:-)))) Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 I kveld blir det kylling og ris. Det er godt i seg selv, men jeg kunne tenkt meg noe spennende tilbehør til. Dvs. jeg har gulrøtter, løk, grønne lange bønner i kjøleskapet. Orker ikke kokte grønnsaker til. Noen som vil inspirere eller har noen gode tips?
Mamma til 3? Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Vi liker ovnsbakte grønnsaker. Legg dem i ei ildfast form, sleng over noen klatter smør og strø over diverse gode krydderier. Nomnom
:-)))) Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2013 Kan jeg bake sånne grønne bønner tro?
Mamma til 3? Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Bakte grønne bønner har jeg aldri prøvd, mulig det går det og! Ville gjerne ikke bakt dem like lenge, ser for meg at de kan svi seg litt? Ellers funker det meste i ovnen altså, du får prøve og si hvordan det går
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Du kan ovsnbake dem som noen over sier, veldig godt med hvitløk og timian i også. Vil du ha litt mer smak kan du ha i litt chillipulver (eller fersk om du har). Ellers er det veldig godt å kutte gulrøtter og løk i strimler og bare smørsteke dem mens du passer på at de ikke brenner seg. Jo finere du kutter dem jo kortere tid trenger du. Godt med meierismør, litt salt og pepper. I begge tar du i bønnene litt uti, for de trenger ikke så lang tid. Pass på at du ikke overbaker/-steker dem. De skal være "al dente". Har du ingefær i hus kan du lage gulrot/ingefærsuppe til forrett, stek løken lett først, ha evt i et lite fedd hvitløk, ha gulrøtter i biter og fyll på med vann. Kok til gulrøttene er møre og mos så med stavmikser. Er fort gjort å lage, og du kan godt lage en slik suppe nå og varme den opp igjen i kveld. Så kan du ha suppe til forrett og ha smørstekte grønne bønner til kyllingen og risen. Anonym poster: 8ce9a9668b903da7927e8acb4f3e8a01
Soon to be mum Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Last ned Bamas nye app! Der er det masse gode oppskrifter på grønnsakstilbehør. Den er egentlig laget for å få barn til å spise mer grønnsaker, men tipper du vil finne noe spennende for voksne også. Dampende grønne bønner er for øvrig kjempegodt om du drysser biter av sprøstekt bacon og parmesan over. Bland sammen med litt god olje og salt/pepper. Nam! Det samme funker med asparges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå