Gå til innhold

Kurere sprøyteskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det? Her snakker vi om besvimelse nesten bare ved synet av sprøyter og ved tanken på blodprøver. Gjelder ikke meg, men ene jentungen. Har prøvd den snakkegreia, funker bare ikke. Tannlegebesøk er for eksempel en prøvelse for mor og barn. Og fader, der finnes så mange upedagogiske tannleger der ute.

Videoannonse
Annonse
Gjest Siklerotte
Skrevet

Er det mulig å besøke en tannlege som er spesialist på f.eks. tannlegeskrekk? Fins jo folk som har videreutdannet seg innenfor dette. Ellers er det vel ikke så enkelt å bare kurere en frykt, for da vil jeg gjerne ha oppskriften.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

For en som får fullstendig panikk ved sprøyter, så hjalp emla krem meg veldig mpt blodprøver og slikt.

Du har ikke sjans i havet å merke noe; går jo an å kjøpe en pakke og sette på utenom en legeavtale, så kan hun kjenne hvor numment det blir?

Jeg tok også kontakt med fastlegene i mitt område og spurte hvordan de håndterer nåleskrekk - jeg blir mildt sagt sur når folk sier "jammen det er jo bare et stikk"...

Mtp tannlegen så har det vært samme greiene der; min tannlege har vært veldig nøye på at jeg ikke skal kjenne noe stikk; dvs hun tar bedøvelse på en dott og legger den på først. Da merkes ikke det pluss hun setter pesimistdose deluxe for at jeg hvertfall ikke skal kjenne noe.

Det har tatt mange år, men nå tør jeg å gå alene og uten å måtte ta beroliggende :)

Og ja det er altfor mange fæle upedagoger! Jeg har funnet en god og tviholder på henne - har gitt henne beskjed om at der hun er, der er jeg!

Skrevet

Tannlegen min gir bedøvelse som ikke gjør vondt når den blir satt. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, men det ser ikke ut som en vanlig sprøyte og det tar lengre tid enn å "bare" sette en sprøyte med bedøvelse. Det tar lengre tid, men gjør ikke vondt, ikke ser den ut som en ordentlig sprøyte heller, så hvis dere finner en tannlege som har en sånn bedøvelse, kan kanskje det hjelpe?

Skrevet

Takk for tips og svar, jeg blir så lei meg og frustert når jeg vet at hun har tenner som skulle vært trukket, og blodprøver som skulle vært tatt. Hun skal få prøve det plasteret bare for å kjenne hvordan det funker, kan hende det hjelper litt.

Ble så sint sist vi var hos tannlegen (inni meg, utenpå fremstod jeg kanskje som noe indignert og forsøkte å forholde meg rolig), vi har prøvd sånne tabletter som gjør unga susete og nærmest fulle på henne to ganger før. De sier at de ikke skal protestere eller huske noe, men det er ikke tilfelle med jenta her. Tror de på meg? Ikke faen, for det har "aaaaldri hørt om."

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet (endret)

Jeg fikk "likegyldighetspiller" når jeg skulle til tannlegen når jeg var liten. Det stoppet meg ikke fra å klamre meg fast i alt av dører på vei inn, eller å bite tannlegen i fingeren når han prøvde å åpne kjeven min med makt.

De tablettene gjør ikke at frykten blir mindre, de gjør det bare litt enklere å håndtere situasjonen med god hjelp av en empatisk tannlege.

Endret av FruHottentott
Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg hadde en tannlege som var motstander av bedøvelse - jeg kjenner et inderlig harmdirrende hat mot sånn folk som ikke har forståelse for at noen er redd og at det må tas på alvor.

Erfaringsmessig så er folka på Colosseum klinikken (spredt over østlandet tror jeg) relativt gode på skrekk - det lukter ikke så tannlege der og de har forståelse.

Jeg fikk vival og var rimelig god i farta; fikk trukket noen visdomstenner med de. Men da la de papir over instrumentene (ser jo ut som tortursaker), fikk vaselin på leppa, kunne ha musikk på ørene etc.

Jo det glemte jeg å nevne i går - kan det være en ide å ha henne ha på musikk? lage en spilleliste med ting som hun liker spesielt godt og ha full lyd ved behov? tannlegen kan signalisere til henne om nødvendig ved å stryke på armen eller slikt. Og på legekontoret så kan det også hjelpe med krem, få ligge på benk og ha på musikken man elsker.

Sender store doser sympati din vei - been there, done that :)

Skrevet

Takk igjen, Deter ikke bare lett det her. Heldigvis er både legen og de mot jobben på labben veldig forståelsesfulle, de avsluttet det da vi forsøkte det gang uten sure miner.

Hva tannlegen angår, så er dette en offentlig klinikk. Har dem langt opp i halsen. Fatter ikke at de kan tro på at det skal funke selv, når de frister med premieskuff på en skrekkslagen niåring, for så å begynne å mase på at nå har vi snart ikke mer tid igjen, "tenk på de andre pasientene som sitter venter," OG SÅ blir de sure når hun ikke klarer å gjennomføre.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

En bit plast med glitter kurerer ikke skrekk for å si det sånn.

Min mor hadde samme forholdet til skoletannlegen og tok meg sporenstreks ut når de plutselig "oppdaget" 14 hull som måtte ta der og da enda jeg kunne vise til besøk hos privat tannlege 2 dager før (han var ikke blind for å si det sånn, så de 14 var bare tull).

Ville sagt at dette har du sagt fra om før og hvis de ikke kan sette av nok tid til å gi en forsvarlig og god behandling, så får de selv tåle forsinkelsene. (og tenke dust dustesen inni hodet).

Skrevet

Skal kontakte en privat tannlege jeg har hørt mye bra om. Nå gidder jeg ikke mer.

Skrevet

Hvordan gjør man det? Her snakker vi om besvimelse nesten bare ved synet av sprøyter og ved tanken på blodprøver. Gjelder ikke meg, men ene jentungen. Har prøvd den snakkegreia, funker bare ikke. Tannlegebesøk er for eksempel en prøvelse for mor og barn. Og fader, der finnes så mange upedagogiske tannleger der ute.

Hadde en skikkelig najs rotfylling her forleden og siden jeg er så tøff (les pingle) plasserte tannlegen et par av disse på nesen min:

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2009-8/BRILLE-MOT-TANNLEGEANGST

i tillegg til iPod´en hans i hendene.

Det ble to episoder av Dag det.

Sjekk om du kan søke litt rundt om noen tannleger har dette i nærheten av dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...