Gå til innhold

Noen med hydsykdommen Lichen Sklerosus her?


Furby58

Anbefalte innlegg

Hei. Er førstegangsgravid og har LS og lurer på om noen med erfaring med dette kan dele de med meg? Hva med behandling under graviditet og kan man føde vaginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om sykdommen, men jeg vet man bruker kortisonkremer og jeg vil anbefale deg å snakke med en hudspesialist om din tilstand under svangerskapet.

Jeg har erfaring med at fastleger underbehandler og noe sier meg at det kan være vikig at du behandles under svangerskapet ( med kortison.)

 

Jeg har akkurat vært innlagt på hudavdelingen pga psoriasis og har brukt mye kortison, Vi snakker om gruppe 3 på så godt som hele kroppen.

Legene har vært klare på at kortison er ganske trygt under svangerskapet og at konsekvensene av å ikke bruke det er værre.

 

God bedring og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at kortison kan brukes under SS! Skal ta kontakt med legen som diagnostiserte meg, ble plutselig redd for at jeg må ha planlagt keisersnitt :/ Har ikke tenkt på dette før jeg kom over et program om hudsykdommer på tv. Greit å høre andres erfaringer...Håper det går bedre med deg! Ble psoriasisen verre nå under graviditeten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Egentlig har jeg pleid å bli bedre under graviditetene, dette er min 3. Jeg hadde derimot endel negativt drittstress på jobben for å si det enkelt, i høst og da brøt det ut, så ble jeg nok litt engstelig mtp behandling og før jeg fikk begynt så tok det overhånd.

 

Var på legekontoret for å få henvisning til hudlege, da kom jeg ikke til min fastlege, men en annen han gav meg resept på den mildeste kortisonen og jeg måtte insistere på henvisning fordi han hadde tenkt å se an behandlingen.

(dette uten å ha sett på huden min, så jeg tror virkelig ikke han kunne noe om den)

 

Jeg fikk henvisningen og deretter fikk jeg time hos hudlege raskt, da det sto i henvisningen at jeg var gravid bla.

 

Da ble det det innleggelse så fort hudlegen fikk tatt en titt på meg.

Jeg hadde dialog med 3-4 hudleger/ spesialister og de var alle helt klare på at kortison var trygt.

De sa også at det var uten tvil det beste for baby at jeg ble behandlet.

 

Så selv om hovedregelen er at man bruker minst mulig medisin under svangerskap så det MANGE som må ha det. og det mange som får kortisontabletter under svangerskap.

 

Jeg er mye bedre, heldigvis jeg, er så takknemmelig for den gode behandlingen jeg har fått på sykehuset.

 

 

Den hudsykdommen din, er det noe som går over? jeg mener å ha hørt det og så leste jeg at det var avgjørende at man kom i gang tidlig med kortisonbehandling? Derfor er det viktig at du står på så du får kontakt med legen fort og ikke havner i en 3 mndrs venteliste.

 

Vet ikke hvordan dette er mtp fødsel, håper det ikke er til hinder for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde faktisk undervisning om bruk av kortison og graviditet (blant annet) i dag (ironisk??). Da viser all forskning (selvfølgelig) at en bør unngå bruk av kortison så langt det lar seg gjøre, men at alle situasjoner må vurderes individuelt da det kan være verre å ikke behandle enn å behandle. Det finnes en side der en kan stille spørsmål om medikamenter og ulike situasjoner som heter Relis (www.relis.no), og der søkte jeg opp dette: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=4&S=3310&R=X.

Der finnes mange svar fra før av, så en kan søke i besvarte spm. før en eventuelt skriver enn egne spørsmål.

Det er og en kjent sak at kortison som smøres på slimhinner taes letter/mer opp enn det som smøres på hud...:/

 

Har fått time til fastlegen nå og skal be om rask henvisning til hudlege! Dette er en kronisk sykdom, med behov for vedlikeholdsbehandling. Jeg har ikke vært spesielt flink å behandle den, da jeg ikke har vært så særlig plaget, men dette har tydelig forandret seg nå i svangerskapet, så her må det gjøres noe! Kanskje jeg hadde unngått situasjonen om jeg hadde vært flink å behandle på forhånd, men hvem tenkte på det da...Visste heller ikke om at dette kunne gjøre at en får store rupturer under fødsel, OG at enkelte har fått planlagt keisersnitt av den grunn (iiik). Dette skal planlegges bedre neste gang for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LS... og har periodevis relativt store subjektive plager. I min forrige graviditet ønsket jeg keisersnitt pga jeg var redd for at en vaginal fødsel på noen måte kunne forverre tilstanden. Legene på sykehuset sa at jeg fint kunne føde vaginalt... men da jeg var svært engstelig for at tilstanden skal forverres ønsket jeg ks og fikk det innvilget uten problem. Nå er jeg gravid igjen... og har ikke bestemt meg enda for om jeg kanskje skal prøve å føde vaginalt denne gangen... men er fortsatt engstelig for at det skal føre til forverring eller at det kan gi meg andre plager nedentil forbundet med rupturer osv. Jeg brukte kortison (betnovat, dermovat) i hele 1. trimester hver dag... etterhvert ble plagene nesten borte og jeg brukte mindre. Nå har jeg brukt dermovat og betnovat hele 1. trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man skal jo ungå alt av medisiner om det lar seg gjøre, under svangerskap så ikke la deg skremme.

Det høres ut som jeg bruker medisiner ukritisk, men det gjør jeg ikke, jeg er bare opptatt av at man ser helheten og ikke lukker øynene for at behandling kan være det beste.

 

Det diskuteres jo stadig her inne om bruk av nesespray feks, Det skal ikke brukes, men om alternativet er at mor ikke får sove natt etter natt pga tett nese og det viser seg at en spray i ny og ned løser problemet så er det jo ulogisk å la va vær

 

Snakket med jm om paracet og hun anbefalte paracet ved hodepine og lignende, men ikke hvis det måtte tas hver dag. Hun mente det var mye bedre å få bukt med en hodepine med en paracet enn å gå en uke med vondt.

 

Håper at du får til å behandle deg så du får en fin fødselsopplevelse.

 

Ja jeg vet foresten også at opptaket av kortison er større i slike områder.

For mitt vedkommende ble valget fra legene å bruke sterk kortison alle steder og heller kort periode, enn at jeg skal gå å smøre mild kortison i en lang periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LS... og har periodevis relativt store subjektive plager. I min forrige graviditet ønsket jeg keisersnitt pga jeg var redd for at en vaginal fødsel på noen måte kunne forverre tilstanden. Legene på sykehuset sa at jeg fint kunne føde vaginalt... men da jeg var svært engstelig for at tilstanden skal forverres ønsket jeg ks og fikk det innvilget uten problem. Nå er jeg gravid igjen... og har ikke bestemt meg enda for om jeg kanskje skal prøve å føde vaginalt denne gangen... men er fortsatt engstelig for at det skal føre til forverring eller at det kan gi meg andre plager nedentil forbundet med rupturer osv. Jeg brukte kortison (betnovat, dermovat) i hele 1. trimester hver dag... etterhvert ble plagene nesten borte og jeg brukte mindre. Nå har jeg brukt dermovat og betnovat hele 1. trimester.

 

Hva sier legen din om behandling da? Mener de for eksempel at en kan unngå ruptur om en er godt behandlet før fødselen, eller er dette umulig å vite noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo ungå alt av medisiner om det lar seg gjøre, under svangerskap så ikke la deg skremme.

Det høres ut som jeg bruker medisiner ukritisk, men det gjør jeg ikke, jeg er bare opptatt av at man ser helheten og ikke lukker øynene for at behandling kan være det beste.

 

Det diskuteres jo stadig her inne om bruk av nesespray feks, Det skal ikke brukes, men om alternativet er at mor ikke får sove natt etter natt pga tett nese og det viser seg at en spray i ny og ned løser problemet så er det jo ulogisk å la va vær

 

Snakket med jm om paracet og hun anbefalte paracet ved hodepine og lignende, men ikke hvis det måtte tas hver dag. Hun mente det var mye bedre å få bukt med en hodepine med en paracet enn å gå en uke med vondt.

 

Håper at du får til å behandle deg så du får en fin fødselsopplevelse.

 

Ja jeg vet foresten også at opptaket av kortison er større i slike områder.

For mitt vedkommende ble valget fra legene å bruke sterk kortison alle steder og heller kort periode, enn at jeg skal gå å smøre mild kortison i en lang periode

 

Ja, det høres jo fornuftig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige svangerskap fikk jeg OK fra legen angående kortisonbruk. Det har jeg fått nå også, men legen ønsker at jeg bruker mer lavpotente kortisonkremer. Brukte dermovat helt i begynnelsen, har gått over til betnovat. Merker at graviditeten gjør tilstanden bedre og tror jeg snart kan gå over til å bruke det mindre (typisk et par ganger i uka istedet for hver dag). Har ikke fått noe særlig god informasjon om hva en vaginal fødsel kan gjøre med tilstanden. Skal ta det opp med legen litt lenger ut i graviditeten.... men er relativt skeptisk... og tror nok kanskje jeg kommer til å be om KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 29.1.2013 den 8.50, Pippi_Langstrompe skrev:

I mitt forrige svangerskap fikk jeg OK fra legen angående kortisonbruk. Det har jeg fått nå også, men legen ønsker at jeg bruker mer lavpotente kortisonkremer. Brukte dermovat helt i begynnelsen, har gått over til betnovat. Merker at graviditeten gjør tilstanden bedre og tror jeg snart kan gå over til å bruke det mindre (typisk et par ganger i uka istedet for hver dag). Har ikke fått noe særlig god informasjon om hva en vaginal fødsel kan gjøre med tilstanden. Skal ta det opp med legen litt lenger ut i graviditeten.... men er relativt skeptisk... og tror nok kanskje jeg kommer til å be om KS.

Hei, 

Jeg fikk diagnosen LS etter mye plager der nede og mange mislykkede canesten-kurer. Fikk diagnosen etter 2 vaginale fødsler og VET dermed at vaginal fødsel for min del forverrer plagene. Jeg har vært og snakket med et sykehus nå for vurdering av planlagt KS da jeg ikke ønsker å forverre situasjonen ytterligere med en tredje fødsel... 

Opplevelsen min med vedkommende jeg møtte på sykehuset var mildt sagt nedslående... jeg fikk veldig klar beskjed om at siden jeg har født og overlevd så var det ingenting i veien for å ikke gjøre det igjen. Jeg ble ganske skuffet og enda mer engstelig for at jeg nå blir mer ødelagt enn nødvendig. 

Fikk dere som ønsket det planlagt KS basert på diagnosen LS? Jeg skal tilbake til ny samtale og må «ruste meg litt» for å få gjennomslag. Dette er viktig for meg...

Håper noen der ute kan svare meg:)

Anonymkode: 20a97...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...