Gå til innhold

Dere med flinke skolebarn, lite spørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min bygger teknikk-lego beregnet for barn i alderen 9-14 år.

Han kan telle så langt han vil.

Han kan legge sammen og trekke fra.

Han kan kan noe av gangetabellen.

Han er 5 år nå og begynner på skolen til sommeren.

Jeg er redd han kan kjede seg i matte timene på skolen.

Hvordan tar vi det opp med dem?

Gjør vi det før skolestart?

Får flinke barn oppmuntring, utfordringer?

Anonym poster: 9f47dedf029f11f29bc14b6ccfbb2014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Anonym poster: 9f47dedf029f11f29bc14b6ccfbb2014

Skrevet

Alle barn har krav på tilpasset opplæring. Det vil si at barnet ditt skal ha matematikkundervisning på sitt nivå. Dette kan gjøres ved at han får egne oppgaver/lekser/bøker.

Læreren vil nok raskt legge merke til dette, og tilpasse. Man kan også ta opp dette på foreldresamtaler.

Anonym poster: f6c681d4db3da92e0888359eaea39fcb

Skrevet

1. klasse er mye trening på sosiale ferdigheter og samspill. Vi spiller mye spill, puslespill, konstruksjonsleik, modelleire, naturfagforsøk, utelek, pc, lete, fargelegge. Alle kan bli bedre i noe og trene på noe.,

Lære nye bokstaver og skrive de pent, alle jobber da i sitt tempo og det er ulike oppg knyttet til bokstaven, sjelden noen blir ferdig med alle oppg, mens andre er på første side. De som kan lese når de begynner på skolen har litt vanskeligere leselekse.

Mye øvelse på hvordan man oppfører seg i klasserommet, sitte på stolen, rekke opp hånda, orden i sekk, hylle, garderobe, spiserutiner, lytte osv..

Engelsk.

Gym

Matte - mye praktiske øvelser og selvfølgelig jobbing i bok og hefter i eget tempo, det er aldri noen som sitter og ikke har noe å gjøre..

Tenker at 1. klasse ikke er året hvor en kjeder seg for det er så mye nytt!! Kanskje prøve å ikke skru opp forventningene for mye og heller fokusere på at når man begynner på skolen så får man nye venner, sin egen pult og bøker og kanskje fokusere på å være nøye med det man gjør kontra å suse gjennom for å bli først ferdig..

Mine tanker til deg :)

Anonym poster: ba836e2875d203d9b3e35c4f2490765c

Skrevet

Jeg har en gutt som er ganske flink for alderen. Han går i andre nå og kan lese det aller meste og leser fort, han kan legge sammen og trekke fra med 4-sifrede tall, kan gange og dele en del. Han har egentlig alltid kunnet alt de har lært i matematikken fra før, og lesingen lærte han veldig lett.

Det eneste ekstra han gjør at han får velge et nytt matteoppgavekort hver uke, men han trives veldig på skolen og synes det er gøy. Som andre sier her er det ikke bare fag de søte små skal lære, og han er ganske sjenert, stille og liker ikke situasjoner med mange nye mennesker, så for ham synes jeg det er minst like viktig at han nå har masse venner på skolen og trives godt.

En annen ting jeg kom på, leseleksene her er individuelle så de tilpasses uansett barnet.

Anonym poster: 77aa0b09b9037307a7a02b9ccaf31172

Skrevet

Frøkna mi går i 1 klasse, og kunne mye før hun begynne, både i matematikk og norsk. Hun har alltid vært en tenker og suger til seg kunnskap og filosoferer rundt livets store spørsmål. Vi hadde ikke noen samtale med lærerne før skolestart, men barnehagen hadde jo og de tok det opp. Alikevel hadde hun ikke noe spesielt opplegg i begynnelsen. Etter ca en eller to måneder på skolen ble alle barnas mattekunnskaper og leseferdigheter kartlagt og hun fikk egen mattbok, leselekser i bøker hun velger selv fra biblioteket og ellers differenserte lekser. Funker fint for oss og hun har utfordringer i fleng og får brynet seg :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...