Gå til innhold

Hvordan bruke bæresjal ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fysioterapeuten sa at man helst ikke skal bære babyn i sjal eller sele i mer enn 30 minutter av gangen uavhengig av alder da det belaster ryggraden for mye. Jeg hadde intrykk av at et sjal var annerledes enn en sele og at det var utroig bra å bruke og at man kunne bruke det så lenge og mye man vil tom amme i det. De bruker det jo mye i andre kulturer. Jeg har en baby som trenger mye nærhet derfor vurderte jeg å kjøpe et sjal, men nå er jeg blitt veldig usikker på om det er så praktisk når jeg må ta henne ut innen 30min. Hvordan bruker dere bæresjal? Hvor lenge av gangen? Om dere skal ut på turer som overstiger 30 min tar dere babyen ut av sjalet for å gi ryggen en pause?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte sjal av samme grunn som deg. Brukte det når jeg var alene i butikken, når vi gikk en tur osv. Så lenge du bruker det riktig, er det ikke problem å ha barnet lenge i det. Pass på at ikke beina blir for kalde nå på vinteren (ha gjerne en stor jakke du kan lukke over både deg og babyen.)

Skrevet (endret)

Så lenge du knyter på deg sjalet på rett måte og plasserer babyen riktig så er det da ikke noe problem :) Kanskje fysioterapeuten tenkte på babybjørn-selene? Jeg kjenner flere som får vondt i ryggen om de bruker slike seler, men nå er jo de langt unna ergonomiske seler og sjal.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Har brukt sjal til mine - mye! Når babyene er helt små er det ikke anbefalt å ha dem sittende oppreist i sjalet (som i en bæresele) - men det er heldigvis flere andre måter å knyte sjalet og bære babyen på så jeg har aldrig opplevd det som et problem. Når du setter babyen i sjalet kan du både se og merke om hun/han er i en naturlig stilling. Jeg er stor fan av sjal. Ikke bare er det praktisk men det er også utrolig trygt og godt for babyen. Ren kos for begge.

Lykke til.

Skrevet

Så lenge du knyter på deg sjalet på rett måte og plasserer babyen riktig så er det da ikke noe problem :) Kanskje fysioterapeuten tenkte på babybjørn-selene? Jeg kjenner flere som får vondt i ryggen om de bruker slike seler, men nå er jo de langt unna ergonomiske seler og sjal.

Det var ikke baby bjørn selen hun tenkte på for den har jeg og samtalen begynte med at jeg spurte hvor lenge jeg kunne bruke den av gangen oppover i alder og deretter spurte jeg om ikke sjal var bedre og hvor lenge man kunne bruke det. Hun sa at det ikke var noe bedre å bruke sjal, ble litt sjokkert og spurte henne flere ganger og hun sa veldig tydelig at det belaster ryggen feil og at man ikke skal bruke sjal heller lengre enn 30min. Jeg klarer ikke helt å tro på det for som noen andre her påpeker så kan man jo knyte sjalet på flere måter. Jeg har aldri prøvd det, men det ser jo veldig behagelig og uanstrengt ut. Har sett flere på tur med det og virker super praktisk når det er pluss grader da kanskje. Fint å få tilbakemeldinger.
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

I sjal så kan du fint legge ungen sidelengs de første 3 mnd, etter det kan du sette ungen i froske stilling frem til 5 mnd, det avlaster litt mer enn når ungen sitter i sjalet.. Var hvertfall det vi fikk beskjed om rundt februar 2011 og igjen rundt samme tid i 2012.. Men skulle ungen sitte "på rumpa" i sjalet, så måtte vi brke det små stunderav gangen..

Skrevet

Ok, da er det verdt å prøve!:)

Skrevet

Da er hun rett og slett ikke spesielt godt oppdatert, for det ER forskjell på BabyBjørn-varianter og sjal/meitai/formsydd.

Be henne lese litt på tettinntil.no eller finne informasjon andre steder, for det hun sier er da rett og slett feil. Sikkert fordi hun ikke helt har fått med seg hvordan sjal fungerer.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...