Gå til innhold

Hva er det med den enorme trangen til ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle får tilbud om ultralyd i uke 18-20. Før hvis det er strengt nødvendig. Men hva er det med trangen til å lyve om alvorlige hendelser tidlig i svangerskapet bare for å få seg en ultralyd?

Det er direkte usmakelig. Dessuten er det dyrt for samfunnet, og de ressursene kunne vært brukt på folk som virkelig har et behov, som er syke eller har høyrisikosvangerskap.

Skjerp dere!

Anonym poster: 4ba5699e1892d41f0c158861eb9e2c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok!!!

Ro deg ned!

De fleste gjør det privat og betaler selv. Det er mange fler enn du tror som sliter med å bli gravid, og da er det greit å være sikker på at alt er bra.

Skrevet

Tviler på folk lyger om hendelser for å få ultralyd!

Anonym poster: 45da289289c22f4d72cea0e061ed4fb4

Skrevet

Har hørt om flere som lyver for å spare de pengene, eller det ikke er private aktører som utfører UL.

Men jeg forstår dem. Å gå gravid og ikke vite om det er liv i magen e.l. er psykisk belastende for mange.

Skrevet

Jeg vil vite om alt er ok med fosteret. Om det skulle være noe avvik vil jeg heller ta abort tidlig, ikke etter ordinær UL.

Tidlig UL er privat, koster ikke samfunnet en krone.

Anonym poster: cc9589e46c82702f0f56ea173f48d15a

Skrevet

Nå har jeg mistet 3 ganger etter hverandre, sist i uke 14- fosteret hadde da vært dødt i en uke. Da sier det seg selv at de ukene frem til uke 18 er fryktelig lange og tunge om man skal gå og lure på om det er liv der inne i det hele tatt .

Så har du de som også ønsker å sjekke nakkefold etc i uke 12 da.

Skrevet

Hehehe..... Det er da ikke alle som snylter fordi de har fler en den ordinære ultralyden?

Jeg hadde 5. To av dem bestemte jeg ikke selv.

1 i uke 8 for å sjekke om det var et foster. Legen bestemte.

1 i uke 11. Var nervøs, og betalte for privat ul.

1 i uke 18. Ordinær ul.

1 i uke 27. 3D, veldig flott!

1 i uke 32 da symfysemålet plutselig flatet ut. Jordmoren bestemte.

Anonym poster: aa5b6a014d8e64ef5b33bd74cc4a8ef7

Skrevet

Jeg skulle gjerne dratt på tidlig ultralyd. Å hadde jeg klart å lyge ville jeg kanskje gjort det for å få tidlig ultralyd.

Jeg skal nok lide meg frem til uke 18, men for meg er det slitsomt å lure på om alt er bra. Jeg har hatt 2 spontanaborter, og når jeg var gravid med jenta mi holdt jeg på å miste da å..

Du kan heller ofre en tanke eller to til at folk er forskjellige, enn å bekymre deg over at andre vil ha tidlig ultralyd.

Skrevet

Aldri hørt om noen som lyver, men det skjer sikkert. Fatter ikke hvorfor det provoserer deg at andre får tatt ultralyd for å roe nervene sine.

Anonym poster: a2bc7996b20aa7f3ea04dd3c6a9bd767

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen som har løyet for å få en ekstra ul. Selv har jeg betalt for det.

Men skal man tenke at de snylter på samfunnet så har du mange andre å henge ut også. De som bruker en tredagers når de ikke er syk, de som lyver for å få sykemelding, de som er uføre, de som får Os, sosial hjelp osv. Lista er lang, god helg!

Anonym poster: 9efba1173ef83b2dcd0e7b4da0ae0d6e

Skrevet

De fleste betaler da selv! Veldig glad for at vi tok tidlig ultralyd, da legen oppdaget noe som måtte sjekkes videre. Heldigvis var alt bra! Jeg har stor tro på tidlig ultralyd, burde vært til alle rundt uke 12 også. Hvis man finner ett dødt, eller ikke levedyktig foster, er det mye bedre for alle parter at det blir funnet så tidlig så mulig.

Anonym poster: 248312e8fb34896b5cc559ba83560b3b

Skrevet

Hvordan går det an å lyve om det da...? Jeg var på tidlig UL grunnet blødninger, men legen tok GU før hun henviste meg videre. Da så hun jo selv at jeg blødde fra "riktig sted". Trodde dette var vanlig prosedyre jeg..

Skrevet

Jeg fikk ultralyd 6 ganger i første svangerskap. Dette var legen min som bestemte. Tok 4 ganger hos fastlege (han har eget apparat) og to ganger på sykehuset 1 gang ordinær og en gang på grunn av svangerskapsforgiftning. Ikke jeg som bestemte der altså. Og ikke kostet det meg noe ekstra.

Skrevet

Jeg fikk tidlig ultralyd, og er utrolig glad for det. Hvis ikke kunne jeg gått 18-20 uker med et dødt foster i magen, og det unner jeg ingen.

Om en brøkdel av skattepengene mine går til å berolige en engstelig mor har jeg ingenting i mot det! Man skal selvsagt ikke lyve og finne på vondter, men om det er grunn til bekymring skal man ikke tenke "neei, jeg kan ikke si ifra, det er så dyrt for samfunnet."!

Skrevet

Jeg har hatt tre UL.

I min første graviditet klaget jeg til jordmor og sykehus over sterke smerter og blødninger fra rundt uke 10. De gjorde aldri noe mer med det, og ved ordinær UL i uke 18 viste det seg at det hadde vært dødt siden rundt uke 7. Dette endte med en utskrapning, og en slapp unnskyldning fra lege pga at ingen hadde hørt på meg.

De tre-fire neste graviditetene endte i spontanaborter hvor kroppen ordnet opp selv.

Ble gravid i sommer, og hadde "som vanlig" en blødning med smerter rundt uke 6-7 og mistet alle symptomer på graviditet.

På sykehuset var jeg LOVET tidlige ultralyder, men da jeg først ble gravid fant de ut at de ikke ville gi meg det - for det var i fellesferien.

Dro privat - og betalte selv - fikk roet nervene da jeg så et bankende hjerte.

Sykehuset lovet meg ul i uke 12 - for da var fellesferien over. Men da fant de ut at jeg plutselig ikke fikk lov, jeg måtte først henvises av fastlegen min. Fastlegen sa at dette var bare tull, og rådet meg til å gå privat. Noe jeg også gjorde.

Så jeg har vært på tre ultralyder, mens "skattebetalerne" har bare trengt å betale for den ordinære i uke 18. Enda jeg strengt tatt har hatt et høyrisiko svangerskap og har hatt krav på fler.

Anonym poster: 8a7270bbb0844d69ce76b86282319494

Skrevet

Er vel koselig da? Jeg selv kunne mere enn gjerne kun hatt den ordinære og 3d, for syns det rett å slett er ubehagelig med ul. Men måtte ha jevnlig ul pga en sykdom jeg har. Syns det bare var stress, og ville ikke se på skjermen hver gang heller.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Synes uke 18-20 er lenge å gå og vente for å se om det faktisk er liv i magen i det hele tatt. Det kan være svært stressende å ikke vite, og hvis jeg hadde fått meg til å lyve på meg en blødning eller noe så hadde jeg gjort det! Men er så utrolig dårlig til å lyve om sånt, så det ble med tanken. Skjønner godt at noen lyver om det. Men nå er det vel sånn at de fleste tar privat ultralyd utenom den "obligatoriske", så du trenger ikke tenke så mye på det.

Skrevet

Var det ikke snakk om at de skulle få til en ordinær ul i uke 12 eller før også for en tid tilbake?

Skrevet

Jeg skal på tidlig UL i uke 11 :) Betaler det selv, ingen løgner her i gården ;) Syns det er fryktelig godt å få vite at alt er i orden :)

Skrevet

Alle får tilbud om ultralyd i uke 18-20. Før hvis det er strengt nødvendig. Men hva er det med trangen til å lyve om alvorlige hendelser tidlig i svangerskapet bare for å få seg en ultralyd?

Det er direkte usmakelig. Dessuten er det dyrt for samfunnet, og de ressursene kunne vært brukt på folk som virkelig har et behov, som er syke eller har høyrisikosvangerskap.

Skjerp dere!

Signerer denne. Ikke første gang jeg hører om anbefalinger om å lyve på seg et eller annet dersom en ikke blir henvist av legen. At en betaler det selv og tar det privat er en ting, men ikke om en lyver på seg komplikasjoner og annet

Skrevet

Skjerp dere!

Signerer denne. Ikke første gang jeg hører om anbefalinger om å lyve på seg et eller annet dersom en ikke blir henvist av legen. At en betaler det selv og tar det privat er en ting, men ikke om en lyver på seg komplikasjoner og annet

Senest i dag var det en som foreslo å lyve på seg blødning, SA o.l. for å få tidlig UL. Ikke rart at det er kø for oss med risikosvangerskap

Skrevet

Sykemeldinger på tynt grunnlag under svangerskap er et langt større samfunnsproblem enn om noen skulle lyve til seg en UL.

Skrevet

Sykemeldinger på tynt grunnlag under svangerskap er et langt større samfunnsproblem enn om noen skulle lyve til seg en UL.

Joda og det finnes eldre på sykehjem som virkelig lider. Men nå var det vel UL som var tematikken her og ikke hvem som var de største snylterne

Skrevet

Joda og det finnes eldre på sykehjem som virkelig lider. Men nå var det vel UL som var tematikken her og ikke hvem som var de største snylterne

Men snakk om å lage storm i vannglass da. De aller, aller, aller fleste som tar tidlig UL betaler faktisk selv.

Så kanskje greit å sette ting i perspektiv.

Skrevet

http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=13620011&a=1.3620011&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=www.nrk.no

Ultralyd bør være noe man tar når det er nødvendig. Ikke bare for at det er "koselig" . Man vet ikke konsekvensene av gjentatt bruk av dette på barnet.

Men, vi er alle forskjellig og har dermed forskjellig mening om hva man mener er viktig og ikke. Dermed mener jeg man bør respektere andre valg og anta de vet hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...