Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan er det å ha en slik jobb når man har små barn? Altså, med tanke på arbeidstider og slikt. Har kjempelyst å søke på sykepleien men hører så mye negativt om arbeidstidene og at man går rundt og er konstant trøtt og liknende. Vil gjerne høre deres erfaringer både om arbeidstider og hvordan dere trives osv. Tusen takk Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 jeg er sykepleier, og ble det før jeg fikk barn. tenkte ikke over det. men heldigvis er det flere forskjellige stillinger du kan ha som sykepleier. du kan få en 8-4 jobb, du kan jobbe to-delt turnus med dag og kveld, tre-delt med dag kveld og natt. du kan jobbe barne natt. bare kveld..) det er mange alternativer.. så om du vil søke sykepleien. hiv deg på. utrolig kjekt å givende arbeid.. Anonym poster: ebeda6cdf12398a64e9e70acb024d147
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar. Det er vel vanskelig å få disse stillingene som er 8-16, er ikke noe man kan regne med? Har aller mest lyst å bli jordmor så da er det jo turnus for det meste uansett.. Vil gjerne høre fra fler.. Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har todelt turnus og prøver å få en ny jobb med kun dagvakter. Er et herk med kveldsvakter og helgejobbing! Er kjempe lei. Litt pga. at bemanningen er så mye mindre i helgene, fordi de av en eller annen grunn tror vi har mindre å gjøre da ( ingen som får besøk, skal ha noen aktiviteter og ikke minst mat da liksom? ). Så hadde jeg fått velge igjen, hadde jeg heller valgt noe annet som gjorde at jeg kunne jobbe mandag til fredag, 08-16 Anonym poster: f93ee1c391dd174e91a88bf22944aba9
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Jeg hater det. Hadde aldri valgt det på nytt, og bruker nå tiden min på å lete etter dagtidsjobb. Tror ikke det blir bedre når barna blir eldre heller, hadde flere i klassen som stadig var alene hjemme på kveldstid på u-skolen. Og det var akkurat de samme som ikke oppførte seg like bra alltid. Stakkars barn. For noen er det sikkert helt flott å jobbe slik, jeg elsket det før jeg fikk barn, og det er helt sant! Men etterpå...jobbe jul og nyttår, påske og 17.mai. Ikke få se på barnetog, julegaveåpning, dra på påskeferie..dårlig betalt og enda verre bemannet...nei fy faen...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Jeg er også sykepleier, jobber på sykehusavdeling. Jobbet tredelt turnus i mange år, likte det godt. Men var av de heldige som har godt sovehjerte, da, også etter nattevakt. Jobber nå i ledelse, men ikke fordi jeg ikke likte turnus. Det er noen fordeler med turnusarbeid også, du har ofte fri en dag eller to i uken, du kan ha senvakter når barna begynner i skole eller barnehage, når det er luciatog eller andre ting du ønsker å få med deg. I tillegg er det mulighet for å bytte vakter sånn at du får dette til. I tillegg har man 35.5 timers uke ist for 37,5 når man jobber turnus. Mulighet for ekstravakt/overtid/forskyvning kan gi økt lønn hvis du ønsker det. Men, det kan også være slitsomt i forhold til barn, etter en senvakt sover de når du kommer hjem... Og du må belage deg på å jobbe noen høytider... Du har rett i at det er rift om 8-16-jobbene, så du må nok belage deg på turnus først. Jordmor er forresten et av de yrkene der det er mye ubekvem arbeidstid, fødende er det jo hele døgnet... Men sikkert kjekt å jobbe med! Lykke med valget ditt, jeg anbefaler det veldig! Anonym poster: 97eae81d6dcdfeac199b5079e1e9b6fe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Jeg tenkte heller ikke over arbeidstidene da jeg tok skolen. Utrolig slitsomt og kjedelig å jobbe helger og høytider. Vanskelig/nesten umulig å få 100% fast. Avhengig av å stadig ta ekstravakter. Avlyse alle planer fordi man får en ekstravakt. Alltid bli ringt i frihelgene "Det er krise, kan du komme på jobb nå?" Liker jobben min, utfordringene. Mn hater arbeidstidene. Hadde ikke valgt det igjen om jeg hadde visst det. Anonym poster: e3ddcd66a1bea9c6a5cb22dbb3048091
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Det er akkurat pga det dere skriver at jeg er så usikker! Fikk barn når jeg var ganske ung og har derfor bare fullført videregående og har nå lyst å ta en utdanning. Sykepleier/jordmor er det eneste jeg virkelig kunne tenkt meg, men blir veldig usikker på grunn av de dumme arbeidstidene, både på grunn av søvn og fordi jeg ikke vil være for mye borte fra ungene på kveldstid/helger. Men på den andre siden vil jeg jo jobbe med noe jeg kunne trives med istedenfor å utdanne meg til noe annet bare på grunn av arbeidstider...hmm HI Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
☆☆☆ Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 Likar jobben, men arbeidstidene gjer at eg aldri ville valgt det igjen. Ville blitt lærer.
geitemarken Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Det er fordeler og ulemper med alt. Det er synd å si det fordi man burde heller rekrutere til yrket da det er så mangel, men jeg ville ha valgt anderledes om jeg skulle valgt på nytt. Jeg synes det er tungt med arbeidstidene. Det er tungt når alt skjæres ned til beinet og det du lærer på skolen lar seg ikke gjennomføre pga tidspress og bemanningssituasjonen (effektivisering). Da føler man at man aldri gjør en god jobb og aldri strekker til. I tillegg er pasientene blitt mer opplyste og har mer krav til helsevesenet som man sliter med å møte. Når man får tid og mulighet til å gjøre den jobben man ønsker så er det svært givende jobb. Jeg leter nå etter jobb evt ta ny utdannelse i andre bransjer. Siden jeg liker å jobbe med mennsker har jeg også tenkt på lærer. Men jeg har også tenkt på helt andre ting som marinebiolog, selvstendig næringsdrivende, arkeolog, selger etc.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Det skal ikke være lett.. Sliter dere med å få nok søvn og, eller? HI Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
LilleBamBam+EnTil Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier, men bare natt. Min kjære er også i helsevesenet og jobber bare dag/kveld. Vi jobber begge hver 3. helg. Vi har søkt dagstillinger, men det er vanskelig å få. Derfor tar jeg en master nå, så jeg skal ha en mulighet. Dessuten går en kraftig ned i lønn pga mangel på tillegg når en bare jobber dag. Det er en ulempe med yrket, men også mange fordeler. Du må først føle på om dette er noe du virkelig vil, for det koster mye å være student. Spesielt dersom du skal videre som jordmor, hvor du må ha karakterer i øvre sjiktet hele veien
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier, men bare natt. Min kjære er også i helsevesenet og jobber bare dag/kveld. Vi jobber begge hver 3. helg. Vi har søkt dagstillinger, men det er vanskelig å få. Derfor tar jeg en master nå, så jeg skal ha en mulighet. Dessuten går en kraftig ned i lønn pga mangel på tillegg når en bare jobber dag. Det er en ulempe med yrket, men også mange fordeler. Du må først føle på om dette er noe du virkelig vil, for det koster mye å være student. Spesielt dersom du skal videre som jordmor, hvor du må ha karakterer i øvre sjiktet hele veien Så det er ikke bare avgangskarakterene fra sykepleien som gjelder? Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Jeg utdannet meg til sykepleier i starten av 20-årene, før jeg fikk barn. Og det var helmax å være ung, singel og sykepleier! Jeg jobbet masse og sparte meg opp mye penger. Jobbet mye helligdager (+133%), forskjøvede vakter (+50-100%) osv osv i tillegg til 3-4 ekstravakter per måned. Som sykepleier kan du regulere din egen lønn i stor grad da det både er mulig å jobbe deltid, og det er også mulig å jobbe fullt + mye ekstra. Det var pga disse oppsparte pengene at min mann og jeg fikk muligheten til å kjøpe oss et skikkelig fint hus sammen <3 Når jeg hadde jobbet som sykepleier i turnus i 4 år tok jeg videreutdanning til operasjonssykepleier. Jobbet så halvannet år i turnus før jeg fikk mitt første barn. Så fikk jeg jobb på en dagkirurgisk avdeling og jobber 80 % der Med mulighet for å gi barnet mitt bhg-fri en dag i uka Syns at det er helt topp å jobbe som sykepleier. Kansdkje må du jobbe ett eller to år i en jobb som kanskje ikke er drømmejobben, men muligheter åpner seg raskt og om du er dyktig i jobben kan du omtrent få jobbe hvor du vil Anonym poster: ee6c19c86bbdb2053df726209fb9783f
Elsker livet Skrevet 27. januar 2013 #15 Skrevet 27. januar 2013 For oss hadde det ikke fungert med meg i turnus, enste alternative til hjemmesykepleien eller sykehjem her vi bort er legekontoret som er dagtid. Men det er uaktuelt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #16 Skrevet 27. januar 2013 Er sykepleier. Hadde som flere andre ikke tenkt på hvordan turnus, barn og offshore mann skulle kombineres etterhvert. Det som er positivt er at det er mange muligheter i dette yrket, både arbeidsplasser, og videreutdanninger i alle retninger. Anonym poster: 4086b4a93aab73eede2e189ac94b8e4f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #17 Skrevet 27. januar 2013 Er utdannet sykepleier, jobber med noe helt annet. Både pga arbeidstidene, og rovdriften på de ansatte, med beordringer, tendensen til å gi folk korte deltidsvikariat for å presse folk til å ta på seg flere ugunstige ekstravaktetr såkalt effektivisering som gjør at man har konstant dårlig samvittighet for pasientene.... Anonym poster: cefdf8ca0ebbb377394dd26b9e9a7869
<3 2G <3 Skrevet 27. januar 2013 #18 Skrevet 27. januar 2013 Er ikke utdannet eller jobber innen dette, men jeg savner å jobbe turnus da det er mye enklere å bli med på ting i skole og Bhg på dagtid når en jobber sent eller natt feks. Ikke lett å få fri til dette og planleggingsdager er ett herk! Min mening om det å jobbe turnus. Hadde jeg funnet et yrke jeg trivdes i hadde jeg jobbet turnus glatt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #19 Skrevet 27. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier innenfor psykiatri. Jobber hver 4 helg, og todelt turnus med 2 kveldsvakter i uken. Synes det er helt topp å kombinere med småbarn. Deilig å ikke måtte stresse ut tidlig hver morgen, stort sett greit å få byttet vakter om det skjer noe i barnehage osv. Anonym poster: 023141d081f50efb0b540bd73086e032
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2013 #20 Skrevet 27. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier, men bare natt. Min kjære er også i helsevesenet og jobber bare dag/kveld. Vi jobber begge hver 3. helg. Vi har søkt dagstillinger, men det er vanskelig å få. Derfor tar jeg en master nå, så jeg skal ha en mulighet. Dessuten går en kraftig ned i lønn pga mangel på tillegg når en bare jobber dag. Det er en ulempe med yrket, men også mange fordeler. Du må først føle på om dette er noe du virkelig vil, for det koster mye å være student. Spesielt dersom du skal videre som jordmor, hvor du må ha karakterer i øvre sjiktet hele veien Så det er ikke bare avgangskarakterene fra sykepleien som gjelder? Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd Alle karakterene er jo «avgangskarakterer», du har jo bare et fag en gang, så er det videre til neste eksamen dvs. at alle eksamener du tar kommer på vitnemålet.
LilleBamBam+EnTil Skrevet 28. januar 2013 #21 Skrevet 28. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier, men bare natt. Min kjære er også i helsevesenet og jobber bare dag/kveld. Vi jobber begge hver 3. helg. Vi har søkt dagstillinger, men det er vanskelig å få. Derfor tar jeg en master nå, så jeg skal ha en mulighet. Dessuten går en kraftig ned i lønn pga mangel på tillegg når en bare jobber dag. Det er en ulempe med yrket, men også mange fordeler. Du må først føle på om dette er noe du virkelig vil, for det koster mye å være student. Spesielt dersom du skal videre som jordmor, hvor du må ha karakterer i øvre sjiktet hele veien Så det er ikke bare avgangskarakterene fra sykepleien som gjelder? Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd Er ikke sikker på hva du mener, men alle karakterene fra hele sykepleiestudiet teller. De ser på snittet som baserer seg på karakterene gjennom 3 år
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2013 #22 Skrevet 28. januar 2013 Jeg er sykepleier, jobber todelt turnus nå, men skal se etter en jobb med mer gunstige arbeidstider når jeg nå skal ut i permisjon med nr. 2. Om man har en mann med dagjobb er det ikke noe problem med turnusjobbing, men begge foreldrene bør ikke gå i turnus med mindre man har god mulighet til å tilrettelegge arbeidstidene til hverandre. Min man jobber en del kveld, noe som blir trappet opp etter hvert så derfor må egentlig en av oss gjøre noe med jobben. Jeg har lyst til å prøve meg på noe annet enn pleie (jobber på sykehjem) så derfor blir det meg som (forhåpentligvis) skifter jobb Det er helt greit å jobbe turnus altså, men må innrømme at det frister å kun jobbe dagtid og hverdager. Anonym poster: 2b26831a19610352d8a0418c5354c966
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2013 #23 Skrevet 28. januar 2013 Jeg jobber som sykepleier, men bare natt. Min kjære er også i helsevesenet og jobber bare dag/kveld. Vi jobber begge hver 3. helg. Vi har søkt dagstillinger, men det er vanskelig å få. Derfor tar jeg en master nå, så jeg skal ha en mulighet. Dessuten går en kraftig ned i lønn pga mangel på tillegg når en bare jobber dag. Det er en ulempe med yrket, men også mange fordeler. Du må først føle på om dette er noe du virkelig vil, for det koster mye å være student. Spesielt dersom du skal videre som jordmor, hvor du må ha karakterer i øvre sjiktet hele veien Så det er ikke bare avgangskarakterene fra sykepleien som gjelder? Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd Er ikke sikker på hva du mener, men alle karakterene fra hele sykepleiestudiet teller. De ser på snittet som baserer seg på karakterene gjennom 3 år Hehe, selvfølgelig. Vet ikke helt hva jeg tenkte, selv. HI Anonym poster: 8ff339f79f409de27d1827411db74ebd
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2013 #24 Skrevet 28. januar 2013 Det er noe dritt å måtte jobbe helger, kvelder, netter og høytider!!! Anonym poster: 900fa67aa109dbd96a997820cb41376b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå