Gå til innhold

Skulle tro barnehagene begynner miste begrepet om sitt eget eksistensgrunnlag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehager ble til fordi mammaene og pappaene JOBBER. Hadde det ikke vært slik hadde vi ikke hatt behov for de. Men jeg syns man stadig leser om barnehager som er lite fleksible og har så mange regler at man forhindrer eller i det minste kompliserer foreldres arbeidshverdag.

Noen eks:

-Dugnadsdager hvor foreldre må passe barna fordi ansatte skal på kurs

-Tider det ikke er lov å levere/hente i

-Åpner/stenger slik at man akkurat ikke rekker feks pendlertoget

-Mange dager med foreldrekaffe, skolestartfølging osv osv. Koselig ja, men mange skulle vært på jobb...

Er det bare meg eller har flere merket seg paradokset?

Anonym poster: 195268eb7584b9dae96d5bb8b2c60217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at reglene har kommet fordi vi som foreldre har blitt mer opptatt ev "meg, meg, meg" og er blitt mer egoistiske der vi forventer at alle skal tilpasse seg MEG og mine? Jeg tror det. Vi (skriver kollektivt "vi", vet at det ikke gjelder alle) ønsker at alt skal passe oss, "VI BETALER FOR DET!", og forventer at pengene vi betaler gjør at vi kan gjøre akkurat som det passer oss. Spiller ingen rolle om det går utover andre så lenge vi kan gjøre som vi vil.

Skjønner godt at det er regler i barnehagen. De kommer stort sett barna til gode selv om foreldrene blir sure og ikke evner å tilpasse seg.

Anonym poster: d8f0be95d7f4b040a114857dc925cc5e

Skrevet

Hæ??

Du fremstår som lettere paranoid.

Stakkars ansatte som må forholde seg til en sånn surpomp!

Gud, så grusomt at de arrangerer hyggelige ting så foreldrene kan bli kjent med barnehagen, de andre barna og foreldrene!

Anonym poster: 2bd13ea8fceadd7b488e93f0dfb92653

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes også det er hyggelig med foreldrekaffe. Hyggelig å bli kjent med foreldrenectil de andre barna om mine barn da garantert kl gå på skole sammen med også i mange år fremover.

Synes det er ok med dugnader i bhg og jeg da!

Flott at de ansatte går på kurs også slik at får lære nytt!

Skrevet

Kan det være at reglene har kommet fordi vi som foreldre har blitt mer opptatt ev "meg, meg, meg" og er blitt mer egoistiske der vi forventer at alle skal tilpasse seg MEG og mine? Jeg tror det. Vi (skriver kollektivt "vi", vet at det ikke gjelder alle) ønsker at alt skal passe oss, "VI BETALER FOR DET!", og forventer at pengene vi betaler gjør at vi kan gjøre akkurat som det passer oss. Spiller ingen rolle om det går utover andre så lenge vi kan gjøre som vi vil.

Skjønner godt at det er regler i barnehagen. De kommer stort sett barna til gode selv om foreldrene blir sure og ikke evner å tilpasse seg.

Anonym poster: d8f0be95d7f4b040a114857dc925cc5e

Jeg synes stat, kommune og bhg ledelsen har feilslåtte tanker om de tenker som deg! Man må gjerne ha en maxtid i uka ungene kan være i bhg, eller max tid for hver dag, men å lage ei barnehage fra 7-17 og mene alle faller innenfor dette er tankeløst. Når man da i tillegg mener folk innenfor denne perioden kan få noen timer fri både her og både der, rammer man nettopp de menneskene som har jobb i nettopp denne perioden. Jeg synes ikke dette på noen måte vitner om folks ego! Hva er alternativet? Å nave? Nei, jobbe skal vi, det er viktig, men arbeidsgiver skal søren meg være fleksible for å imøtese alle foreldres krav om fri! Jeg synes endel ting bare blir for dumt! Hva gjør det en forskjell for barnet sånn egentlig om bhg holder åpent feks 15 minutter ekstra slik at man kan bruke pendlertoget? Kanskje de er så uheldige å få hjem en foreldre som har hvilt på toget, fremfor en forelder som er irritert etter å ha stampa i kø...

Anonym poster: 02198bfb90508af84490faed868d9476

Skrevet

Hæ??

Gud, så grusomt at de arrangerer hyggelige ting så foreldrene kan bli kjent med barnehagen, de andre barna og foreldrene!

Her har vi Ola nordmann på sitt beste! Går det virkelig ikke ann å kjøre en samfunnsdebatt som jeg faktisk synes er viktig på generelt grunnlag uten at man skal bli stigmatisert som mor? Umodent!

Skrevet

Hæ??

Her har vi Ola nordmann på sitt beste! Går det virkelig ikke ann å kjøre en samfunnsdebatt som jeg faktisk synes er viktig på generelt grunnlag uten at man skal bli stigmatisert som mor? Umodent!

Ja, for du fremstår jo som ytterst moden!

Anonym poster: 94d0617281671795e9637edd95019b80

Skrevet

Synes også det er hyggelig med foreldrekaffe. Hyggelig å bli kjent med foreldrenectil de andre barna om mine barn da garantert kl gå på skole sammen med også i mange år fremover.

Synes det er ok med dugnader i bhg og jeg da!

Flott at de ansatte går på kurs også slik at får lære nytt!

Ja hyggelig ja, det er klart, men skal virkelig arbeidsgiver "lide" fordi vi skal pleie sosiale kontakter? Syns det er merkelig! Og ja til kurs for de ansatte, men i tillegg til planleggingsdager er det faktisk rimelig da at vi foreldrene skal ta enda mere fri for at de ansatte skal kunne kurses? Jeg tenker at dette kanskje bør kunne løses på annen måte! Vi stenger ikke min arbeidsplass for at alle skal kunne kurses på en og samme tid! Det hadde ikke fungert

Skrevet (endret)

Jeg er litt enig med deg, HI. Det er helt nødvendig for å opprettholde velferdsstaten Norge at alle arbeidsføre jobber. Hvis vi ser på fremskrivningstall, er det f.eks et så dramatisk underskudd på arbeidskraft i helsesektoren om 20 år at problemet knapt synes løsbart. Og det er åpenbart helt vesentlig at barneproduksjonen opprettholdes. Samfunnet er selvfølgelig tjent med fleksible løsninger for foreldre, og vi blir nødt til å tenke nytt. Dagens modell er basert på et arbeidsliv som var mer enhetlig og forutsigbart, gjerne med mor i deltidsjobb. Nå vet alle hvem som er helse- og pensjonstaperne. Når det gjelder dugnader, lucia, høytider og foreldrekaffe, strekker jeg meg langt for å delta. Barna er tross alt så mye i barnehagen at jeg er opptatt av å vite hvordan de har det der. (Jobber da gjerbe på kvelden for å ta igjen, er så heldig at det fungerer i min jobb)

Endret av Berta_78
Skrevet

Jeg er litt enig med deg, HI. Det er helt nødvendig for å opprettholde velferdsstaten Norge at alle arbeidsføre jobber. Hvis vi ser på fremskrivningstall, er det f.eks et så dramatisk underskudd på arbeidskraft i helsesektoren om 20 år at problemet knapt synes løsbart. Og det er åpenbart helt vesentlig at barneproduksjonen opprettholdes. Samfunnet er selvfølgelig tjent med fleksible løsninger for foreldre, og vi blir nødt til å tenke nytt. Dagens modell er basert på et arbeidsliv som var mer enhetlig og forutsigbart, gjerne med mor i deltidsjobb. Nå vet alle hvem som er helse- og pensjonstaperne. Når det gjelder dugnader, lucia, høytider og foreldrekaffe, strekker jeg meg langt for å delta. Barna er tross alt så mye i barnehagen at jeg er opptatt av å vite hvordan de har det der. (Jobber da gjerbe på kvelden for å ta igjen, er så heldig at det fungerer i min jobb)

Ja, jeg har ikke inntrykk av annet enn at folk synes det er koselig og gjør sitt ytterste for å kunne delta. Jeg er selv heldig sånn sett. Men jeg bare forundrer meg over hvor lite tilrettelagt det til tider kan virke for foreldrene. Vi har tre barn i bhg, til alt overmål samkjøres ingen tilstedninger utover dugnader på kveldstid. Så jeg ber altså om fri ganske så mye...

Skrevet (endret)

Ja, jeg har ikke inntrykk av annet enn at folk synes det er koselig og gjør sitt ytterste for å kunne delta. Jeg er selv heldig sånn sett. Men jeg bare forundrer meg over hvor lite tilrettelagt det til tider kan virke for foreldrene. Vi har tre barn i bhg, til alt overmål samkjøres ingen tilstedninger utover dugnader på kveldstid. Så jeg ber altså om fri ganske så mye...

Det er jo politisk vilje som er problemet. Full dekning er det viktigste, men nå er det praktisk talt det. Da er det viktig å sette av ressurser til å gjøre det hele brukbart. Det skjer jo ikke. Når ansatte ikke har anledning til å jobbe overtid, er det vanskelig å legge noe som helst utenom arbeidstid.

Endret av Berta_78
Skrevet

For ordens skyld så jobber ikke jeg i bhg, men har vært i fau i mine sønners alle de åra de gikk der.

Noen nevnte at i deres bhg var det ikke lov å levere fra 8.30 - 9 pga frokost! Det er jo helt tullete! Mange trenger å levere nettopp i denne tida!!

Men - jeg er helt enig i at såkalt "kjernetid" (fra f.eks kl 10-14) er nødvendig. I den bhg mine sønner gikk var det det. Det var ikke forbudt å levere i den tida heller, men da var man klar over at gruppa sikkert var i gang med aktiviteter, eller kanskje til og med var borte fra bhg pga tur. Da måtte de barna som ble levert være på naboavdelingen til deres gruppe kom tilbake.

Man gjør jo helst ikke dette, men ved f.eks tannlegetimer var det ok å kunne gjøre det for å slippe en hel fraværsdag på jobben.

Foreldrekaffe, dugnader og planleggingsdager er jo også selvfølgelig til gode for barna!!!! SÅ ofte er det jo heller ikke!

Mange foreldre er utrolig slappe selv om de har muligheten aldri så mye!!! Da jeg var med i fau var f,eks dugnad stort sett en fau-ting på deltagelse også!!!! Bare etpar andre foreldre gadd å stille..... HVER gang...

Et annet problem var det med pendlere, og en periode utvidet bhg tidene litt i begge ender for å gjøre det lettere. Hva skjedde? De samme folka "kasta" fortsatt barna inn døra, helst litt før klokka var der, og så tok de seg heller tid til å handle etter jobb og henta fortsatt fem over stengetid (med fulle handleposer..)..........

Anonym poster: 14d7da2fcaaa01c8f15284186fa881b4

Skrevet

For ordens skyld så jobber ikke jeg i bhg, men har vært i fau i mine sønners alle de åra de gikk der.

Noen nevnte at i deres bhg var det ikke lov å levere fra 8.30 - 9 pga frokost! Det er jo helt tullete! Mange trenger å levere nettopp i denne tida!!

Men - jeg er helt enig i at såkalt "kjernetid" (fra f.eks kl 10-14) er nødvendig. I den bhg mine sønner gikk var det det. Det var ikke forbudt å levere i den tida heller, men da var man klar over at gruppa sikkert var i gang med aktiviteter, eller kanskje til og med var borte fra bhg pga tur. Da måtte de barna som ble levert være på naboavdelingen til deres gruppe kom tilbake.

Man gjør jo helst ikke dette, men ved f.eks tannlegetimer var det ok å kunne gjøre det for å slippe en hel fraværsdag på jobben.

Foreldrekaffe, dugnader og planleggingsdager er jo også selvfølgelig til gode for barna!!!! SÅ ofte er det jo heller ikke!

Mange foreldre er utrolig slappe selv om de har muligheten aldri så mye!!! Da jeg var med i fau var f,eks dugnad stort sett en fau-ting på deltagelse også!!!! Bare etpar andre foreldre gadd å stille..... HVER gang...

Et annet problem var det med pendlere, og en periode utvidet bhg tidene litt i begge ender for å gjøre det lettere. Hva skjedde? De samme folka "kasta" fortsatt barna inn døra, helst litt før klokka var der, og så tok de seg heller tid til å handle etter jobb og henta fortsatt fem over stengetid (med fulle handleposer..)..........

Seriøst? Om du eller en vaktmester tar dugnaden kan ikke spille særlig rolle for ungene! Jeg er Fau leder selv jeg og sittet flere år i ett barnehage styre, så tror jeg har rimelig kjennskap til det meste... Problemet er at de aller fleste gjør så godt de kan, men har du flere barn og jobb er det vanskelig å imøtese alle forventninger til fri fra jobb. Det som er ment å være for barnets beste er jo plutselig ikke det når man sitter der uten sin mor eller far... Jeg er enig med hun over her; man har for enhver pris stilt ett tilbud på bena for å få flest mulig ut i jobb, men så skal man igjen spare på tilbudet ved å la foreldrene holde bhg i orden, nekte de ansatte overtid osv osv. Dermed blir det på mange måter ikke ett brukervennlig tilbud. Andre steder igjen er det jo ikke engang bra for barna :( Tror forøvrig du bør si fra deg slike verv for fremtiden, da du virker som et politi for dårlig og bra foreldre. Ingen heldig kombinasjon! Jeg forstår veldig godt foreldre som handler før henting! Hva er egentlig best for barnet? Å bli med på butikken? Ta deg sammen! Ungene må ha mat, ungene er slitne på ettermiddagen og har det bedre 10 min ekstra i bhg enn i butikken

Skrevet

I motsetning til før da barnehagen var et oppbevaringssted for voksne å ha barna i er det blitt mye mer fokus på læring og hva som er barnas beste! Kjernetiden er for barnas beste, det å ikke levere under frokost er nok fordi at de som skal få spise frokoSt skal ha matro.. Det betyr ikke at det ikke er lov å levere da, men at om du har mulighet til det, så leverer du før eller etter! I barnehagen er det blitt strengere krav til både de ansatte og foreldre for at det skal være til BARNETS beste... Ikke foreldrene.. Det er også meget vanskelig å gjøre alle til lags å arrangere ting så alle foreldre kan ta seg minst mulig fri for det er så mange som mener noe! Blir det arrangert på ettermiddag er det noen som ikke kan eller orker og klager på det også.. Det er alltid noen som finner noe å klage på! Husk at det er bare mennesker med hjem og familie som driver og jobber i bhg også... Kanskje de også går glipp av foreldrekaffi fordi dere absolutt må ha foreldrekaffien til akkurat den tiden slik pedagogen ikke kan avspasere litt fordi hun må være på jobb..

Tenk litt på hvorfor reglene er der.. Vi sitter ikke å lager disse reglene fordi vi synes det er så gøy å irritere foreldre... Nei de er der fordi av erfaring så fungerer de reglene som er best!! Og de forandrer seg hele tiden etter hvilke barn og foreldre som er i bhg.

Skrevet

Ut i fra hva jeg leser her på nettsidene og hva jeg har hørt fra venner, så er det nok en del barnehager som har lagd utrolig mange regler som kan synes unødvendig. Vi har en barnehage der det er få regler, ett par dugnader og ett par foreldrekaffer i året. Helt greit!

MEN så ser det også ut til at i vår barnehage bryr de fleste seg veldig om barna sine. De tar seg tid ved henting og ser barnet (snakker f.eks. ikke i tlf samtidig). Det er god kommunikasjon mellom de ansatte og foreldrene osv.

Anonym poster: 0003808851efc80b951f68d92480d59c

Skrevet (endret)

HI, du må ha barna dine i en ganske spesiell bhg. De bhg jeg har jobbet i eller hatt barna mine i har 5 plandager i året som blir brukt til kurs og slikt for de ansatte, dette skal jo være likt for alle bhg? Hvis ikke bhg er privat da og følger sine egen rettningslinjer.

Og det med foreldre arrangement i bhg er jo for at dere foreldre skal få ta del i barnas hverdag og få et innblikk i hva de gjør i bhg. Dette fordi bhg ikke bare er et oppbevaringssted for barn men en pedagogisk virksomhet. Og to, tre litt sene morgener i året er vel ikke noe problem for de fleste, man er jo som regel to voksne som kan dele evt. så kan man jo sende besteforeldre.

Og hva er viktigst her i livet da dere, jobben eller barna dere har valgt å sette til verden? ;)

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

HI, du må ha barna dine i en ganske spesiell bhg. De bhg jeg har jobbet i eller hatt barna mine i har 5 plandager i året som blir brukt til kurs og slikt for de ansatte, dette skal jo være likt for alle bhg? Hvis ikke bhg er privat da og følger sine egen rettningslinjer.

Og det med foreldre arrangement i bhg er jo for at dere foreldre skal få ta del i barnas hverdag og få et innblikk i hva de gjør i bhg. Dette fordi bhg ikke bare er et oppbevaringssted for barn men en pedagogisk virksomhet. Og to, tre litt sene morgener i året er vel ikke noe problem for de fleste, man er jo som regel to voksne som kan dele evt. så kan man jo sende besteforeldre.

Og hva er viktigst her i livet da dere, jobben eller barna dere har valgt å sette til verden? ;)

Og der igjen kjenner jeg magen vrenge seg! Hvorfor ALLTID argumentere med hva som er viktigst? Mangel på argumenter kanskje? Jeg synes det er utrolig provoserende at man i ett samfunn skal ses ned på om man mangler utdannelse, jobb, karriere osv osv, SAMTIDIG som man skal ha dårlig samvittighet dersom man ikke alltid kan ta hensyn til det viktigste i livet! Skal man risikere å få sparken, er det det du mener? Rangerer man livet tror jeg ganske mange finner jobben laaaaangt ned på lista. De aller fleste ville nok funnet en mening med livet uten jobb, men ikke uten barna, helsa, mannen sin etc, men livet er faktisk ikke slik at man kan forvente at arbeidsgiveren alltid trer tilside og lar deg gjøre det som er viktigst i livet ditt. Forventer du ha det slik kan du rett og slett ikke jobbe og vil heller ikke være rettmessig mottaker av ytelser fra NAV!

Skrevet

Barnehager ble til fordi mammaene og pappaene JOBBER. Hadde det ikke vært slik hadde vi ikke hatt behov for de. Men jeg syns man stadig leser om barnehager som er lite fleksible og har så mange regler at man forhindrer eller i det minste kompliserer foreldres arbeidshverdag.

Noen eks:

-Dugnadsdager hvor foreldre må passe barna fordi ansatte skal på kurs

-Tider det ikke er lov å levere/hente i

-Åpner/stenger slik at man akkurat ikke rekker feks pendlertoget

-Mange dager med foreldrekaffe, skolestartfølging osv osv. Koselig ja, men mange skulle vært på jobb...

Er det bare meg eller har flere merket seg paradokset?

Anonym poster: 195268eb7584b9dae96d5bb8b2c60217

Uff, det er jammen meg vondt for noen og følge opp barna sine i hverdagen

Anonym poster: 45dabdf25e5ed05cc06127b018d742ba

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og skjønner langt på vei hva du mener. Det du ser ut til å glemme er at i noen av disse tingene ligger det, i tillegg til ønsket om barnas beste, et spørsmål om økonomi.

Om en barnehage forlenger åpningstiden, betyr ikke det at flere blir ansatt eller at noen jobber lenger. Altså vil det på et lengre tidspunkt av dagen være lavere voksentetthet. I min barnehage har vi imøtekommet ønske fra noen av foreldrene og gjort dette. De av foreldrene som faktisk skjønte hva konsekvensen var ønsket ikke dette, men var i mindretall. Nå tror jeg flere ser at det er uheldig å være bare en voksen alene på avdelingen så lenge som vi faktisk er. Man må se på hva som er forsvarlig.

Barnehagen har heller ikke økonomi til å betale oss mer overtid enn absolutt nødvendig, det vil si at antall personalmøter har blitt halvert, og vi får ikke betalt den første halvtimen vi går over pga for seint hentede barn. Kursvirksomhet kan heller ikke foregå på kveldstid. Vi har riktignok aldri vært på kurs samtidig alle og måtte ha stengt barnehagen pga det, da vi kurses på planleggingsdager.

Når det gjelder foreldrearrangementer så er jo disse frivillige, selv om jeg skjønner at man kanskje føler et press på å delta. Kanskje løsningen for deg er å ikke delta på alle, og kanskje ikke være der i hele arrangementstiden. Vi legger disse tingene til slutten av dagen, slik at de som har det mest travelt og som ønsker det, bare kan ta en kjapp kopp kaffe når de henter.

Det er aldri slik at alle alltid kommer, og det ser ikke ut til å være et problem. Vi gjør det koselig også for de barna som ikke har foreldrene der. Poenget er vel at det ikke er det samme barnet som alltid står der uten foreldre. Det blir sårt.

Angående regelen om å ikke ha lov til å levere på bestemte tidspunkt, så synes jeg den er helt tullete, og jeg lurer på om de egentlig kan ha lov til noe sånt.

Anonym poster: 0587cfd4ee2f7cbe9eea65e9428456cc

Skrevet

Og der igjen kjenner jeg magen vrenge seg! Hvorfor ALLTID argumentere med hva som er viktigst? Mangel på argumenter kanskje? Jeg synes det er utrolig provoserende at man i ett samfunn skal ses ned på om man mangler utdannelse, jobb, karriere osv osv, SAMTIDIG som man skal ha dårlig samvittighet dersom man ikke alltid kan ta hensyn til det viktigste i livet! Skal man risikere å få sparken, er det det du mener? Rangerer man livet tror jeg ganske mange finner jobben laaaaangt ned på lista. De aller fleste ville nok funnet en mening med livet uten jobb, men ikke uten barna, helsa, mannen sin etc, men livet er faktisk ikke slik at man kan forvente at arbeidsgiveren alltid trer tilside og lar deg gjøre det som er viktigst i livet ditt. Forventer du ha det slik kan du rett og slett ikke jobbe og vil heller ikke være rettmessig mottaker av ytelser fra NAV!

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt hadde du sett at det jeg sier er at man fint kan få med seg tre foreldrekaffe i året selvom man jobber et sted. Mente jo overhodet ikke at du skal ta deg fri fra jobben din så mye at du får sparken og må gå på nav.

Og hvorfor jeg argumenterer med at barna er viktigst, ikke av annen grunn at de faktisk ER VIKTIGST!! Og hvis det er så syyykt vanskelig for deg å få fulgt dem opp så burde du kanskje ta noen grep i livet ditt!

Skrevet

Seriøst? Om du eller en vaktmester tar dugnaden kan ikke spille særlig rolle for ungene! Jeg er Fau leder selv jeg og sittet flere år i ett barnehage styre, så tror jeg har rimelig kjennskap til det meste... Problemet er at de aller fleste gjør så godt de kan, men har du flere barn og jobb er det vanskelig å imøtese alle forventninger til fri fra jobb. Det som er ment å være for barnets beste er jo plutselig ikke det når man sitter der uten sin mor eller far... Jeg er enig med hun over her; man har for enhver pris stilt ett tilbud på bena for å få flest mulig ut i jobb, men så skal man igjen spare på tilbudet ved å la foreldrene holde bhg i orden, nekte de ansatte overtid osv osv. Dermed blir det på mange måter ikke ett brukervennlig tilbud. Andre steder igjen er det jo ikke engang bra for barna sad.png Tror forøvrig du bør si fra deg slike verv for fremtiden, da du virker som et politi for dårlig og bra foreldre. Ingen heldig kombinasjon! Jeg forstår veldig godt foreldre som handler før henting! Hva er egentlig best for barnet? Å bli med på butikken? Ta deg sammen! Ungene må ha mat, ungene er slitne på ettermiddagen og har det bedre 10 min ekstra i bhg enn i butikken

He he..... "politiet" her igjen....

Det er artig hvordan noen bare må kaste seg på og rakke ned på andre?! Mulig jeg framsto noe unyansert, men hvis man skal unngå alt av dritt tilbake så må visst innlegga inneholde milelange forklaringer..........?

Hvis du leser ditt eget innlegg så høres du forresten ut som et politi selv......................

Selvfølgelig er bhg et tilbud som i utgangspunktet er der fordi foreldre skal jobbe! Det er like fullt et sted barna våre ofte er lenger enn vi jobber - fordi vi skal levere og hente dem også! Det er også en arbeidsplass for ganske mange mennesker, som er viktige personer i våre barns liv! Disse menneskene har også et liv utenom jobben, gjerne med egne barn de skal hente et sted!

Da jeg meldte meg i fau var det nettopp fordi jeg ønsket å vite litt mer om hvordan bhg fungerte, og å bidra til å gjøre hverdagen i bhg best mulig for barna!

Selvfølgelig skulle det stått en vaktmester klar for å ordne og vedlikeholde, men det gjør det faktisk ikke! Det er ikke rett at vi foreldre skal gjøre jobben, men barnas trivsel betyr mer enn hvem som har "rett".

Og jeg mente ikke at alle har innmari god tid til hverken dugnader eller foreldrekaffe. VI har selv tre barn og jobber fullt begge to, og stort sett får en av oss det til.

Det med åpningstider var også bare et eksempel, men jeg vil tro det var ganske irriterende for de bhg-ansatte å se hva den halvtimen ble brukt til! Noen strekker det i alle retninger uansett hvor lang dag barna deres har!

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og skjønner langt på vei hva du mener. Det du ser ut til å glemme er at i noen av disse tingene ligger det, i tillegg til ønsket om barnas beste, et spørsmål om økonomi.

Om en barnehage forlenger åpningstiden, betyr ikke det at flere blir ansatt eller at noen jobber lenger. Altså vil det på et lengre tidspunkt av dagen være lavere voksentetthet. I min barnehage har vi imøtekommet ønske fra noen av foreldrene og gjort dette. De av foreldrene som faktisk skjønte hva konsekvensen var ønsket ikke dette, men var i mindretall. Nå tror jeg flere ser at det er uheldig å være bare en voksen alene på avdelingen så lenge som vi faktisk er. Man må se på hva som er forsvarlig.

Barnehagen har heller ikke økonomi til å betale oss mer overtid enn absolutt nødvendig, det vil si at antall personalmøter har blitt halvert, og vi får ikke betalt den første halvtimen vi går over pga for seint hentede barn. Kursvirksomhet kan heller ikke foregå på kveldstid. Vi har riktignok aldri vært på kurs samtidig alle og måtte ha stengt barnehagen pga det, da vi kurses på planleggingsdager.

Når det gjelder foreldrearrangementer så er jo disse frivillige, selv om jeg skjønner at man kanskje føler et press på å delta. Kanskje løsningen for deg er å ikke delta på alle, og kanskje ikke være der i hele arrangementstiden. Vi legger disse tingene til slutten av dagen, slik at de som har det mest travelt og som ønsker det, bare kan ta en kjapp kopp kaffe når de henter.

Det er aldri slik at alle alltid kommer, og det ser ikke ut til å være et problem. Vi gjør det koselig også for de barna som ikke har foreldrene der. Poenget er vel at det ikke er det samme barnet som alltid står der uten foreldre. Det blir sårt.

Angående regelen om å ikke ha lov til å levere på bestemte tidspunkt, så synes jeg den er helt tullete, og jeg lurer på om de egentlig kan ha lov til noe sånt.

Anonym poster: 0587cfd4ee2f7cbe9eea65e9428456cc

JEG glemmer ikke økonomi! Det er ikke JEG som gir de økonomiske rammene! JEG er foreldre og synes det er min oppgave å si meg enig eller uenig med en virksomhet som er til for at jeg skal få jobbet. Så kan man gjerne skylde på økonomi der også, men jeg synes altså ikke det er holdbart. Jeg forstår muligens barnehagene ikke får gjort stort annet enn å klage på det, men JEG som foreldre syns jeg er berettiget til å forvente mer for mine barn! Utover det omhandler ikke mitt engasjement min egen situasjon. Jeg har tatt konsekvensen av mange barn og jobber kun halvtid. Samfunnet tåler dog ikke at alle gjør det, belønning for å jobbe fullt gis i form av dårlig samvittighet for barna sine, mye pga dårlig tilrettelegging og jeg synes det blir helt feil!!!

Skrevet

Herregud så egoistisk du er HI!

Jeg jobber i barnehage, det er JOBBEN min! Skal jeg ikke ha noe å si jeg da, når det kommer til JOBBEN jeg gjør hver eneste dag, dag ut og daginn? Skal ikke vi som jobber i barnehager få ha lov til å stille krav til dere foreldre? Til å få så god en hverdag for alle sammen, både barna og oss som jobber der?

Vi er faktisk alt for snille til tider vil jeg si!!

Hva med å tenke på at det er bra å ha faste tider der barnet skal spise frokost mellom dette og dette klokkeslettet, ikke komme senere enn kjernetiden for da går det ut over både ditt barn, alle andre barn og planleggingen den dagen? At stengetiden er det FAU som er med på å bestemme, ikke vi som jobber i barnehagen??

Det er så utrolig mange foreldre spm er så inni granskauen fokusert på MEG, MIN familie og MITT barn at jeg til tider blir kvalm!

va med å se den store dammenhengen her? Hva med å se at det går faktisk ikke an å tilfredsstille alles behov til en hver tid?Vi er en pedagogisk instituasjon med pedagogisk innhold, planer og planlegging, vi er IKKE der for at DU skal brUke og utnytte oss til DITT beste!

Ta deg sammen din egoist!

Anonym poster: a76665e370522decc893ee8df77bef35

Skrevet

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt hadde du sett at det jeg sier er at man fint kan få med seg tre foreldrekaffe i året selvom man jobber et sted. Mente jo overhodet ikke at du skal ta deg fri fra jobben din så mye at du får sparken og må gå på nav.

Og hvorfor jeg argumenterer med at barna er viktigst, ikke av annen grunn at de faktisk ER VIKTIGST!! Og hvis det er så syyykt vanskelig for deg å få fulgt dem opp så burde du kanskje ta noen grep i livet ditt!

Hadde du lest mine innlegg hadde du forstått dette gjelder ett samfunnsengasjement fra min side, ikke min situasjon. Problemet med mange småbarnsmødre og -fedre er man ofte kun ser seg selv :( Forøvrig forundrer det meg at du er såpass allvitende at du faktisk VET ALLE arbeidsgivere kan være fleksible på bare tre kaffeslaberas i året! Du glemmer mange har flere barn, vips oppe i 6, kanskje 9. Så er det lege, sykedager, tannlege osv osv. Ja nemlig! Regn litt på det og forsøk sette deg i arbeidsgivers sted (jeg er ikke arbeidsgiver!)

Skrevet

Herregud så egoistisk du er HI!

Jeg jobber i barnehage, det er JOBBEN min! Skal jeg ikke ha noe å si jeg da, når det kommer til JOBBEN jeg gjør hver eneste dag, dag ut og daginn? Skal ikke vi som jobber i barnehager få ha lov til å stille krav til dere foreldre? Til å få så god en hverdag for alle sammen, både barna og oss som jobber der?

Vi er faktisk alt for snille til tider vil jeg si!!

Hva med å tenke på at det er bra å ha faste tider der barnet skal spise frokost mellom dette og dette klokkeslettet, ikke komme senere enn kjernetiden for da går det ut over både ditt barn, alle andre barn og planleggingen den dagen? At stengetiden er det FAU som er med på å bestemme, ikke vi som jobber i barnehagen??

Det er så utrolig mange foreldre spm er så inni granskauen fokusert på MEG, MIN familie og MITT barn at jeg til tider blir kvalm!

va med å se den store dammenhengen her? Hva med å se at det går faktisk ikke an å tilfredsstille alles behov til en hver tid?Vi er en pedagogisk instituasjon med pedagogisk innhold, planer og planlegging, vi er IKKE der for at DU skal brUke og utnytte oss til DITT beste!

Ta deg sammen din egoist!

Anonym poster: a76665e370522decc893ee8df77bef35

Den store sammenhengen er at DU har en jobb fordi vi andre også jobber! Dere eksisterer fordi vi må jobbe!! Ikke av andre grunner! Dette er forøvrig ikke vår situasjon, så jeg snakker ikke min sak, men en samfunnssituasjon jeg synes er lite heldig. Forøvrig bør du muligens se deg om etter en annen jobb med din holdning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...