Gå til innhold

Planlegger å flytte til Norge. Har vi rå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha bodd i utlandet i 10 år vil vi gjerne hjem. Flytter til en middels stor by, har tre barn og begge er utdannet innenfor markedsføring og økonomi. Har ca 500 000 i sparepenger pluss at vi regner med å tjene omkring 300 000 på huset vi bor i nå. Er på bar bakke når vi flytter, skal skaffe oss bolig, jobber, b.hageplasser osv.

Er det håp for oss? Har inntrykk av at alt er blitt så dyrt at jeg tenker at vi ikke vil klare det..

Anonym poster: 83f52e8949e6a3d98476bd8fa7235c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er håp! Men kan jo være lurt å få seg jobb før dere flytter, slik at dere er sikret økonomisk.

Anonym poster: 6688cfa968e0b951c2297b5f4f9b74c9

Skrevet

Det er klart dere klarer det, så lenge dere ikke er suuuperkresne på hva slags jobber dere skal ha da... Skjønner jo at dere vil ha noe som dere er utdannet til, men når man starter helt på nytt må man kanskje regne med å jobbe med noe annet en liten stund da. jobb må man jo ha. ellers må dere vente med å flytte til i alle fall en av dere har fått jobb :)

dere har jo mye bedre økonomi enn oss i alle fall... skjønner egnetlig ikke at du tenker over det en gang :P :P

Skrevet

Vi er ikke kresne hva gjelder jobb, men hvem gidder å ansette noen med tre små barn under 4 år? Tenker sykedager og sånn.. Huff, er visst litt negativ nå, men er bare så redd for at det ikke ordner seg.

Vi lever heller ikke spesielt ekstravagant, vi vil heller ha tid med ungene enn dyre ting.

Skrevet

så lenge dere har arbeidserfaring og begynner helt på bar bakke når det kommer til det ser jeg ikke at det er ett problem nei.

Har tatt utdannelse i utlandet og merket det var vanskelig å få jobb med det jeg var utdannet som da de som ansatte ikke visste hva slags fag jeg hadde tatt. Selv om jeg hadde fått det godkjent i Norge som siviløkonom. Jeg må fremdeles ta til takke med jobber som er langt under mine kvalifikasjoner...

Anonym poster: c9ab45fe1a16c53a5b7ae09c27fbd9e3

Gjest Antarctica
Skrevet

800.000 er jo en flott startkapital mht å få tak i hus.

Skrevet

Vi er begge utdannet i Norge, men det er jo litt "flyvske" utdannelser, så vi er litt sånn at vi tar hva som helst. Har bare inntrykk av at alle i Norge har minimum 2 biler, pluss at de kjøper seg det de har lyst til. Ser også på tråder her unne at familier på tre og fire bruker over 10 000 på mat i mnd??

Høres helt villt ut synes jeg..

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Da spiser de på restaurant hver dag...

Vi er 5, og bruker neppe mer enn ca 4000/mnd.

Og husk, dere får mye lavere gjeld enn mange, pga sparepengene.

Bor du i DK?

Skrevet

Nei vi bor Sverige nå, har bodd 6 år i USA før vi fikk barn. Mannen er halvt svensk;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Arbeidsmarkedet for folk med utdannelse er jo ikke så verst, men det kommer jo an på om det er et bestemt sted i Norge dere vil til?

Skrevet

Vi er begge utdannet i Norge, men det er jo litt "flyvske" utdannelser, så vi er litt sånn at vi tar hva som helst. Har bare inntrykk av at alle i Norge har minimum 2 biler, pluss at de kjøper seg det de har lyst til. Ser også på tråder her unne at familier på tre og fire bruker over 10 000 på mat i mnd??

Høres helt villt ut synes jeg..

HI

Alle lever ikke slik, selv om man innimellom får inntrykk av det her inne. Syns det høres overkommelig ut å skulle flytte hit i deres situasjon. Ganske enkelt å komme seg fra Sverige på eventuelle jobbintervju før flytting også, og med så mye egenkapital skulle det ikke være noe problem å få kjøpt hus.

Skrevet

Bor du i DK?

Jaha? Vi er 4 og handler på Kiwi for mellom 8-10 000! Det er ikke billig i Norge!

Anonym poster: d0000285ad61c1056ac4210905dfacbb

Gjest Antarctica
Skrevet

Bor du i DK?

Jaha? Vi er 4 og handler på Kiwi for mellom 8-10 000! Det er ikke billig i Norge!

Da lurer jeg på hva dere spiser.

Vi har samlet på alle kvitteringer fra matforretninger siden november for å dokumentere hva vi handler, og jeg får ikke pint det over 5000-tallet.

Skrevet

4000 i måneden til 5 mennesker? Du må servere mye kjip mat!

Anonym poster: 6fbf7924d7128b285d4dc97721f35d7a

Skrevet

Du vet at det er myyye billigere å lage maten fra bunnen av. Kjøper man halv- eller helfabrikat blir det mye dyrere. Er nok du som servere kjip dritt mat for 8000kr i mnd

Anonym poster: eb39f8b9334ab344f94bab11b525d1f0

Gjest Antarctica
Skrevet

Hjemme hos meg er det STORT fokus på mat, matkvalitet og matglede. Middagen er dagens høydepunkt, og især mannen min er flink til å lage mat. Vi dekker med sølvtøy, levende lys og tøyservietter i serviettringer - HVER dag!

Han lager ofte chili con carne, lammegryter av ulike slag, laks og annen fisk enten grillet eller ovnsstekt, hjemmelagede kjøttboller og kjøttkaker med ulike krydder, gratinerte pannekaker med fyll... Og tradisjonsmat som lapskaus, fårikål, grytekjøtt o.l.

Selv er jeg ikke så flink, men lagde kylling med friske wokgrønnsaker i går, og røkt torsk med gulrotstuing, erter, mais og mandelpoteter i dag. Er det kjipt? OK, da er jeg kjip.

Og det er atskillig billigere å lage maten sjøl enn å kjøpe halvfabrikata. Mange av dem smaker OK; men de koster for mye.

Skrevet

Arbeidsmarkedet for folk med utdannelse er jo ikke så verst, men det kommer jo an på om det er et bestemt sted i Norge dere vil til?

Sandefjord eller Kristiansand. Har familie begge steder.. Tror egentlig det blir Sandefjord

Skrevet

så lenge dere har arbeidserfaring og begynner helt på bar bakke når det kommer til det ser jeg ikke at det er ett problem nei.

Har tatt utdannelse i utlandet og merket det var vanskelig å få jobb med det jeg var utdannet som da de som ansatte ikke visste hva slags fag jeg hadde tatt. Selv om jeg hadde fått det godkjent i Norge som siviløkonom. Jeg må fremdeles ta til takke med jobber som er langt under mine kvalifikasjoner...

Anonym poster: c9ab45fe1a16c53a5b7ae09c27fbd9e3

Vel, du kan faktisk søke econa om å få det godkjent og ha siviløkonom som sidetittel. Om du har den rette sammensetningen av fag fra en anerkjent skole godtar de det. Hvis ikke er du kanskje ikke siviløkonom tenker jeg...

Anonym poster: c34d9aec14c9f0a61ce07b6a59c1a827

Skrevet

Sandefjord eller Kristiansand. Har familie begge steder.. Tror egentlig det blir Sandefjord

Arbeidsmarkedet i Kristiansand er ganske godt for tida.

Skrevet

Bor du i DK?

Da lurer jeg på hva dere spiser.

Vi har samlet på alle kvitteringer fra matforretninger siden november for å dokumentere hva vi handler, og jeg får ikke pint det over 5000-tallet.

Takk det samme! Og nei, vi spiser ikke mye halvfabrikata og ferdigmat. Lager det meste fra bunnen. Jeg får skjelden pint oss under 2000 i uka uten å gjøre offer.

Vi spiser stort sett rent kjøtt og ren fisk. Indrefilet, ytrefilet, entrecote og høyrygg. Salma og torskeloin. Kyllingfilet.Kesam, cottage cheese, melk og ferskpresset juice. Bleier, vaskemidler og masse frukt og grønt. Forskjellige salater, dulcitatomat, agurk, asparges, persillerot, gulrot, løk, rødløk, gulrot, fenikkel, sopp, paprika, amandine, friske urter, epler, pærer, bananer, kiwi.

Av pålegg er det kokt skinke, hamburgerrygg, kalkunfilet og makrell i tomat det går mest av. Noe reker og røkt ørret også. I tillegg til dette kjøper vi oster og egg. Brød og knekkebrød lager jeg stort sett selv.

Så går det en del krydder, balsamico, vinedikker og div smakstilsetninger.

Skrevet

Du vet at det er myyye billigere å lage maten fra bunnen av. Kjøper man halv- eller helfabrikat blir det mye dyrere. Er nok du som servere kjip dritt mat for 8000kr i mnd

Anonym poster: eb39f8b9334ab344f94bab11b525d1f0

Hæ? Har du noengang laget mat selv? Å lage en god saus fra bunnen er mye dyrere enn å kjøpe posesaus. Å kjøpe salmalaks og gourmettorsk er mye dyrere enn fiskepinner og fiskeboller. Ferske grønnsaker er dyrere enn frosne, lage pasta er mye dyrere enn å kjøpe, ingredienser til en god bolognaise koster mye mer enn saus på glass. Å lage en saus eller suppe av flådde tomater er mye dyrere enn å bare kjøpe hermetiske tomater, ferske urter er dyrere enn tørkede. Å lage kjøttkaker og kjøttboller er mye dyrere enn å kjøpe ferdige, da kiloprisen på karbonadedeigen alene er høyere enn kiloprisen på ferdig kjøttkaker. Å lage vaniljeisen selv, med masse eggeplommer og fersk vanilje, er mange ganger så dyrt som å kjøpe iskrem ferdig.

Vi bruker masse penger på mat. Hjemmelaget god mat. Friske jordbær, bringebær, karbonadedeig, indre- og ytrefilet, salmalaks, torsk, breiflabb, scampi, krabbeklør, grønnsaker, vellagret jarlsberg, etc etc.

Jeg klarer meg ikke på mindre enn 5000 i måneden når jeg er alene engang. Og da er det ikke en enste dag på restaurant eller kafé, og ingen ferdigmat.

Anonym poster: 058e86ed48ea59040138f16d75c73340

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja,ja. Men en familie som vil flytte hjem fra utlandet er kanskje forberedt på ikke å leve av indrefilet og krabbeklør. Da er man jo selv skyld i at det blir dyrt. Det FINNES jo en mulig middelvei mellom å spise friske jordbær i januar og å erstatte dem med Bugg med jordbærsmak...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...