Gå til innhold

Hvordan avvente dere barna med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvor gamle var de?

Jenta mi på 3,5 bruker ennå smokk på natten, men jeg vil ha den bort til hun blir 4 i sommer. Vi har også termin i august, så da vil jeg gjerne ha bort både smokken OG nattbleien hos storesøster.

Den bleien tar jeg når det begynner å nærme seg sommer.. Er av den oppfatningen av at alt er lettere da :)

men smokken.... Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ha smokkene til fuglene når guttungen var to år. Da pakket vi alle smokkene ned i en pakke, gjorde den fin og brukte mye tid på den. Guttungen var helt med på alt sammen!

Så la vi smokkene i fuglehuset og når vi kom hjem var pakka henta av fuglemammaene som snart skulle få fugleunger ;) Vi så flere ganger fly rundt med smokken i munn ;)

Ble litt hyling og litt sørging i to-tre dager etterpå, også var det greit :) Om min var veeeeeeldig avhengig av smokkene sin hele tiden. Vi slutta såpass tidlig for å unngå at han skulle bli påvirka språklig og fordi ting er lettere når de er små :P

De sier jo det at for barna er det og miste smokken sin, like trist som når noen vi står nær dør. Sorgen er like stor. Litt rart å tenke på egentlig..

Anonym poster: 06a9c1e5a9b72e6476de516c035ae7a4

Skrevet

Vi kutter gradvis ned til det bare gjennstår nattsmokk nå. Hun er 3 år.

Nå brukes den kun hvis hun slår seg, på lange bilturer og om natten.

Vi kommer til å få henne til å gi sutten til kaptein sabeltann til sommeren, siden dette er hennes store helt!

Mitt tips er å gi sutten til noe hun ser opp til eller er veldig glad i. F. Eks fuglene som nevnt her, kaptein sabeltann, julenissen osv.

Sorg og noen søvnløse netter må man nok uansett regne med :-)

Vi sluttet forresten med bleie nå etter jul også, går strålende!! Det hadde vi aldri trodd nå midt på vinteren!! Veldig deilig å bli kvitt bleia nå med tsnke på lillebror som kommer i mai :-)

Skrevet

Vi avvente med nattbleie samtidig som dagbleie, men da hadde vi sett en stund at den bleia alltid var tom. Hvis hun er avvent om dagen så er det vel ikke store forskjellen på å avvenne nattbleie nå og til sommeren?

Uansett, du spurte om smokk :) Vi avvente gutten vår på 3,5 nå nettopp. Vi snakket litt om det på forhånd, og avtalte at han skulle få klistremerke for hver natt han klarte seg uten. Første natta var fra lørdag til søndag, så da avtalte vi også at han skulle få premie neste gang det ble lørdag, og at han kunne velge selv hvilken, med noen begrensninger da :)

Han var veldig motivert og det gikk over all forventning. Ingen gråt, men tok litt lengre tid å sovne de første kveldene, og vi måtte inn og synge og kose litt ekstra.

Lykke til :)

Anonym poster: 6eae189ea3d785bfd78fea9fe8a8fa9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...