Gå til innhold

Kan en kiropraktor henvise til spesialist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min sier jeg har fibromyalgi siden blodprøvene mine ikke viser noen betennelser i kroppen. Han sier det er ingenting en revmatolog kan gjøre med fibromyalgi så det er ingen vits å henvise meg videre...

Jeg har gått med smerter i leddene i flere år nå, særlig hofter, knær og ankler, men også rygg og skuldre. Nå i vinter er det verre enn noen gang, alt jeg gjør er vondt, jeg er så lei. Hadde sex med mannen min i går kveld og ligger da våken om natta med smerter i hoftene, moppet over gulvet i dag tidlig og det er skikkelig vondt i skuldre, armer og rygg, nå sitter jeg her med en kropp som verker fra topp til tå.

Det er veldig mye revmatisme i familien min, både på mors og farssiden, og siden jeg ser ut som en 94 år gammel dame når jeg reiser meg fra sofaen og ofte er krokete og halter fikk jeg spørsmål om hva revmatologen hadde sagt til meg. Jeg svarte at jeg aldri hadde vært hos en siden blodprøvene mine er fine, han som spurte meg fikk helt hakeslipp, for han har to forskjellige typer revmatisme (slitasjegikt og en type på de små leddene) selv om han har fine blodprøver. Han kunne fortelle at revmatismen hans synes på røntgen og mr, men ikke på blodprøver...

Begynte å google litt og finner på nettsiden til Norsk Revmatikerforbund at 40% av alle med revmatisme har fine blodprøver, særlig tidlig i utviklingen.

Så da lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre, jeg har ikke penger til en privat revmatolog siden en utredning privat fort blir veldig dyrt. Derfor tenkte jeg på en kiropraktor, de er jo en del av helsevesenet og jeg vet de kan henvise til røntgen, men kan de om de finner noe unormalt med f.eks bevegeligheten i leddene mine henvise til spesialist?

Anonym poster: 6940d824a3a6d23147ed6822d3b31328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

Men det du beskriver kan jo godt passe med fibromyalgi? Kiropraktor kan ikke henvise til revmatolog. Dersom du mener fastlegen tar feil, må du evt be om en vurdering av en annen lege.

Anonym poster: be861e974f650a07184a7cf34b3696c2

Skrevet

Du kan insistere på at fastlegen henviser deg. Eller bytte fastlege. Vet ikke om kiropraktor kan henvise.

Anonym poster: 453871e3ed0562bffa0d0d7cacec1661

Skrevet

Manuellterapeuter kan henvise, og du trenger ikke henvisning for å få time hos manuellterapeut. Sliter selv med verk og smerter i ledd og går hos en manuellterapeut nå for behandling. Om ikke det fører noen vei vil jeg bli henvist videre til revmatolog.

Anonym poster: eb766cde453b79a5d792d3eea232a82c

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Ja, jeg vet at det jeg beskriver kan høres ut som fibromyalgi, og det kan godt hende det er det. Men jeg klarer liksom ikke helt slå meg til ro med det når legen aldri har tatt i meg, aldri har sett et røntgenbilde, ingen mr, ingen ultralyd... han vet ingenting om hva som skjer inni kroppen min, har bare hørt meg beskrive hvordan jeg har det.

Jeg føler jeg sitter i sofaen og forfaller, uansett hva jeg gjør blir smertene verre. Jeg blir tykkere og tykkere (15 kg for tung nå), musklene svinner og jeg føler jeg blir mer og mer stasjonær. Jeg har så lyst til å trene, bevege meg, styrke musklene og føle meg bedre.

Om jeg kommer "inn under vingene" til en revmatolog og får en diagnose der, kan ikke han/hun da hjelpe meg videre til hva jeg nå måtte trenge for å gjøre det beste ut av den kroppen jeg har. Trening med psykomotorisk fysioterapi, bassengtrening eller hva som helst egentlig, jeg trenger hjelp til hvor mye jeg kan presse kroppen og på hvilken måte...

Men da tror jeg jammen jeg skal satse på manuellterapeut, tusen takk for det tipset.

Skrevet

Ja, en kiropraktor kan på lik linje med en lege henvise deg videre hvis vedkommende føler det er behov for det.

Skrevet

Ja, en kiropraktor kan på lik linje med en lege henvise deg videre hvis vedkommende føler det er behov for det.

Åh, så bra, tusen takk.

Da skal jeg jammen bestille time i morgen. Manuellterapeut hørtes spennende ut, men ser at jeg må kjøre et stykke for å finne den nærmeste, kiropraktor har vi flere av her jeg bor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...