Gå til innhold

er det ego å ikke ville amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa vel aldri at jeg ikke skulle pumpe????

Er ikke snakk om at jeg skal være alle andre plasser enn hjemme, men en gang i blandt så kan det faktisk være godt å gå ut på shopping med.de andre barna, en tur ut på ridetur med hesten uten å måtte passe klokka.

Og igjen...dere trekker konklusjoner om at jeg har tenkt å gi mme, ingen tenker på at det er mulig å pumpe!!!

Anonym poster: fe37306910cdc20f1378a1b871ff34b9

Men hva i h.... er problemet ditt da???

Anonym poster: e02ba74d7689451256f09ba861576d7d

Oooj, så hissig... å gi flaske er ikke ensbetydene med å gi mme.

Kanskje spørre på en annen måte da?

Er det ego å PUMPE ut mm for å gi på flaske???

Hi

Hvorfor sa du ikke det med en gang da? Det er ikke ego å gjøre det av og til. Du sier noe helt annet i andre innlegget ditt enn i det første.

Anonym poster: e02ba74d7689451256f09ba861576d7d

Igjen, sa aldri at jeg skulle gi mme på flaske. Men om jeg kommer til å AMME, for meg vil det si at babyen får pupp, vet jeg ikke. Men flaske med mm..

Hi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det er egoistisk. man mister jo ikke friheten selv om man ammer babyen sin. Amming handler vel heller ikke kun om det ernæringsmessige - det skjer også veldig mye positivt psykisk for både mor og barn under ammingen, med tilknytning, nærhet, trygghetsfølelse osv.

Anonym poster: 2e97e04c4a4e7e15833077a5d6f609e2

Skrevet (endret)

Skjønner ikke helt hva du mener Hi.. Beklager. Men har jeg forstått det sånn at du vil amme litt og venne ungen til flaske (med morsmelk), så syns jeg det er helt greit. Men skal du bare pumpe og gi flaske skjønner jeg ikke helt greia.

Du sier ungen var avhengig av deg i 2,5 år sist.. Du trenger da ikke amme så lenge?? Og det kan være vanskelig å venne av flaske også. Egoistisk? Nja.. Om det kun er pga din "frihet" så syns jeg det.. Slik er det å få barn. Men hadde det vært pga at ammigen gikk vanskelig evt andre årsaker synes jeg det er en ærlig sak å kaste inn jåndkle om det går utover psyken og trivselen.

Jeg måtte avslutte ammigen etter 4-5 mnd sist fordi ungen gikk lite opp i vekt og ikke greide å henge på. Hadde fødselsdepresjon og sank enda lengre ned i kjelleren fordi ammingen gikk så dårlig. Helsestasjonen ba me om å stoppe. Denne gangen skal jeg gi det et ærlig forsøk. Skal også pumpe litt så mannen har mulighet å gi om jeg trenger en hel natts søvn eller må ut en tur :)

Når det er sagt, synes jeg alt for mange hyler for høyt om at folk gir opp for lett. Mange gjør sikkert det, men det er og mange man ikke kjenner historien til. Ekstreme synspunkt blir dumt begge veier synes jeg. Både de som er ammenazier og de som på død og liv ikke skal amme.

Endret av HeltLykkelig ♥♥ Live+spire
Skrevet

Amming betyr både å gi flaske med mm, og ved bryst. Så det er ikke rart vi misforstod!

Anonym poster: e4f8ac79111c0e7607e4a781ff700a54

Skrevet

Hva skulle det ellers være?

Du tenker på å gi babyen den nest beste næringen fremfor den beste næringen med den begrunnelsen at du vil ha mer frihet.

Det er jo å tenke på deg selv (ego) og derved egoistisk.

Du kan jo også pumpe, slik at far kan gi MM på flaske. Da får babyen den beste næringen og du får litt pusterom :-)

Du kan også delamme?

Det er sterkt anbefalt å fullamme de første fire månedene, så hvis du klarer det er det fantastisk.

Skrevet

HeltLykkelig ♥♥ Live+spire: Jeg syns nå du ga amminga et ærlig forsøk sist også :)

Man lærer mye med 1. mann.

Takk for det :) men man følte ikke det da man sto midt oppi det..

Ja, man lærer mer enn man vil med første mann ;)

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk.

Selv om du har hatt en unge med voldsom separasjonsangst så er det ikke sikkert du får det igjen. Det finnes forresten flaskebarn også som er så avhengige av mor.

Jeg har ammet mine tre i over et år hver. Har trent, vært ute med venninner, shopping osv flere ganger i uka mens barna har vært med far. For en time halvannen ammet jeg rett før jeg gikk, skulle jeg bli lengre borte pumpet jeg og gjorde klar flaske.

Amming er utrolig lettvint for familien, det aller beste for barnet, og man får en god nærhet med barnet sitt som bonus. Skjønner ikke at noen frivillig velger pulver, koking av vann, sterilisering av flasker osv hvis man ikke må...

Anonym poster: 6a922c7407adbe5481586c1da8cfdf3b

Skrevet

Som andre skriver: ja, jeg syns det er egoistisk å la være å amme med den begrunnelsen at man ikke kommer seg ut. Jeg fullammet selv mine to de første seks månedene - annenhver time, døgnet rundt. Ble en smule brakkesyk, ettersom de ikke ville ta flaske, men det gikk for den avgrensede perioden. Å pumpe og gi på flaske innimellom ser jeg ikke på som egoistisk.

Om du er redd for at babyen skal bli like avhengig av deg som den forrige, får heller pappaen gjør en seriøs innsats helt fra starten av, og bruke så mye tid på stell av og lek med den lille som mulig, slik at h*n blir vant til at det ikke bare er mamma som gjelder.

Anonym poster: 544a3ecd3e521e1c1ac46d1d7c1c786f

Skrevet

Så lenge du gir mm, er det jo egentlig ikke så nøye om barnet amnesti eller får flaske. Mange barn klarer fint å drikke av begge deler.

Når man velger å få barn, så er det jo litt sjukt å få klaus av at barnet er avhengig av deg, og jada jeg har prøvd det.

Skjønner bare ikke at noen velger styret med vasking og koking av flasker og pumpeutstyr. Når de kan slippe. Alt tar jo tid. Puppen er alltid klar med passe temp.

Ditt valg, men du virker litt umoden.

Anonym poster: d2ad95c96e913cac17aa300290c05da8

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk.

Selv om du har hatt en unge med voldsom separasjonsangst så er det ikke sikkert du får det igjen. Det finnes forresten flaskebarn også som er så avhengige av mor.

Jeg har ammet mine tre i over et år hver. Har trent, vært ute med venninner, shopping osv flere ganger i uka mens barna har vært med far. For en time halvannen ammet jeg rett før jeg gikk, skulle jeg bli lengre borte pumpet jeg og gjorde klar flaske.

Amming er utrolig lettvint for familien, det aller beste for barnet, og man får en god nærhet med barnet sitt som bonus. Skjønner ikke at noen frivillig velger pulver, koking av vann, sterilisering av flasker osv hvis man ikke må...

Anonym poster: 6a922c7407adbe5481586c1da8cfdf3b

Men ikke alle KAN pumpe!!! Jeg fikk ikke ut noe som helst ved pumping, kun ungen som klarte å få ut melka. Mener du at det var sunt for mor og barn å være isolert hjemme i et halvt år uten noe som helst sosial omgang for mor?

Anonym poster: ae27dca5dd0cadec97cf19226686224e

Skrevet (endret)

Ja, hvis det er kun viljen det står på er det ego. De fleste barn tar nå flaske (med mm eller mme) fint ved siden av, om du vil ut en gang i blant.

Endret av GGI
Skrevet

Så lenge du gir mm, er det jo egentlig ikke så nøye om barnet amnesti eller får flaske. Mange barn klarer fint å drikke av begge deler.

Når man velger å få barn, så er det jo litt sjukt å få klaus av at barnet er avhengig av deg, og jada jeg har prøvd det.

Skjønner bare ikke at noen velger styret med vasking og koking av flasker og pumpeutstyr. Når de kan slippe. Alt tar jo tid. Puppen er alltid klar med passe temp.

Ditt valg, men du virker litt umoden.

Anonym poster: d2ad95c96e913cac17aa300290c05da8

Umoden?? Takk for den, er mest sannsynlig eldre enn deg, og mer erfaren også tenker jeg.

Det her er tredje barnet mitt, så er det sagt. Første brukte flaske, og barnet var ikke sykt før h*n var over året og begynte i bgh. Andre var sjuk, selv om h*n hang i puppen i 2,5 år.

Det virker som om at velger man ikke å amme så er det på grensa til barnemisshandling.

Jeg vet ennå ikke hva jeg kommer til å gjøre, om jeg ammer de dibpålagte mnd, eller ikke, men uansett så kommer jeg til å gjøre det som er best for MEG og BARNET.

Noen sa at å amme er det samme som å gi mm på flaske, det syns ikke jeg, så derfor kunne det vel misforståes. Gir man flaske, så er det flaske uansett om det er mm el mme

Skrevet

Hvis det ikke er medisinsk er der egoistisk. Og ikke smør fordi du vil ha pass til ungen er tragisk!

Anonym poster: a86690eb5c1d46c1e30676939d156a3f

Skrevet

Hvis man får til ammingen og har nok melk. Men ikke vil amme for å få tid til andre ting. Så er det egoistisk ja.

Anonym poster: 127a10560fab91c0c892520b5353ca80

Skrevet

Flaske med mm blir uansett hva du mener definert under amming.

Og når du legger ut et tema som dette, ja da får du tåle svarene også.

Jeg er helt enig i at ammepresset er alt for stort!

Skrevet

Det er ekstremt vanskelig å opprettholde melkeproduksjonen over tid ved å kun pumpe. I tillegg er det fryktelig slitsomt og du må pumpe ofte for å ikke miste melken raskt. Dette er noe de fleste driver med som en nødløsning fordi barnet ikke tar bryst, aldri hørt om noen som velger fullpupumping fra starten av. Og jo, du fremstår som noe umoden når du setter egen frihet foran barnets beste. At du har to barn definerer ikke din modenhet, hvem som helst kan jo få barn. Jeg sier ikke at du er en dårlig mor altså, men at det er egoistisk å ikke ofre egen frihet en periode av livet for at barnet skal settes først, foran seg selv. De fleste som ammer er ikke så isolert at de ikke kan dra en tur på butikken eller på tur med søsken altså.

Anonym poster: a390d94af1a40aae107e137529a9471d

Skrevet

Nei, det er en helt personlig sak:) Gjør det DU føles komfortabel med. Det er DIN kropp og DINE bryst.

Anonym poster: 63d4e0c321e1145bdb0b6839441f4804

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett etter å ha lest ca halvparten av innleggene her så vurderer du om babyen kun skal flaskemates, og da kun med mm. Du vurderer ikke å droppe amming til fordel for mme. Jeg svarer i alle fall med forbehold om at det er saken...

Så lenge barnet får mm så får det jo alle fordelene med det framfor mme. De som sier at det ikke er bedre for barnet med mm enn mme i de aller fleste tilfeller tar feil. Forskning har gang på gang vist at mm gir fordeler f.eks. for immunforsvaret. At noen har opplevd tilfeller det barn som fikk mm ble syke mens barn som fikk mme ikke ble det er rett os slett ikke relevant. Her er det snakk om statistikk på store grupper barn.

Du må tenke over at det å pumpe nok mm i lengden er en stor jobb. Jeg har to svigerinner som begge har gjort det fordi de ikke fikk til å amme vanlig bl.a. pga komplikasjoner ved keisersnitt, og det tok mye tid, krefter og frustrasjon. I tillegg får du det vanlige styret med flasker, de må varmes og vaskes og desinfiseres. Du bør også tenke over om du ønsker å gå glipp av alt det fine som kan følge med ammingen, den spesielle kontakten det gir med babyen.

Jeg hadde helt klart valgt amming med mindre jeg ikke fikk det til, eller det lå noe medisinsk bak. Jeg hadde heller prøvd å venne babyen til å få flaske innimellom, og så måtte pappaen ha trått til og tatt ansvar tidlig.

Det høres ut som om ditt forrige barn har hatt ekstrem separasjonsangst. Hadde dere barnet i barnehage el.l. før det var 2,5? Eller var du hjemme fulltid? Vi hadde en periode rundt 8 mnd da jeg ikke kunne gå på do uten at det ble hyling, men det gikk over. Det er ikke sikkert at ditt neste barn oppfører seg likt.

Jeg fullammet forresten mitt barn i 6 mnd, og han tok ikke flaske. Kom meg ut et par-tre timer på egenhånd innimellom likevel, så det er mulig.

Og så er det slik at du har bedt om råd på dib, og da må du tåle at folk er kritiske og uenige. Men selv om vi er på dib trenger man ikke å være direkte ufine, det er jeg enig i.

Anonym poster: 4e73311d8e8a6d1eaeed12aef34a27e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...