Gå til innhold

Hva slags idiotisk uttalelse er dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

"Hun elsker å se fotball på TV med pappa, sier Torben Simonsen"

Jeg synes også at fotball er stressende og er på barnets side i denne saken

;)

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men ser samtidig noe av poenget til denne NTNU-forskeren også.

Dette ut fra slik vår hverdag har vært det siste året:

Jeg har vært hjemme med 80 % lønn, dvs. fra midten av mars og fram til nå. Nå skal pappaen ta over, og ha sine tre måneder. Pappaen er selvstendig næringsdrivende, har sitt eget firma - ergo må han tilbringe en del tid på jobb hvis det skal gå rundt økonomisk (noe som tross alt er essensielt for at familien skal fungere). Han kommer hjem rundt fire-fem. Da skal han, i tillegg til å være sammen med babyen, tilbringe tid sammen med eldstejenta i familien som også savner pappaen sin. Baby lyser opp når pappa kommer hjem, men vil like gjerne være hos pappa, mens eldstejenta hopper rett i armene til pappa, samt at han også følger på enkelte aktiviteter hun er med på.

Når pappa kommer hjem, har baby allerede

1. Sovet begge duppene sine (mamma legger)

2. Spist de fleste måltider (unntatt kveldsgrøt, og innimellom middag) med mamma

3. Vært på trilletur sammen med mamma

4. Lekt masse med mamma

5. Fått masse trøst og kos av mamma

... og når pappa kommer hjem, ser han henne i rundt 2, kanskje 3 timer før det er leggetid.

Altså er baby sammen med mamma rundt 9-10 timer daglig, mens pappaen får se nurket 2-3.

Dette er jo ikke pappaens valg. Han MÅ på jobb, og han er tilstede når han er hjemme. Også i helgene. Samtidig er det ei til som trenger pappaen sin når han er hjemme.

Uansett så koker dette ned til at når det nå er pappa som skal være hjemme fra mandag av, så blir dette en HELT NY situasjon for baby, som er vant med at omtrent alle opplevelser/situasjoner er sammen med mamma. Jeg sier ikke at det ikke vil gå bra, og at det ikke er fint for barnet - men at hun kan blir stresset av det - selvsagt! Det handler ikke om at jeg ikke har sluppet til pappaen underveis, men fysisk har det ikke gått når han faktisk ikke er hjemme. Babyen får selvsagt ikke en NY omsorgsperson, for hun kjenner jo pappaen sin, men hun kjenner ham ikke nødvendigvis i alle situasjoner som hun kjenner mammaen sin i. For henne er det mamma som har tatt seg av alt i løpet av dagen - og nå skal hun plutselig ikke se mamma, som hun har hatt rundt seg hele tiden i 10 måneder - mellom kl halv åtte og halv fem om dagene!

Klart det blir rart!

For både mamma og baby...

Skrevet

Ser jo de økonomiske problemene til diverse familier her. Det som er synd er jo at mange ikke har råd til å ta ut permisjonen på annen måte. Skal far ta ut mer enn sine lovpålagte uker blir det basert på damens inntekt.

Vi løser dette med gradert uttak av foreldrepenger. Deler hele permisjonen 40/60. Barnet får da mandag-onsdag med mor hjemme, torsdag -fredag med far hjemme. Lørdag og søndag med begge hjemme. Men har skjønt det ikke er så vanlig å løse det på denne måten.

Ammeargumentene løser vi lett med pumping de dagene jeg skal jobbe.

Skrevet

Ser jo de økonomiske problemene til diverse familier her. Det som er synd er jo at mange ikke har råd til å ta ut permisjonen på annen måte. Skal far ta ut mer enn sine lovpålagte uker blir det basert på damens inntekt.

Vi løser dette med gradert uttak av foreldrepenger. Deler hele permisjonen 40/60. Barnet får da mandag-onsdag med mor hjemme, torsdag -fredag med far hjemme. Lørdag og søndag med begge hjemme. Men har skjønt det ikke er så vanlig å løse det på denne måten.

Lar seg ikke gjøre med alle typer stillinger heller. Har dere forresten flere barn, DaTuMa?

Skrevet

En ting er det økonomiske ved å gradere uttaket av foreldrepenger, en annen ting er det praktiske aspektet ved dette. Det er ikke alle arbeidsstedet hvor det i det hele tatt går an å ha en slik løsning, selv om det kan virke veldig ideelt. For vår del hadde det feks ikke gått. I og med at mannen har eget firma (enkeltmannsforetak) må han være på jobb hver dag - hvis ikke vil firmaet ganske raskt gå nedenom og hjem. Av denne grunn ville det for vår del vært aller mest gunstig at jeg tok hele permisjonen. Slik det er i dag, mister man jo disse tre månedene dersom far ikke tar dem ut.

Jeg får heller ikke til å pumpe, så det ville nok også ha vært en praktisk utfordring ved en slik løsning.

Men selvsagt høres løsningen dere har valgt som flott ut så lenge det fungerer både for dere og arbeidssted - da får jo både baby dekket sitt voksenbehov med både mor og far - og dere får også litt voksentid på arbeidsplassen ("lufte" seg litt).

Skrevet

Lar seg ikke gjøre med alle typer stillinger heller. Har dere forresten flere barn, DaTuMa?

Har flere barn ja. Hvordan det?

Skrevet

En ting er det økonomiske ved å gradere uttaket av foreldrepenger, en annen ting er det praktiske aspektet ved dette. Det er ikke alle arbeidsstedet hvor det i det hele tatt går an å ha en slik løsning, selv om det kan virke veldig ideelt. For vår del hadde det feks ikke gått. I og med at mannen har eget firma (enkeltmannsforetak) må han være på jobb hver dag - hvis ikke vil firmaet ganske raskt gå nedenom og hjem. Av denne grunn ville det for vår del vært aller mest gunstig at jeg tok hele permisjonen. Slik det er i dag, mister man jo disse tre månedene dersom far ikke tar dem ut.

Jeg får heller ikke til å pumpe, så det ville nok også ha vært en praktisk utfordring ved en slik løsning.

Men selvsagt høres løsningen dere har valgt som flott ut så lenge det fungerer både for dere og arbeidssted - da får jo både baby dekket sitt voksenbehov med både mor og far - og dere får også litt voksentid på arbeidsplassen ("lufte" seg litt).

Nei, selvfølgelig har ikke alle muligheten for å løse det sånn vi har gjort det. Men jeg mener at det burde vært mer tilrettelagt for fleksible løsninger. Dette blir jo så og si umulig i deres tilfelle, men de fleste er jo ansatt i et firma. Disse firmaene syns jeg skulle vært mer samarbeidsvillige for de som ønsker fleksible løsninger som kan gagne barna.

Selvom barnet har gått hjemme med mor i si 9 mnd før pappaen skal ta sin del av permisjonen så er ikke far en ukjent person. Barnet har sterkere tilknytning til mor, men å gå ut å si at dette skaper dårlig stresshåndtering resten av livet syns jeg forskeren kunne spart seg for. Det skaper jo kun dårlig stemning for se som ikke har muligheten til å dele på ting...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor mor og far kan ta f.eks. en måned, evt et par uker samtidig (før hun går tilbake til jobb og før han har permisjon alene) for å få til en mykere overgang. Hvis det er det som er problemet.

Anonym poster: 308cdc3a2ac4e460811d1d170b07f0af

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor mor og far kan ta f.eks. en måned, evt et par uker samtidig (før hun går tilbake til jobb og før han har permisjon alene) for å få til en mykere overgang. Hvis det er det som er problemet.

Det kan man jo hvis man vil. Far kan for eksempel først ta 3 uker ferie mens mor har permisjon og så kan mor ta 3 uker av sin ferie når far starter sin permisjon. Da får de 6 uker hjemme sammen i overgangen. Mor kan også ta ulønnet permisjon noen uker mens far tar pappaperm.

Anonym poster: 0c143c1c249a705cd85915a2c4eb2088

Skrevet

Det kan man jo hvis man vil. Far kan for eksempel først ta 3 uker ferie mens mor har permisjon og så kan mor ta 3 uker av sin ferie når far starter sin permisjon. Da får de 6 uker hjemme sammen i overgangen. Mor kan også ta ulønnet permisjon noen uker mens far tar pappaperm.

Anonym poster: 0c143c1c249a705cd85915a2c4eb2088

Det er selvsagt en mulighet - for noen, men ikke alle.

Samtidig er det noe med den langsiktige tenkingen her også. Det er jo litt kjipt når man ikke lenger har ferie tilgode, og større barn feks har gledet seg til sommerferie sammen med mamma og pappa. Så det er mange ting å ta hensyn til før man bestemmer seg for det ene eller det andre.

Når alt dette er sagt, så tror jeg de færreste babyer har spesielt vondt av denne overgangen fra mamma til pappa - barn er jo også ganske så fleksible. Sikkert stressende og vondt en periode slik jeg skisserte i innlegget mitt over, men mest sannsynlig vil dette gå over ganske raskt. Jeg tror nok ofte det strengt tatt er foreldrene det er verst for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...