Collet :) Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Hei dere! Vi har en skole med et elendig SFO tilbud (skolen har ikke egnede lokaler) og nå skal det bli endringer på dette - omsider!! Jeg sitter i FAU og vi skal komme med konkrete forslag til aktiviteter og fasiliteter vi må kunne trenge. Har noen her forslag?? Hva har barna deres av tilbud på deres SFO'er?!? Gjerne maaaange forslag :-) På forhånd takk!!
stripete sjiraff Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Har ikke barn i barneskolen selv enda, men hjalp en nabo med oversetting av infoskriv fra Aktivitetsskolen da hun ikke er helt stødig i norsk enda. En del aktiviteter som var nevnt var leksehjelp, skogstur, tur til skolens egen lavvo, svømming, sjakk, teknikk-lego, diverse formingsaktiviteter, matlaging, dans, skolekor, samarbeid med lokale idrettslag om å arrangere diverse idrettstilbud, skoleavis, fotokurs, filmkurs, frilek... Tja, var det jeg husket i farten.
Fire småtroll Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Her har de tilgang til hele skolen og har forskjellige aktiviteter de kan velge mellom, alle tingene skjer ikke hver dag siden det jo må være voksne på rommene som er i bruk. De har heimkunnskap/matlaging, data, bibliotek, musikk, gymsal, svømming, spill (brettspill), forming osv. De har selvfølgelig også frilek ute hver dag, spiser i skolens kantine hver dag også arrangerer de forskjellige ting som sykkelritt i lysløypa, skiturer, turneringer i div idretter, karneval o.l. Da er barne med og planlegger og arrangerer på forhånd. Veldig fornøyd med sfo her, engasjerte og kvikke ansatte som er flinke til å finne på ting og holde ungene i gang, de har også god orden og kontroll. Ting jeg kunne ønske de hadde i sfo-tiden er organisert idrett, altså få idrettsklubbene inn i skolen med alt fra turn, ballett, fotballtrening osv sånn at vi slapp det på kveldene. Men skjønner det er en utfordring siden de fleste idrettsklubber har trenere som jobber gratis og er på sine faste jobber på dagtid.
ny vestfold Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Den sfo en jenta mi går på,er helt ræva! skryter av at barna trenger godt me yttertøy,for de er ute uansett vær,kan telle på under 2 hender de gangene de har vært ute på 3 år,og det er mye søtsaker der,varmmat 1 gang i mnd m noe søtt ve siden av. De har riktig nok tema 2 ganger i året de jobber med,og da har de statsjoner de kaan velge mellom.så har de data,gym i gang per uke el fri lek. Forrige sfo,var det fast tur dag, 1gang pr uke,da spiste de mat ute. mat hver dag,aldri noe søtt,om ikke det var langdager el karnevall,..da gjerne en dag m feks bollebaking. de var ute hver eneste dag,og barna hadde fri lek,og ting de kunne velge mellom inne dvs ,fri lek,perling,maling annen formings aktivitet.Men ingen ting m tvang. Og det var fint.
ellen-propellen Skrevet 28. januar 2013 #5 Skrevet 28. januar 2013 Kunst/håndverk og gymsalen en gang i uka. Ellers har ikke SFO mye aktiviteter da det er barnas fritid og de ønsker å la barna bestemme mye selv. Det kalles vel frilek som aktivitet hehe
MammantilNurket Skrevet 28. januar 2013 #6 Skrevet 28. januar 2013 Aktivitetsskolen (Sfo) har da en rammeplan å forholde seg til. Se http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/aktivitetsskolen/article131074-32368.html
ellen-propellen Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Aktivitetsskolen (Sfo) har da en rammeplan å forholde seg til. Se http://www.utdanning...1074-32368.html Denne gjelder vel bare i Oslo?
MammantilNurket Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Aktivitetsskolen (Sfo) har da en rammeplan å forholde seg til. Se http://www.utdanning...1074-32368.html Denne gjelder vel bare i Oslo? Ah! Det er jo klart. Noen ganger er det fort gjort å bli sittende fast i egen bakgård Det var ikke meningen. Likevel synes jeg at denne planen er god. Kan den brukes som et faglig utgangspunkt, kanskje?
ellen-propellen Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Problemet her jeg bor er at kommunekassa er skrapa. Så slike planer og krav blir det ikke satt av penger til
MammantilNurket Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 Problemet her jeg bor er at kommunekassa er skrapa. Så slike planer og krav blir det ikke satt av penger til Det er så leit at dårlig økonomi i kommunen går ut over de som bør prioriteres - nemlig barna. Så vidt jeg kjenner til har de enkelte steder involvert lokale organisasjoner og lag. Eksempelvis vet jeg om et sted hvor den lokale basketklubben og sjakkforeningen tilbyr kurs i SFO-tiden. Foresatte betaler selv en symbolsk sum for dette.
ellen-propellen Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Problemet her jeg bor er at kommunekassa er skrapa. Så slike planer og krav blir det ikke satt av penger til Det er så leit at dårlig økonomi i kommunen går ut over de som bør prioriteres - nemlig barna. Så vidt jeg kjenner til har de enkelte steder involvert lokale organisasjoner og lag. Eksempelvis vet jeg om et sted hvor den lokale basketklubben og sjakkforeningen tilbyr kurs i SFO-tiden. Foresatte betaler selv en symbolsk sum for dette. Men, det er jo bra at det ikke er så mye planlagte aktiviteter og. Slik at de selv kan velge om de vil leke, gjøre lekser, spille ball ol De har så mye organisert i løpet av en dag uansett og det er vitkig å lære å organisere seg selv.
lille sprelle Skrevet 29. januar 2013 #12 Skrevet 29. januar 2013 Så vidt jeg vet skal nå kulturskoletilbud tilbys en gang i uka for sfo-barna. Men det er vel kanskje musikkrom på skolen som kan brukes til det? Å tilrettelegger for fri aktivitet er lurt, men samtidig er det mange barn og det kan lett bli litt sånn mølje (ser jeg for meg- har ikke sfo-barn selv enda). Leksehjelp er en selvsagt ting. Klarer dere å få inn en liten buldrevegg (klatring) inne så er det antagelig veldig populært. Den behøver ikke være så høy, men trenger litt lengde og det er kanskje enn vegg til "overs"? Er det muligheter for det, så kanskje idrettslagene (f.eks.fotball og allidrett) kan komme inn i skoletiden som ett tilbud? Et samarbeid mellom skolen og idrettslaget? Da slipper barna å skulle gjøre dette stuptrøtte på kvelden og med stressa foreldre som taxi.
bobbelfru Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 Hobby Gymsal Svømming Musikk matlaging lekser spill grupper (sjakk, Kort, UnO osv) Ta kontakt med lokale organisasjoner og spør hva de kan bidra med. Mange organisasjoner tilbyr rimlige kurs mot at barna betaler kontigenten. Sett dere ned og se på hva slags interesser de som jobber der har. La aktivitetene være valgfrie slik at det blir lystbetont.
DaTuMa Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Her er det svømming en gang i uka. Skøyter en gang i uka. Gymsal. Ellers frilek. Mat hver dag, enten varmmat eller korn/brød
tomat15 Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Her har de ulike aktivitetstilbud til barna hver dag. Noen kan barna velge selv om de vil delta på, fast turdag en gang i uka alle må være med på, og noe foreldrene kan melde dem på. Ingen ting koster ekstra. For eksempel har de konstruksjon på mandag som frivillig aktivitet. De har lært å brette papirfly, bygd med Lego osv. På tirsdager trener min håndball i aktivitetsskoletiden. Det er i regi av det lokale laget, og aktivitetsskoletiden følger dem, er der og tar dem med tilbake. På onsdager er det fast turdag i skogen eller akebakken hvor de lager mat ute. På torsdager er det per nå skiskole i nærmiljøet og på fredager er det håndarbeid. Min 6 åring fingerhekler og morer seg. Vi er veldig fornøyde med aks og informasjonsflyten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå