Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt første barn er straks ett år, og nå har vi blitt ferdig med ammingen. Det jeg lurer på er hva slags drikke bør jeg gi ila dagen? Holder det med bare vann(noe som hun liker veldig godt), eller burde jeg gi erstatning? Er vel kanskje ikke lenge før hun kan drikke vanlig kumelk til brødskiva?

Hva gjør dere/har dere gjort, ang drikke, med barna deres ved ettårsalder når dere har sluttet å amme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tråd med statens anbefalinger så gikk vi over fra mme til kumelk på ettårsdagen. Gikk så fint atte :) Han får vann og melk å drikke. God matlyst så han har ikke behov for juice, smoothie e.l.

Anonym poster: 22c6587b30ebd35169e6b6a167da110d

Skrevet

Barn kan drikke kumelk fra 12 mnd alder.

Anonym poster: 56509a06beabdfc1bd1d9fdac1024472

Skrevet

Hva man bør kan jeg ikke svare på, men vi ga ihvertfall vår lille gutt vanlig kumelk fra ca.1 års alder, også ga vi litt nan en periode (mer jern i nan), vi har også gitt han ris-banan drikk og barnejuice:)

Og vann! Vann er bra og viktig:)

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Yngstemann her er også straks 1 år, og foreløpig går det for det meste i vann. Vi skal starte litt forsiktig med kumelk denne uken.

Ingen av mine barn har vært noe glad i mm eller mme, så de har drukket mye vann.

Startet ikke med juice til eldste før hun var endel eldre, fordi det er så mye syre i det. Yngste har fått saft to-tre ganger, men det er i forbindelse med sykdom og høy feber.

Så vann er veldig fint til de fleste måltider, så kan du jo se an når du ønsker å starte med kumelk.

Skrevet

Melk til brødmåltidene. Smak av litt juice, men juice er skadelig for tennene. Ellers mest vann, vann er den beste tørstedrikken.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Melk til brødmåltidene. Smak av litt juice, men juice er skadelig for tennene. Ellers mest vann, vann er den beste tørstedrikken.

En liten digresjon!

Liker nicket ditt, får alltid go vibbene fra 80-tallets Michael Jackson når jeg ser det :)

Skrevet

En liten digresjon!

Liker nicket ditt, får alltid go vibbene fra 80-tallets Michael Jackson når jeg ser det :)

En liten digresjon!

Takk ;)

Skrevet

En liten digresjon!

En liten digresjon!

Takk ;)

Jeg måtte lage den dobbel slik at den skulle bli lengst mulig :P

Skrevet

Mener dere at det er galt å bare gi vann? Er jo det de får i alle andre land? Hvorfor MÅ man liksom gi kumelk til barn?

Anonym poster: 2c927afd0db7a7440115270bd24c9bb5

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Mener dere at det er galt å bare gi vann? Er jo det de får i alle andre land? Hvorfor MÅ man liksom gi kumelk til barn?

Det er ingen her som sier at noe er galt eller riktig. HI spurte hva vi gjorde, og da svarer man på det.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her ga vi kumelk fra gutten var 11 mnd, skalle så smått starte å tilvenne det da han ble 11 mnd, da han startet å avvise mme, men fra 3 smaksprøve så var det slutt på mme, da var det kun kumelk som var tingen.

Skrevet

Jenta mi er ett år og jeg unngår kumelk så mye som mulig. Her er det vann som gjelder :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Da fortsetter jeg å gi kun vann, så kan hun evt få smake litt kumelk til brødskiva hun spiser til lunsj etter hvert.

Skrevet

Trodde kumelk var for kalven til kua ?

Anonym poster: dc8fbd9f5f39e349bdb972364b82471a

Skrevet

vi gav vann og etterhvert også melk.

Skrevet

Jeg gir vann, økologisk Helios grønnsaksjuice, gulrotjuice, økologisk blåbærsaft uten sukker, og nå skal han få litt kumelk etterhvert..

Skrevet

Min yngste datter er nå snart 13 mnd, og hun får ikke vann, men mme og h-melk.

Jeg gir ikke vann fordi jeg vil hun fremdeles skal få i seg fett og kalorier. Hadde hun vært over normalen vektmessig, ville jeg gitt henne noe vann. Saft og juice har hun enda ikke fått.

Melk er alltid h-melk. Mine mellomste barn er tenåringer, og får også h-melk. De er slanke og aktive.

Skrevet

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Melk-er-sunt-1928897.html

Melk reduserer risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer med 15–20 prosent, mener britiske forskere.

Forskere ved universitetene i Reading, Cardiff og Bristol i Storbritannia har gjennomgått 324 studier av sammenhengen mellom forbruk av melk og hjerte- og karsykdommer, hjerteslag og diabetes. Undersøkelsen viser at det ikke er større fare for å pådra seg slike sykdommer, snarere tvert imot, skriver Nationen.

Førsteamanuensis Anna Haug ved Universitetet for miljø- og biovitenskap sier undersøkelsen stadfester tidligere funn.

– De første studiene som sa dette, kom i USA i 1994. Vi har sagt dette i mange år, men det er vanskelig å forandre en oppfatning som har holdt seg så lenge. Det tar tid før allmennheten aksepterer det, sier hun.

Skrevet

Det er ingen her som sier at noe er galt eller riktig. HI spurte hva vi gjorde, og da svarer man på det.

Hun spurte også om det er holder å bare gi vann, eller om hun må gi noe i tillegg. Og når alle da hyler i vei om kumelk kan det fort tolkes som at "nei, du bør ikke bare gi vann".

Skrevet

Min på 16 mnd får lunken kumelk, vann og iblant 50/50 juice/vann. Om han er syk får han så klart noe med sukker i, gjerne solbærsaft.

Tror det er lurt å være litt førevar når det gjelder tennene og bare gi vann som tørsteslukker mellom måltidene.

Anonym poster: 9be420f75191f0386dbe4a0f9fe5afa7

Skrevet

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Milk_the_facts_and_fallacies

• Osteoporosis – if milk and milk products are removed from the diet, it can lead to an inadequate intake of calcium. This is of particular concern for women and the elderly, who have high calcium needs. Calcium deficiency may lead to disorders like osteoporosis (a disease characterised by bone loss).
  • Colon cancer – some studies have found that people who regularly eat dairy products have a reduced risk of developing colon cancer.
  • Blood pressure – research in the US found that a high intake of fruits and vegetables, combined with low-fat dairy foods, will lower blood pressure more than fruits and vegetables alone.
  • Type 2 diabetes – a 10-year study of 3,000 overweight adults found that consuming milk and other milk products instead of refined sugars and carbohydrates may protect overweight young adults from developing type 2 diabetes.

Milk is an excellent source of vitamins and minerals, particularly calcium. It has long been recognised for its important role in bone health. Nutritionists recommend that milk and other dairy products should be consumed daily as part of a balanced diet.

There is some inaccurate information around in the general community about the health benefits of milk. Changing your milk intake on the basis of these fallacies may mean you are unnecessarily restricting this highly nutritious drink

Skrevet

Hun spurte også om det er holder å bare gi vann, eller om hun må gi noe i tillegg. Og når alle da hyler i vei om kumelk kan det fort tolkes som at "nei, du bør ikke bare gi vann".

Nok ett eksempel på å lese det man vil!? Ser stort sett hele veien at folk skriver "vi gir ungen .... " Finner ingen som hyler om melk jeg allefall.

Her ble ungen uinteressert i pupp da hun oppdaga vann. Vann er flott, og det synes ungen også. Hender seg også at hun får en sånn eple/pærejuice fra nestle, men det er mest i lystig lag. Ellers gir vi smoothies som mellommåltid, ofte med en liten brødskive. Har også fått litt melk, men pga at hun blir så gulpete av det, så begrenser vi det. Hun er snart 12mnd, så hun får enda en kveldsflaske med mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...