Gå til innhold

Å dusje 9-åringen nedentil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 9 år dusjer som regel selv, men synes det er veldig ok om jeg hjelper henne av og til. Tror hun synes det er stress å gjøre det selv :-P

Uansett, igår kjente jeg at hun luktet da hun var på do, så jeg foreslo at hun skulle dusje. Jeg gjorde det for henne, og da pleier jeg også å skylle godt nedentil. Da hun fortsatt luktet litt, tok jeg bittelitt såpe på venusberget hennes som jeg bare dro forsiktig bakover mot rompa. Da jeg skyldte, holdt jeg kjønnsleppene fra hverandre, slik at jeg skulle få skyldt all såpen vekk.

Det jeg kom til å tenke på etterpå, var om det kan oppleves som ekkelt for henne? Hun sa ingenting og virket heller ikke sånn, men hun begynner jo å bli stor, så jeg føler det er en grensegang der liksom :-P

Hva synes dere?

Anonym poster: 535a9de5267e61b2e3b1f4522fd0dfc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er på høy tid hun lærer å gjøre det selv hvis hun ikke er mentalt tilbakestående eller mangler armer. Hvis hun ikke kan/vil gjøre det selv må jo du eller faren ta jobben.

Anonym poster: 70193c9b2917d2af53528570d5f2ab3f

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ser ikke på det som slemt eller perverst, hvis du mener sånn.

Mine småinger på 5 og snart 7 får en klatt med asan i hver hånd, og beskjed om å vaske godt og skylle enda bedre, høyre hånd foran og venstre bak...

Skrevet

Jeg synes at en 9 åring bør gjøre dette selv.

Men om hun ikke gidder/liker å gjøre det, må jo noen - og da gjerne du - gjøre det for henne.

Her dusjer 9 åringen selv, og han hadde dødd om jeg skulle komme inn for å vaske tissen hans.

Minste på 5 vasker seg også selv, men det hender jeg hjelper til med å såpe inn tiss og rumpe ordentlig (asan) Har ikke noen betenkeligheter med det.

Anonym poster: b66fd49ed3b23155a373dba21e3965a0

Skrevet (endret)

Det gjør jeg på min datter også. Tenker at det må være greit så lenge hun ikke føler det ukomfortabelt. Det er jo helt naturlig å vaske seg i tissen, og selv om det noen ganger er mamma som gjør det, er det fortsatt greit for henne virker det som.

Den eldste på 12 er jo forbi det stadiet, og låser døra til badet uansett hva hun skal der. Intimsonen er viktig.

Hun sier nok ifra når hun ikke ønsker hjelp lenger. Du skal ikke tenke det er ekkelt. Jeg gjør iallefall ikke det.

Endret av Kari Mari
Skrevet

Du har ikke sagt til henne at hun må skille leppene og skylle selv når hun dusjer? Det visste jeg tidlig, og hadde ikke likt om mamma hadde vasket meg i den alderen. Men, om det er naturlig at du gjør det er opp til dere.

Skrevet

Min 9-åring har dusjet og badet selv de siste 2-3 åra. I begynnelsen minnet jeg henne på å vaske "tissen", men nå klarer hun sånt selv, bortsett fra at hun fremdeles må beordres i badet, for hun synes det erkjedelig å dusje ;)

Anonym poster: f8b879c01ade1e15e7c9514a59d1e0c7

Skrevet

Mine barn dusjer selv. Jeg ville nok ikke gjort det på så store barn, heller lært henne det.

Anonym poster: 07b577ed52e26329c3ca5d7651520f14

Skrevet

Jeg har lært min 9 åring og spyle underlivet med dusjen selv. Hun må alltid gjøre det når hun dusjer. Har forklart at det er bakterier i tissen og rompa som det er viktig å få bort. Ellers kan man få uvi.

Anonym poster: 5d1fcd26ccd4368f4e7530772a2a23e8

Skrevet

Min (mannlige) naturfaglærer på barneskolen sa rett ut : Brett ut og vask !

Det kan hun lære seg nå.

Skrevet

Jeg syns dette var rimelig sent å hjelpe til med hygiene. Min sønn har lenge ordnet seg selv, og han er 7. Min datter på 5 får hjelp til hårvasken, ellers vasker hun kroppen på egenhånd.

Det er ikke ekkelt eller perverst, men jeg syns det er et sunnhetstegn om de har litt bluferdighet i den alderen, også overfor sine foreldre.

Skrevet

Jeg sier også at hun må vaske og skylle godt under armene og i tissen/rompa. Hun slurver med det siste. Tror sikkert at det er greit nok å skylle utenpå. Men jeg har heller ikke instruert henne i hvordan hun skal gjøre det, så der ligger sikkert feilen mest hos meg. Skal fortelle henne neste gang at hun må prøve selv, og at hun må "dra litt ut" for å komme bedre til.

HI

Skrevet

Hun kan og vaske seg med klut med underlivssåpe på. Si at hun må vaske innenfor kjønnsleppene, ikke bare utenpå.

Anonym poster: d8a29e759d0dd554eaf3053b5c4303da

Skrevet

Jeg vasker 4-åringen min enda, men 6-åringen gjør det selv. Vasker med "rumpesåpe" og skyller godt.

9-åringen min vasker jeg håret på av og til, ungene vasker ikke godt nok i hodebunnen så jeg masserer den skikkelig innimellom. Intimvasken klarer de selv når de er 9 år altså, men de må jo læres opp og gjerne minnes på også. Jeg kan fremdeles si at han må huske å vaske skikkelig bak ørene, mellom bena og mellom tærne f.eks. Sier det jo i en litt spøkefull tone, men de trenger den påminnelsen av og til, noen ganger går en dusj så fort at jeg tror knapt de har rukket bli våte før de er ute av dusjen igjen ;)

Anonym poster: 32020d7ffee3dbad7d1942ffbdbeb1c8

Skrevet

Hun kan og vaske seg med klut med underlivssåpe på. Si at hun må vaske innenfor kjønnsleppene, ikke bare utenpå.

Anonym poster: d8a29e759d0dd554eaf3053b5c4303da

Det skal jeg, og at hun må skylle veldig godt innenfor også. Er livredd sopp og sånt :-/

HI

Skrevet

Vi vasker oss selv i underlivet, men aldri med såpe. uansett om det er asan eller ikke.

Hjelp barna når de var små men nå er de over 4 og vasker selv.

Pleier ikke å lukte noe etter de har vasket seg, så tror ikke såpe er nødvendig (eller naturlig)

Men vanlig dusjsåpe peleir vi å bruke. slik at vi lukter rent.

Reagerer selv på mange såper og tror ikke det er bra å bruke såpe på sensitive steder.

Anonym poster: 844e18793fabc88fb6c52da65c6de0a9

Skrevet

Er jo bare å si fra om såpe utenpå og skyll med dusjen innom leppene. Er ikke nødvendig med såpe innom, ikke asan heller for der er det ikke like skittent som utenfor. Får lettere sopp og om en vaker "for godt" .

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig sært at du får deg til å vaske mellom kjønnsleppene til en funksjonsfrisk 9-åring.

Anonym poster: 60ae3a486154085f0d18c2b1757b87ce

Skrevet

Du bør ikke lære henne å vaske seg godt mellom kjønnsleppene. Det holder å skylle med vann. Gjør man det over tid vil man faktisk lukte mindre fordi den naturlige bakteriefloraen vil stabilisere seg.

Men om du kjenner lukt fra en 9 åring som sitter på do hadde jeg enten tenk det var urinen som luktet eller mistenkt urinveisinfeksjon.

Skrevet

Er ikke noe ekkelt ved det, men jeg tenker at en funksjonsfrisk 9 åring bør klare dette selv. Jeg har en 9-årig gutt og han har vasket seg selv der nede i flere år allerede. Men han får påminnelser om at han må vaske ordentlig. Bruker sjelden såpe på ungene i underlivet og ikke så ofte på meg selv heller.

Ellers så lurer jeg på hvordan reaksjonene hadde vært om en far hadde gjort det samme ;) Da hadde det vært pedofilialarm.

Skrevet

både 5 åringen og 4 åringen får orden det selv her, jeg har lært de at de vasker med klut, enklere for de det. Men her brukes såpe en gang eller to i året om det er nødvendig ellers holder det med bare rent vann.

Jeg har selv merket at jeg får lettere irritasjoner om jeg bruker asan (eller annen underlivssåpe) ofte og bruker det stort sett kun når jeg har mensen, og det man lærer er jo at vann er det beste å bruke.

Man skal faktisk være forsiktig mot å vaske underlivet for mye det gjør mer skade en nytte.

Anonym poster: 3e4bec8828927ce78178e1e67ad71b1a

Skrevet

Jeg jukset litt med hygienen da jeg var på den alderen. Min far luktet litt på meg (ikke akkurat i underlivet da!) og om det ikke luktet såpe fra kroppen og at det var god ånde bør jeg sendt tilbake på ny runde. Det er rimelig kjipt når man har venner som venter f.eks. Det holdt med et par ganger før jeg skjønte at det lureste var å gjøre det skikkelig med en gang...

Anonym poster: 4c1f534c1a28028dbd29d8fe1ffc1d06

Skrevet

Unnskyld meg, men har du dratt fra hverandre kjønnsleppene til en 9-åring?? Med fingrene? Er du koko?

Får helt dårlige vibber jeg :S Stakkars barn syns nå jeg....

Og nei, man skal IKKE ha såpe inne i "tissen" når man vasker seg!!

Skrevet

Unnskyld meg, men har du dratt fra hverandre kjønnsleppene til en 9-åring?? Med fingrene? Er du koko?

Får helt dårlige vibber jeg :S Stakkars barn syns nå jeg....

Og nei, man skal IKKE ha såpe inne i "tissen" når man vasker seg!!

Hva er så galt med det egentlig? Så lenge hun ikke synes det er ekkelt? Det er jo ikke slik at jeg drar og strekker, men deler dem forsiktig med fingrene. Det gjør jo ikke vondt eller noe.

HI

Skrevet

Herlighet for en diskusjon! Jeg vet ikke hva jeg skal reagere mest på her; den billedlige forklaringen, handlingen eller at det har blitt en lang debatt av det!

Nei man roter ikke rundt inni tissen til en 9 åring! Litt selvstendighet og litt grenser må man ha når man er så stor!

Lukter helt fra do og opp til din nese? Høres merkelig ut, ville vurdert en legetime?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...