Gå til innhold

Broren min er sjokkert over folka på Nav:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er utdannet innen økonomi og siden firmaet han jobbet i la ned driften for og samordne kontoret til en annen by så ble han dessverre arbeidsledig:( Nå har nav pålagt han og gå¨på kurs i pleie og omsorg om han vil beholde dagpengene! Ikke liker han og holde på med eldre og skifte bleier og stelle folk ser jeg ikke for meg at kan passe for han da han kastet opp da han skulle skifte på sitt onkelbarn for en tid tilbake.

kan virkelig nav presse folk til slike kurs som de ikke har intresse for? Hva er det godt for?

Anonym poster: f4c04f5cfe0f0b5367766df400b636b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de kan. Vil han motta penger fra staten så får han også ta med pliktene som kommer med pengene.

Han finner seg nok ny jobb så han får ta det som en ekstra erfaring.

Anonym poster: 5d6db96ba3a6458a7e4d5dd99195fdf9

Skrevet

Sånn er livet.

Anonym poster: 8ae84310f813ee2c01b5d0b3c70c3084

Skrevet

Selvfølgelig må han ikke det. Han må ikke ta imot stønad heller.

Skrevet

Ja, det kan de, men de burde (etter min mening) finne noe som passer og interesserer søkeren. Dersom ikke søkeren har avslått tre kurs først da... Selv er var jeg sykemeldt fra jobben min pga operasjon, men måtte stille opp på jobbsøkerkurs (selvom jeg hadde jobb) rettet mot folk som ikke kunne norsk.

Skrevet

Av og til må man jo lure på om de sitter og trekker lapper fra en hatt på nav...

Skrevet

Hvis de vil inspirere folk til å søke jobb så burde de finne kurs som passer mer til evner og interesser.

Det perlefisken opplevde er jo ganske latterlig og håpløst.

Skrevet

Men hvorfor kan han ikke søke en annen jobb da? Er jo stor etterspørsel etter folk med økonomi... Kanskje han kan søke jobb på NAV? ;)

Anonym poster: c7dd28f1fb9831a12e89cf47e1bf34b5

Skrevet

De kan presse han til det så lenge han mottar dagpenger. Men det høres veldig merkelig ut at de gjør det dersom han er utdannet innen økonomi.

Skrevet

De mente at jeg også måtte på jobbsøkekurs da jeg mottok aap pga langvarig sykdom. Veldig spesielt synes jeg ettersom jeg hadde fast jobb og var innlagt på psykiatrisk. Så det er ikke så veldig individuelt tilpasset.

Anonym poster: 77392d69f02ca87de92e21b1f42bb4ce

Skrevet

Hørtes merkelig ut med den bakgrunnen han har. Er vel ingen grunn til at han skal omskoleres til et helt annet yrke? Han har mistet jobben, ikke blitt sykemeldt el noe annet pga yrkesvalget? Om han må ha noe kurs kan han/de tenke retninger som tar hensyn til hans bakgrunn? Det finnes sikkert noe alternativt han kan gjøre. Ikke alle som egner seg innen pleie og omsorg. Har inntrykk av at man må være godt forberedt å vite hva man vil når man går inn på Navkontoret for å komme noen vei. Ha argumentene klare selv om man så klart skal lytte til saksbehandler, i det minste av ren høflighet. Spør saksbehandler om hvorfor de mener at akkurat han egner seg til en slik type jobb?

Han kan ikke nekte aktivitet så lenge han mottar støtte. Jeg har hørt om flere rare påfunn fra Navansatte og hvordan de mener folk skal bruke tiden sin og ikke. Ofte har saksbehandlerene ikke så stor kunnskap om arbeidsmarkedet som de liker å tro. Derfor bør man være kritisk og gjøre grundig undersøkelser selv.

Anonym poster: 218eeac35df174d168fd54d73fb20def

Skrevet

Trodde ikke de "tvang" folk til å ta kurs før man hadde gått arbeidsledig en stund. Jeg var en aktiv søker i 2,5 mnd og ble ikke mast på om å ta noen kurs. Det er vel for at man ikke skal bli arbeidssky og prøve andre ting osv. Synes ikke det er så gale jeg da. Hvis man ikke vil på slike kurs får man være mer aktiv i søkeprosessen og ikke være for kresen i forhold til jobber. ;)

Går jo an å ta en jobb også søke videre på de du virkelig vil ha ;)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er ganske tåpelig, men sånn er det. Jeg gikk ledig for noen år siden og det dukket opp et kurs som jeg gjerne ville gå på. Jeg hørte det ad omveier og fikk omtrent tvunget meg med. På det samme kurset gikk det folk som hadde vært ledig kortere enn meg og som aldri kom til å jobbe innen det faget uansett.

Men det er klart, har folk godt så lenge ledige at de begynner å bli passive, kan det var lurt å få dem på kurs selv om det ikke er et kurs i noe de ønsker å holde på med.

Skrevet

Jeg har skiftet bleier og tørket gamle romper i nesten 20 år, synes det er flott at andre også får prøve seg i et lavtlønnsyrke. Så kanskje samfunnet etterhvert verdsetter oss hjelpepleiere som løper beina av oss for elendig lønn :)

Anonym poster: 2ba88d60219fe83356aa1c42b21cba26

Skrevet

Firmaet som samboeren min jobbet i gikk desverre konkurs for noen år tilbake. Da ha meldte seg som arbeidssøker og mottok dagpenger, måtte han på et jobbsøker kurs og delta på et prosjekt som egentlig var for pyskisk utviklingshemmede. Så han var meget overasket over NAV han også.

Anonym poster: 89d719954b0a3b331f2b183ba877c8d1

Skrevet

Jeg har skiftet bleier og tørket gamle romper i nesten 20 år, synes det er flott at andre også får prøve seg i et lavtlønnsyrke. Så kanskje samfunnet etterhvert verdsetter oss hjelpepleiere som løper beina av oss for elendig lønn smile.png

Anonym poster: 2ba88d60219fe83356aa1c42b21cba26

Jeg tror ikke noen ikke setter pris på den jobben hjelpepleiere gjør. Det er en jobb for spesielt interesserte derfor passer det ikke akkurat en mannlig ønonom som spyr av en barnebleie. Man skal liksom bry seg om de man hjelper og det faller ikke like naturlig for alle. Jeg hadde ikke klart og gjøre en god jobb som hjelpepleier :-)

Anonym poster: d99eab71f96cb960105194badb27349c

Skrevet

Han får brekke seg og spy under kurset da.

Anonym poster: 5d55ac524734756d129b42268aec3d94

Skrevet

Høres veldig rart ut.

Enig!

Noen jeg kjenner, som er arbeidsledige, går bare hjemme (har gått hjemme i 1 år snart) og bare mottar penger uten å gjøre noe som helst. Søker ikke på jobb engang..

Rart NAV skal være så forskjellig ettersom hvor man bor?

Anonym poster: cdb0f0f4a10396d592b3fd1c30b4748d

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har han spurt om det er andre kurs han kan stille på? Her ville de sende samboeren på slikt kurs, men han endte opp på kjøttskjære kurs i stedenfor, da han spurte om detvar andre mulige kurs.

Skrevet

Hæ???

Da jeg var arbeidsledig for noen år siden ble jeg sendt på både Oracle-kurs og Cisco-kurs (jeg har IT-utdannelse). En jeg kjenner med økonomiutdannelse som ble arbeidsledig pga. finanskrise ble sendt til noe slags prosjektleder kurs.

Han er nok nødt til å gå på kurset, men han bør vise null interesse og ikke gidde å gi innsats. Han kan spørre om det er bl.a. lov å bruke gassmaske når han skifter på ting. Greit nok at man trenger flere pleiere men det er ikke greit at man tvinger uegnet folk inn i slit arbeid.

Anonym poster: 5d55ac524734756d129b42268aec3d94

Skrevet

Det blir jo også litt rart å bestemme selv man skal gjøre når man lever av andre sine penger. Man vet jo også at jo lenger en går uten arbeid, jo dårligere psykisk helse og jo vanskeligere er det å komme i jobb.

Anonym poster: 2688fbcb5e6fe90d5aab0c1c1fcf66b6

Skrevet

Det blir jo også litt rart å bestemme selv man skal gjøre når man lever av andre sine penger. Man vet jo også at jo lenger en går uten arbeid, jo dårligere psykisk helse og jo vanskeligere er det å komme i jobb.

Tror vel ikke man får bedre psykisk helse av å tvinges til arbeid man over hodet ikke trives med heller..

Og det går begge veier, jeg har selv et "lavstatusyrke", og jeg ville ikke trivdes spesielt godt med tvunget IT-kurs for økonomer..

Anonym poster: 92dbafac2c2f69f4ef72f0c438b50c33

Skrevet

Det er strengt tatt ikke andre sine penger. Det er våre penger og de skal komme også han tilgode som har betalt skatt og nå er i en vanskelig situasjon pga arbeidsledighet.

Handler mer om å ta ANSVAR selv, kjenne sine egne kvaliteter og hvordan man best mulig kan bidra til samfunnet videre.

Anonym poster: 218eeac35df174d168fd54d73fb20def

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...