eine spiser det opp mens den andre ikkje har behov for å spise det opp og dermed får større og større lager. (Får kun spise til barnetv på lørdag).

Er det da likebehandling eller forskjellsbehandling av ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Større og større lager? Jeg ville tatt bort det som blir til overs...

Anonym poster: 1aae7b23b2c7a03a75071f2bff3f425e

Skrevet

Gi beskjed om at det ikke får lagres. Det som ikke spises på lørdag går til mor og far.

Skrevet

Jeg syns det var et godt forslag å ha forbud mot å lagre godteriet.

Vi kjøper en felles pose med godteri og spiser godteriet fra samme skål, så hos oss er det ikke en problemstilling.

Anonym poster: b339f1d49af277d21fa790c1f633eab8

Skrevet

Vi har akkurat denne problemstillingen med våre to. Minsten rører nesten ikke godtet, mens eldste alltid spiser opp.

Men det som ikke er spist opp ila fredag/lørdag går tilbake i "godtepotten" og resirkuleres til neste helg rett og slett.

Anonym poster: ed1b91f03bc84b259125b629a1879a1b

Skrevet

Jeg måtte alltid dele med min søster fordi hun spiste opp alt med en gang, og jeg sparte. Synes det er fryktelig urettferdig å straffe sen som ikke er like grådig. På grunn av at hun gaflet i seg og jeg koste meg og sparte litt, så hatet jeg også fellesskål, pleide å tigge om jeg kunne få i det minste en tiende del i en liten skål for meg selv, så kunne hun heller få 90 % (for det ville gitt meg mer enn å bare dele...) Men nei.

Dere som straffer den sparsommelige, gjør dere det ellers også? Hvis den ene sparer sine lommepenger og den andre sløser dem bort, så tar dere overskuddet til den som sparer? Usmakelig.

Anonym poster: 506064b51a10f157d85ba9633891e439

Skrevet

Jeg måtte alltid dele med min søster fordi hun spiste opp alt med en gang, og jeg sparte. Synes det er fryktelig urettferdig å straffe sen som ikke er like grådig. På grunn av at hun gaflet i seg og jeg koste meg og sparte litt, så hatet jeg også fellesskål, pleide å tigge om jeg kunne få i det minste en tiende del i en liten skål for meg selv, så kunne hun heller få 90 % (for det ville gitt meg mer enn å bare dele...) Men nei.

Dere som straffer den sparsommelige, gjør dere det ellers også? Hvis den ene sparer sine lommepenger og den andre sløser dem bort, så tar dere overskuddet til den som sparer? Usmakelig.

Anonym poster: 506064b51a10f157d85ba9633891e439

Vel, tror ikke akkurat barna mine ser på det som en straff at vi sitter og spiser av felles skål, og at den ene spiser mer enn den andre. Hvis en av de har vært på juletrefest og fått godtepose så pleier barnet å dele med oss andre, ikke spare det til seg selv. Og de deler som en naturlig ting å gjøre, ikke som en straff.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke latt noen spare.

Hadde nok spist det opp mår de var i seng;)

Hvorfor gi dem like mye om en vet den ene ikke er like glad i godteri?

Finn noe annet da. Frukt? Kjeks?

Skrevet

Glemte å skrive at når vi spiser lørdagsgodt og en er påfallende grådig, så korrigerer vi barnet underveis og sier at han/hun må begrense seg og la det være igjen noe til de andre og.

Skrevet

Hva lærer man barnet som sparer om man tar fra dem det de ikke spiser opp? At her gjelder det å grafse til seg og spise opp alt du får og det fort, ellers tar noen fra deg det som er igjen. For meg høres det ut som oppskriften på et forkvaklet forhold til godterier.

Jeg ville heller ha gjort det motsatt. Holdt den som sparer opp som et godt eksempel for den som trykker seg alt på en gang og vist til at om man sparer, så har man mer til en annen gang.

Om noen hadde tatt fra meg resten av lørdagsgodtet mitt da jeg var barn, bare fordi jeg ikke spiste det opp med det samme, så kan jeg love deg at jeg fort hadde lært meg å spise ALT! Det er jo i grunnen ikke så lurt...

Skrevet

Her får de hver sin pose, og den fylles etter alder på en måte. 3 åringen får ikke like mye som 7 åringen. Det som ikke spises på lørdagen kaster vi. Det samme med rester av potetgullposer o.l. Uåpnede ting sparer vi.

Skrevet

Vi har alltid felles godteskåler i helgene. Det spises mindre og mindre godteri, og har fortsatt masse godt fra jul som aldri ble spist opp. Fikkmasse godt av to naboer rett før jul, etter vi hadde kjøpt inn til julen så det flommet over men ingen av ungene har spist noe serlig desverre. Så nå ender det i søpla snart.

Får ungene godteposer i bursdag, juletrefest og slike ting ender de somregel i skapet etthvert. De tar seg en ting eller to og er for fornøyde med det. Så senest igår at en av ungene hadde hentet en av posene sine i skapet, ikke var det lørdag men for meg var det helt greit. At hun ville ha seg en liten ting, kose seg litt. Hun har vært mye syk i det siste, og det at hun får smaken på noe igjen er bare bra. Vi er heller ikke nøye på om vi har godt på en mandag eller lørdag. Vi tar kosekvelden når det passer oss best, og ungene forventer ikke godt pga at det er lørdag.

Anonym poster: 17a66a5449f54ab167dc39d2b9c89eef

Skrevet

de får hver sin skål og det som ikke spises blir satt bort til neste helg (i godtehylla). Ikke noe uvanlig det.. Tror ikke de tenker at noe de vil spare på blir tatt bort fra dem.

Penger de sparer derimot får de beholde.(selvom de noen ganger er veldig rause med det å. storebror gir gjerne lillebror penger av sin sparebøsse og omvendt hvis de mangler noen kr til de de ønsker seg). Her i vår familie deler vi på alt og tenker på at alle skal få.

Og om de absolutt vil kalle en kjærlighet for sin og ta den neste lørdag så kan de selvfølgelig det. Men dette er aldri en problemstilling da vi har mat og godteri nok så de vet de får neste helg.

Skrevet (endret)

... og egentlig er de skuffende lite glad i godteri..

Blir til at de tar ett kinderegg hver og kaster sjokolden.

(borte er derimot godteriet mye bedre.. :-) )

Endret av ♥ anonym♥
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg var et slikt barn som spiste alt på en gang. Lillebror han sparte. Jeg fikk beskjed om at jeg også kunne spare og når jeg spiste alt med en gang så var det tomt hos meg og jeg fikk ikke tigge av lillebror.

Jeg lærte å spare litt ;)

Skrevet

Mine er også forskjellige på godteriet og er av ulik alder.

Jeg har løst mye av problemet ved å la dem plukke ut forskjellige ting selv til lørdagsgodteri.

Noen ganger vil en ha sjokolade og den andre vingummi, noen ganger vil de begge ha fruktsalat, noen ganger gele og puddinger ol.

En gang fikk eldste en smågodt pose og minste ett glass med sur agurk. Begge var overlykkelige og det beviser at smaken er som baken :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...