Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har en 5 år gammel jente som innimellom kommer med kommentarer om seg selv, som ryster meg litt fordi de er så negative. For eksempel har hun sagt noen ganger at hun ønsker at hun hadde sånt ansikt som X har, fordi hun selv ikke har noe fint ansikt. Eller at hun ønsker at hun hadde sånn stemme som Y har, fordi hun selv har guttestemme. Jeg blir jo veldig lei meg av å høre slike utsagn og prøve å tilbakevise de negative oppfatningene datteren min uttrykker. Men er dette bekymringsverdig, eller er det bare slike ting som faller ut av 5årige munner? Er dette uttrykk for dårlig selvfølelse? Hva kan jeg som mor i så tilfelle gjøre for å styrke selvfølelsen til datteren min? Anonym poster: 637be9ae95260cac5ceca877beb8acda
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Barn plukker opp vibber fra foreldrene enten du vil eller ikke, så jeg kan tenke meg at du nok er usikker på deg selv, og dette har smittet over på henne. Jeg vokste opp med en mor som var usikker på seg selv, og ble usikker på meg selv, til tross for at mamma skrøt av meg. Det nytter ikke med ord hvis kroppspråket sier det motsatte, så begynne med deg selv, så skal du se at jenta de følger etter Anonym poster: f5a0f980a3cb96993100ab1d10e364c8
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Hmmm, klarer ikke helt å kjenne meg igjen i det du beskriver. Men takk for svar. Skal gå en runde med meg selv og tenke over det du sier. Anonym poster: 116fe8b3c2bc7e9e7c60314d71160ce1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har en datter på 7 år som sier hun er tykk og stygg osv, men det er fordi noen i klassen har sagt det til henne. Hun er verken stygg eller tykk, men i forhold til mange i klassen har hun nokk ett par ekstra kilo. Vi er veldig flink å si at hun er fin, at ingen er like, at man trenger mat for å vokse osv. Så det trenger overhode ikke være din feil. Barn snakker mye, de kan se reklamer, få med seg hva andre voksne prater om osv. Si at dere er glade i henne for den hun er, og at dere er stolt av å ha en så vakker datter. Det vil hjelpe på selvtilliten Dere kan snu det negative til noe positivt, med å hjelpe å snu tankene hennes om det Anonym poster: 10659b0f3e317eae1c2e6f1d215ad427
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar! Skal være enda mer obs på å påpeke at hun er flott som hun er. Anonym poster: 116fe8b3c2bc7e9e7c60314d71160ce1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå