Gå til innhold

Betaling på legevakten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har peiling på hva slags matriell de tar betalt for i en helt vanlig undersøkelse på en unge på 1,5år? Fikk en regning i posten i dag. Var på legevakten med jentungen den 19januar nå og de tittet bare i ørene og halsen og hørte på lungene. Har vært der uttallige mange ganger med henne og har da aldri betalt noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring og spørg dem.

Jeg har vært en del ganger med mine to og betaler som regel ikke noe siden de er barn. Unntaket er en gang hvor de skulle ta noen prøver men da sa de i fra først, at materialene til disse prøvene måtte vi betale selv. Husker ikke akkurat hva det var for ting eller beløp akkurat nå.

Skrevet

En helt vanlig skjekk uten noe prøvetaking skal vel være gratis på barn..

Skrevet

Er det noen av dere som har peiling på hva slags matriell de tar betalt for i en helt vanlig undersøkelse på en unge på 1,5år? Fikk en regning i posten i dag. Var på legevakten med jentungen den 19januar nå og de tittet bare i ørene og halsen og hørte på lungene. Har vært der uttallige mange ganger med henne og har da aldri betalt noe...

Hørtes rart ut at de tar betalt, men hvis man nå skal gjette: De bruker en sånn engangs plastdingse på den der greia de ser inn i øret med, og så er det den trespatelen de legger på tunga når de ser i halsen...?

Skrevet

Aldri betalt for mine barn på legevakta/hos legen uansett om det ble tatt prøver eller ikke så i dette tilfellet ville jeg ha ringt og forhørt meg.

Skrevet

Vi har fått regning på 50 kr begge gangene gutten fikk strips på et kutt.

Skrevet

Det er ikke vanlig å ta materialgebyr for vanlig undersøkelse nei. Titte i hals og ører og reseptskriving inngår i vanlig konsultasjonstakst, som legen får refundert fra HELFO når det er barn som er pasient. Jeg mener å huske at også prøve i fingeren (crp) blir refundert, altså at den ikke skal betales for. Du kan ringe legevakten og spørre hvilke takstkoder du er fakturert for. Sier de 10a, 10b eller 10c må du spørre hva slags materiell som inngår i dette og hva slags undersøkelse som genererer en slik takst. En sånn trespatel og plasttrakt til øreundersøkelse er det så vidt jeg husker (er ganske sikker, men ikke skråsikker) ikke anledning til å ta betalt for.

Hilsen tidligere legevaktslege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...