Kaklehøna Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Hjelp meg? Hehe... Jeg lager så og si all mat fra bunnen, men saus er jeg ikke god på. Jeg har derfor brukt Toro sausen jevnt og trutt. Nå vil jeg begynne å lage saus selv. Så... Hvit saus kan jeg, men ikke så mange andre. Noen som kan lage gode sauser her? :-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Kjøp brun maizena og bruk den som basis, gir mindre kalorier enn om du bruner smør og mel. Bland pulver og vann og la det koke et par minutter. Så kommer hemmeligheten: Kjøp buljong og fond av forskjellige typer. Du finner masse av dette i de store matbutikkene (meny, ultra etc). Ta litt fond eller buljong i sausen og smak til med eventuelt andre ting: fløte rømme (gir litt mer syrlig smak) brunost syltetøy soyasaus stekefett diverse krydder salt pepper sukkerkulør dersom du ønsker en mørkere saus Det er bare å prøve seg frem. Ha i litt og litt om gangen og smak deg frem. Til fisk anbefaler jeg Sandefjordsmør: Kok 0,5 dl fløte Smelt 200 g smør i fløten (bruk helst godt smør som Kvitseidsmør, Rørossmør og lignende, ikke melange) Hakk opp persille og ha i sausen Varm opp til kokepunktet og ta gryta av varmen Ha i litt sitronsaft NB! Sausen må ikke koke etter at sitronsaften er tatt oppi, da skiller den seg og er ødelagt. Anonym poster: a8515f4ac727344f7ff6433cb8f45bcc
MammantilNurket Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Rødvinsaus er også utrolig enkelt å lage: Finhakk en sjalottløk og 1/2 hvitløksfedd og ha det i en kjele sammen med 1/4 flaske rødvin og 1 dl.kyllingfond. Kok opp og la det redusere til omtrent halvparten. Sil av løk og hvitløk. Rør inn et par spiseskjeer romtemperert smør og smak til med salt og pepper. Nammenam!!
Gjest Gullguttene Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Er ikke så flink selv, men noen ganger lager jeg eggesmør til fisk.
MammantilNurket Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Er ikke så flink selv, men noen ganger lager jeg eggesmør til fisk. Fikk servert løksmør til torsk for litt siden - nydelig! Smeltet smør med løk - genialt enkelt
Kaklehøna Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2013 Tusen takk damer :-) i morgen begynner jeg å lage saus selv ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå