Gå til innhold

Sukkervann til syke barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt som tidligere målte 40 i feber.

Var på legevakten og fikk penicillin.

Legen sa og at jeg skulle fortsette med paracet og gi masse væske.

 

Problemet er jo at jeg knapt får i han hverken vann eller mme.

Kan sukkervann hjelpe/øke lysten på drikke?

 

Hvordan lage dette isåfall?

Og skal det varmes eller gis kaldt?

 

Setter pris på alle svar!!

*desperat mamma*

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg ville gitt sukkervann. Kok 1dl vann med 2 strøkne ss sukker. Avkjøl til ca 37 grader og gi med sprøyte. Oppbevares i kjøleskap. Hjelper mot ubehaget hans også.

 

Anonym poster: 8dd32adea18d869a2a44819c24743324

Skrevet

Jeg fikk beskjed av lege da at sukker vann ville roe ned smertene noe. Det er vistnok sukkeret som fungerer som en smertestillende.

Her ble det brukt da jeg hadde kolikkbarn.

 

Men kan også tenke meg at det kan være lurt for å få i barnet væske, da små barn er veldig glad i det søte.

 

Ei venninne av meg brukte å blande litt sanasol i vannet hvis barnet drakk lite ved sykdom. Dette også for å gi litt smak på vannet.

 

Anonym poster: b475d830d5a75547f250d6642191ae9e

Skrevet

Er det noe han liker godt da? Brus/flat brus eller saft for eksempel? Juice/smoothie? Det kan barna fint få når de er syke. Frukt med masse veske som for eksempel jordbær er også bra.

 

Sukkervann smaker rett og slett jævlig, ville aldri gitt det til noen som skal drikke mye.

 

Anonym poster: aee74c8764a98b179f1af6bf8be4ae53

Skrevet

Tusen takk for svar :)

 

Gutten er 8 mnd,så juice/smoothie er kanskje ikke det beste?

 

Tar gjerne imot tips om hva annet jeg kan prøve,da legen sa han var noe dehydrert og må legges inn om jeg ikke får i han nok væske og feberen avtar!

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

Skrevet

Tusen takk for svar :)

 

Gutten er 8 mnd,så juice/smoothie er kanskje ikke det beste?

 

Tar gjerne imot tips om hva annet jeg kan prøve,da legen sa han var noe dehydrert og må legges inn om jeg ikke får i han nok væske og feberen avtar!

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

 

Altså, sukkervann fungerer om man har magepine og er baby, men til en dehydrert gutt er det aller aller viktigste at han drikker NOE! Og helst med sukker og salte i. Juice er kjempefint om det er det han vil ha - og smoothie også, det er jo nesten juice selv om man blir mett av det og. Du kan jo ha i masse isbiter for eksempel, da blir det mer veske enn mat.

 

Anonym poster: aee74c8764a98b179f1af6bf8be4ae53

Skrevet

Juice og smoothie er ikke noe problem til en på 8mnd, feks eplejuice er veldig greit å gi. Det er også en del smoothievarianter blant barnematen, jeg husker ikke når de forskjellige kan gis fra, men du kan jo sjekke om noen av de kan gis fra 8mnd.

Skrevet

Flott!!

Var ikke klar over at han kunne få juice/smoothie *skamme seg*

Da skal jeg prøve det imorgen tidlig!

Smoothie er jo som sagt myefrukt og vitaminer,i tillegg til mettende!

 

Hjertelig takk for svar :)

 

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

Skrevet

Prøv også flatt farris (for salter) blandet med eplemost (for sukker). Kanskje det kan gå ner? Hvis han ikke vil ta flaske/kopp, prøv sprøyte og gi litt og litt. God bedring!!

 

Anonym poster: 24c74c79387c5052b75a70b7e2447278

Skrevet

Hvis han er i ferd med å bli dehydrert så bør du gå inn med jevne mellomrom i natt for å se om du kan få i ham væske. Så små barn har veldig lite å gå på. Kjenn med en finger i munnhulen om han er våt og sjekk om pulsen er jevn eller økende (bør ikke være på mer enn 130). Gi gjerne mme på tåteflaske om han liker det, evt saft om du tror han kan like det. Hva som helst bare han får i seg noe... Prøvd saftis? Moro å spise, søtt og godt og mye væske.

 

Anonym poster: 3f261584504ebe2c083a39b39577aca5

Skrevet

Hvis han er i ferd med å bli dehydrert så bør du gå inn med jevne mellomrom i natt for å se om du kan få i ham væske. Så små barn har veldig lite å gå på. Kjenn med en finger i munnhulen om han er våt og sjekk om pulsen er jevn eller økende (bør ikke være på mer enn 130). Gi gjerne mme på tåteflaske om han liker det, evt saft om du tror han kan like det. Hva som helst bare han får i seg noe... Prøvd saftis? Moro å spise, søtt og godt og mye væske.

 

Anonym poster: 3f261584504ebe2c083a39b39577aca5

 

Uff,nå ble jeg veldig nervøs!

Jeg skal sjekke iløpet av kvelden/natten!

Det tenkte jeg ikke på selv...

 

Tusen takk,

Føler alt av sunn fornuft har forsvunnet!

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

Skrevet

Hvis han er i ferd med å bli dehydrert så bør du gå inn med jevne mellomrom i natt for å se om du kan få i ham væske. Så små barn har veldig lite å gå på. Kjenn med en finger i munnhulen om han er våt og sjekk om pulsen er jevn eller økende (bør ikke være på mer enn 130). Gi gjerne mme på tåteflaske om han liker det, evt saft om du tror han kan like det. Hva som helst bare han får i seg noe... Prøvd saftis? Moro å spise, søtt og godt og mye væske.

 

Anonym poster: 3f261584504ebe2c083a39b39577aca5

 

Uff,nå ble jeg veldig nervøs!

Jeg skal sjekke iløpet av kvelden/natten!

Det tenkte jeg ikke på selv...

 

Tusen takk,

Føler alt av sunn fornuft har forsvunnet!

 

Anonym poster: 7709915cb83a41f61abc67d76fa7c4e5

 

Var ikke meningen å skremme deg! Men om legen sier han er i ferd med å bli dehydrert og kanskje må legges inn på sykehus så hadde jeg absolutt gjort noen tilsyn i løpet av natta. Her hadde vi snuppa sovende mellom oss når hun hadde omgangssyke og fikk i seg lite, da følte vi at vi hadde mye bedre oversikt. Jeg blir uansett så "adrenalinhyper" når jeg har syke barn at jeg nesten ikke sover uansett :P

 

Anonym poster: 3f261584504ebe2c083a39b39577aca5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...