Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan blir man dagmamma? Må man starte eget firma? Hvis man har f.eks 3 barn hjemme hos seg, og får inn 18.000 pr mnd på dette, hvor mye går bort på skatt evt andre avgifter? Går det virkelig an å leve av inntekten som dagmamma? Anonym poster: a93ee39343988e8e792bcf7fb193e6a9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Du må ikke starte eget firma, men du må ha godkjenning hvis du skal passe 3 barn eller mer (inklusive egne), også må du levere lønns- og trekkoppgave. Om du kan leve av det kommer vel an på forbruket ditt, hvor mange du passer og hvor mye du tar betalt. Husker ikke akkurat det med skatt, men du kan trekke fra en del i utgiftsgodtgjørelse. Mener det skal finnes en brosjyre med informasjon om disse tingene, men jeg husker ikke hvor man fikk tak i den. Er noen år siden jeg drev som dagmamma. Anonym poster: 567808d31cb03710cf1847f75a726986
Linerlen og pipipen Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Jeg er dagmamma til én gutt i tillegg til at jeg har min hjemme. For å drive hvitt må du endre skattekortet ditt. Der er det et eget felt som heter barnepass i eget hjem. Du kan trekke fra 1000.- kr pr mnd til slitasje/mat. (tror det er samme summen uansett antall barn, men det ville jeg dobbeltsjekket m skattekontoret). Da får du regning på forskuddsskatt 4 ggr i året(og teller som selvstendig næringsdrivende). Foreldrene må også fylle ut lønns- trekkoppgave til deg. (dette har vi ikke gjort ennå, så er ikke helt sikker på detaljene).
Linerlen og pipipen Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Du skatter som en vanlig skatteyter, så det kommer an på totalinntektene og fradragene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå