Gå til innhold

Hjelp meg. Strikke bråt.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å lære meg å strikke.... Hehe kan nå strikke rett og vrang og skal begynne på denne berømte skappelgenseren da jeg har forstått den er relativt enkel. ...

Men jeg forstår ikke dette med bråt. Hehe 2 vrange 2 rette. En er grei. Men når jeg da er ferdig med en omgang og skal tilbake, må jeg ta ta rett der jeg tok vrang sist? Om dere forsto?

Hehe hjelpes...

Anonym poster: a3eb5506bba309b092cfe0a9006ec0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis genseren strikkes frem og tilbake, slik at du snur pinnen og strikker tilbake, så må du gjøre det slik du skrev, ja :)

Første pinne to rette, to vrange, to rette osv.

Andre pinne to vrange, to rette, to vrange osv.

Rett på retten blir vrang på vrangen.

Vrang på retten blir rett på vrangen.

Lykke til med genseren :)

Anonym poster: 624680ac139b4ec43d4676d4e613a8f2

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Bytter du hånd på nøstet, eller snur du pinnene?

Om du bare bytter på hånden som holder tråden, så strikkerdu på samme vis, om du er av de som snur pinnene rundt (så det som er rett vises vrangt) så må du gjøre det motsatt av det du gjorde..

Ikke så lett å forklare det her... hehe, men håper du forstår hva jeg mener :)

Skrevet

Tips forresten...

det er lurt å bare ta av den først masken på pinnen slik at tråden på en måte kommer mellom den og andre masken. Da blir kanten finere og uten "knuter".

Dvs at når du har strikket første pinnen ut så tar du av første masken og strikker en maske vrang eller rett (alt etter hvordan mønsteret er) og så fortsetter du med to av hver videre.

Får du det ikke til så er det ikke så farlig, du greier å skjule "knutene" når du syr den sammen uansett :)

Skrevet

Om du bare bytter på hånden som holder tråden, så strikkerdu på samme vis, om du er av de som snur pinnene rundt (så det som er rett vises vrangt) så må du gjøre det motsatt av det du gjorde..

Ikke så lett å forklare det her... hehe, men håper du forstår hva jeg mener smile.png

Så kjekt å se deg igjen, Barn&Engler :)

Nå måtte jeg tenke - går det faktisk an?? Jøss, sitter og strikker frem og tilbake nå. Hm kanskje jeg lærte noe nytt også :)

Skrevet

Hvis genseren strikkes frem og tilbake, slik at du snur pinnen og strikker tilbake, så må du gjøre det slik du skrev, ja :)

Første pinne to rette, to vrange, to rette osv.

Andre pinne to vrange, to rette, to vrange osv.

Rett på retten blir vrang på vrangen.

Vrang på retten blir rett på vrangen.

Lykke til med genseren :)

Tungen beint i munnen for meg med andre ord... Ja strikker frem og tilbake. Strikker alle "delene" hver for seg og monterer tilslutt. (Bak, fremme og armer) da blir det jo frem og tilbake.

Tusen takk for svar.

HI

Anonym poster: a3eb5506bba309b092cfe0a9006ec0da

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Tips forresten...

det er lurt å bare ta av den først masken på pinnen slik at tråden på en måte kommer mellom den og andre masken. Da blir kanten finere og uten "knuter".

Dvs at når du har strikket første pinnen ut så tar du av første masken og strikker en maske vrang eller rett (alt etter hvordan mønsteret er) og så fortsetter du med to av hver videre.

Får du det ikke til så er det ikke så farlig, du greier å skjule "knutene" når du syr den sammen uansett smile.png

Eller den siste masken ;) Her legger jeg over siste masken på rekken.. hehe

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ikke så lett å forklare det her... hehe, men håper du forstår hva jeg mener :)

Så kjekt å se deg igjen, Barn&Engler smile.png

Nå måtte jeg tenke - går det faktisk an?? Jøss, sitter og strikker frem og tilbake nå. Hm kanskje jeg lærte noe nytt også smile.png

Joda, det går fint an ;) Jeg gjorde det før.. Lærte faktisk først i fjor å strikke frem og tilbake ;) hehe

Skrevet

Tips forresten...

Får du det ikke til så er det ikke så farlig, du greier å skjule "knutene" når du syr den sammen uansett :)

Eller den siste masken wink.png Her legger jeg over siste masken på rekken.. hehe

He-he, ja det har jeg også sett blitt gjort ;)

Prøvde nå slik du gjør det. Det funker jo! :) Men må innrømme at jeg strikker myyyye saktere da... men det er kanskje en vanesak. Burde egentlig trene på det så blir jeg bedre motorisk ;) Men så kom jeg til mønsteret nå og da krasjet det i hodet mitt... neste prosjekt skal prøves på din måte :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

He-he, ja det har jeg også sett blitt gjort ;)

Prøvde nå slik du gjør det. Det funker jo! :) Men må innrømme at jeg strikker myyyye saktere da... men det er kanskje en vanesak. Burde egentlig trene på det så blir jeg bedre motorisk ;) Men så kom jeg til mønsteret nå og da krasjet det i hodet mitt... neste prosjekt skal prøves på din måte :)

Hehe, det tar litt tid å bli vant til det, men fullt mulig ;) Jeg starter å bli dreven på det nå først gjorde som deg før.. Men så fikk jeg vite at "normalen" var nok det andre, så jeg måtte jo prøve ;) hehe

Man lærer nok alltid noe ntt innen motorikken ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...