Gå til innhold

trenger desperat hjelp ang hund og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på snart 3 år (berner sennen/golden retriever) som var alene med meg og samboer for inntil 1 år siden. Ho har alltid vært "lille" ungen våres, opp i sofaen, sover i sengen og mye lek også litt voldsom lek(på våre premisser) men nå som vi har en ettåring i hus har hele hverdagen forandret seg og trening har sklidd helt ut.

Ho er en hund uten kontroll på hvor stor ho er og det gjør det vanskelig når vi får besøk av venner med også små barn som ikke er glad i hunder eller rettere såg så voldsomme hunder. Ho er bare snill men ikke så lett da ho hopper og knurrer(hund med mye lyd men ingen negativ lyd kun glad lyd) og tror ho er like sjarmerende som en katteunge.

Så det jeg trenger noen gode råd til er, hvordan få ho til å ikke bry seg om besøket som kommer.

Ho er ikke vant til å være på rom alene, ute alene eller stå rolig i bånd.

Anonym poster: b20e100eaf1cac32865eb80ea054484e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be besøkende om å ikke bry seg om henne, rett og slett. Du skal lære henne at det er "kjedelig" å få besøk.

Når hun kommer mot dem, be de snu seg, med ryggen mot henne. Ignorer, ignorer, ignorer.

Skrevet

Dette lurer jeg og på.. Har en meget menneskeglad samojed på 15 mnd, og mini ( fosterbarn som flyttet til oss i fjor sommer) er 17 mnd..er som å ha tvillinger omtrent.. Bikkja vår er også sofahund, og er der vi er hele tiden.. Og blir hysterisk glad for besøk..vi pleier å ta han ut og hilse på besøket ute først, for han bjeffer noe så j*** høyt..

Skrevet

Men det funker forsåvidt bare med folk vi kjenner som er vant til hunder da..

Skrevet

Heng en lapp på døra:

Vi trener hund, tar litt tid før vi åpner.

Når det ringer/banker på. Så overser dere det totalt mens hunden bjeffer. Når hunden blir stille går dere rolig og lukker opp døra. Når besøkende kommer inn så skal de ignorere hunden totalt. Ikke et eneste blikk engang!

Når hunden har gått for å legge seg/begynt med noe annet, så kan besøkende/du rope på hunden for å hilse.

Det skal være kjedelig å få besøk, ikke noe hunden skal gire seg opp for.

Skrevet

Lær hunden sitt og bli

Hunden skal sitte ( og ha øyekontakt)før den får mat,går ut,kommer inn,går i seng,går inn i bilen, går i sofaen osv osv.

Den skal IKKE gjøre noe før du sier værsegod.

Husk å belønne hunden for sittingen og bli i starten.

Hunden bør også ha sitt eget sted i huset, gjerne bur med dør. Dette skal være hunden sitt fristed so er forbudt for barn. Lær hunden å ligge i bur ved å gjøre det hyggelig i starten ( tyggebein kun i buret feks) da kan du på sikt lukke henne bort når dere har gjester samt hunden kan trekke seg bort når det blir for mye masav barn.

Skrevet

Lær hunden sitt og bli

Hunden skal sitte ( og ha øyekontakt)før den får mat,går ut,kommer inn,går i seng,går inn i bilen, går i sofaen osv osv.

Hunden bør også ha sitt eget sted i huset, gjerne bur med dør. Dette skal være hunden sitt fristed so er forbudt for barn. Lær hunden å ligge i bur ved å gjøre det hyggelig i starten ( tyggebein kun i buret feks) da kan du på sikt lukke henne bort når dere har gjester samt hunden kan trekke seg bort når det blir for mye masav barn.

Det å sette hunden i bur når man får besøk vil jo bare forsterke problemet. Bur er ingen problemløser. Det er jo problemet man vil rette opp, man er vel ikke kun ute etter en quick fix?

Skrevet

Lær hunden sitt og bli

Det å sette hunden i bur når man får besøk vil jo bare forsterke problemet. Bur er ingen problemløser. Det er jo problemet man vil rette opp, man er vel ikke kun ute etter en quick fix?

Jeg skjønner hva du mener, derfor skrev jeg dette sist. Bur eller ett fristed bør ære tilgjengelig for hunden. Om det er hund eller eier som bestemmer at hunden skal inn er irrelevant. Alle mine hunder har fritt benyttet fristedet. Når det har vært barn på besøk har de ofte valgt det. Jeg anbefaler alle å ha fristed tilgjengelig, men ikke som ett ledd i å oppdra hunden. Det skal ikke være en quick fix,men en slutt ;)

Sitt og bli bør læres inn først.

Ble det mer tydelig hva jeg mente? Føler jeg ikke får skrevet hva jeg egentlig ønsker å si. Det er veldig logisk for meg hehe

Skrevet

Lær hunden sitt og bli

Jeg skjønner hva du mener, derfor skrev jeg dette sist. Bur eller ett fristed bør ære tilgjengelig for hunden. Om det er hund eller eier som bestemmer at hunden skal inn er irrelevant. Alle mine hunder har fritt benyttet fristedet. Når det har vært barn på besøk har de ofte valgt det. Jeg anbefaler alle å ha fristed tilgjengelig, men ikke som ett ledd i å oppdra hunden. Det skal ikke være en quick fix,men en slutt ;)

Sitt og bli bør læres inn først.

Ble det mer tydelig hva jeg mente? Føler jeg ikke får skrevet hva jeg egentlig ønsker å si. Det er veldig logisk for meg hehe

tror jeg skjønner hva du mener.. :) Alle hunder burde/må ha et fristed som er forbudt for barn/forstyrrelser.

det som derimot blir feil, er å stenge hunden inn i buret uten å ta tak i selve problemet ;)

Skrevet

Det er vi enige. Alle bør ha ett godt lederskap på hunden(e) sine. Sitt/bli og øyekontakt er den beste treningen på dette. Man får mye gratis etterpå.

At en så stor hund har blitt behandlet som en baby i 3 år gjør det vanskelig, men ikke umulig.

Håper mange leser denne tråden får den beste måten å få en aggressiv hund på er å oppdra den som en baby å la den gjøre som den vil.

Skrevet

vel.. ja.. vi er nok det :)

Hundeoppdragelse er et kapittel for seg selv, og man blir aldri utlært. en ting er i hvertfall sikkert, og det er at, som du sier, når man behandler en hund som en baby i 3 år, så ender man opp med en problemhund. Om enn ikke aggressiv, men full av problemer. Da har man et problem. I hvertfall når hunden er såpass stor.

Jeg anbefaler at dere begynner fra starten av. Begynn med normal valpetrening. Ro trening og kontakt.

Skrevet

Heng en lapp på døra:

Vi trener hund, tar litt tid før vi åpner.

Når det ringer/banker på. Så overser dere det totalt mens hunden bjeffer. Når hunden blir stille går dere rolig og lukker opp døra. Når besøkende kommer inn så skal de ignorere hunden totalt. Ikke et eneste blikk engang!

Når hunden har gått for å legge seg/begynt med noe annet, så kan besøkende/du rope på hunden for å hilse.

Det skal være kjedelig å få besøk, ikke noe hunden skal gire seg opp for.

Signerer dette. Vi hadde en lapp på døra da våre var valper.

"Per og Pål er under trening. Vennligst overse de to; ikke se på, ta på eller snakk til dem. Om de søker kontakt, snu dere vekk. Takk for at dere er med og trener hundene våre C:".

Var et par ganger jeg faktisk måtte be besøk gå hjem, da ikke alle respekterte lappen, men... Det har lønnet seg; bikkjene glipper så vidt med øynene om det ringer på, og bryr seg ikke når folk kommer inn til oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...