Gå til innhold

Når noen ringer etter fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var usikker på hva slags overskrift jeg skulle ha, så beklager om den var villedende eller noe slikt...

Det jeg lurer på, er altså hvorvidt man kan nekte å ta telefonen etter fødselen? Jeg kan ikke fordra å snakke i telefonen, og for øyeblikket er det det jeg gruer meg mest til ved hele fødselsgreiene nå. Er 35 uker på vei.

Jeg husker da jeg mistet i uke 18 (MA), og familien visste jeg var gravid. Jeg måtte jo gi beskjed om at det ikke gikk rette veien, og sendte en melding om dette. Jeg var ute av form, fullstendig ødelagt, osv... Likevel ville alle RINGE for å "mase" på meg om alt gikk greit, og at "dette var jo trist"... Jeg hatet det. Etter det har jeg hatet enda mer å snakke i telefonen.

Planen er jo å fortelle når fødselen er i boks, og jenta er vel ute, men via SMS (eventuelt en MMS med bilde), da det er mange som skal få beskjed. Blir det veldig rart om vi legger til at vi ikke ønsker noen oppringninger? Hvordan skal vi i så fall ordlegge oss i meldinga? Jeg VET mange kommer til å ringe, men jeg er ikke interessert i det. Jeg er ikke interessert i å bli gratulert hundre ganger, fortelle om fødselen etc... Slike ting kan jeg heller ta når jeg møter dem på et senere tidspunkt.

Det er klart at samboeren kan ta seg av de fleste telefonene som kommer inn, men jeg er sikker på at minst 15 stykker vil "forlange" å få snakke med meg også. Derfor synes jeg det er best med totalt "ringeforbud" med mindre det er vi som ringer dem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt fair av deg. Bare si det rett ut, "Jeg ønsker ikke å bli oppringt under eller rett etter fødsel og jeg tar kontakt når jeg føler for det."

Du vil jo sende sms og bilde, dette holder i massevis i første omgang:)

Om du har veldig ivrig familie og venner kan du kanskje risikere at de tropper opp på føden rett etterpå, hehe. Neida. Bare si din hjertens mening nå så vet de hvordan de skal forholde seg:)

Skrevet

Etter fødselen synes nemnda ar lov til å være egoist. Bruk tiden på deg, barnet og pappaen. Jeg svarte ikke på telefonen før jeg selv var klar for det. Evt ringte nettopp igjen de som hadde ringt meg visst jeg orket.

De klarer å vente til du er klar for å prate.

Skrevet

Henvis alle til samboer og nekt og ta tlf :) legg inn en beskjed på tlf svarer - alt er bra, for detaljer ring ...... Hade :)

Skrevet

Send ut MMS, og skru av lyden på tlf etter det. Helt ok.

Skrevet

Send ut MMS, og skru av lyden på tlf etter det. Helt ok.

Hos oss ble det mannen sin oppgave å ringe besteforeldrene på hver side. Resten ble sendt mld til.

Svigerfar skulle på død og liv snakke med meg (og han er ikke ne mann av få ord) men da sa jeg nei.

Skrevet

Berre å la ver å svara! Om nokon blir fornærma seier du berre at du ikkje orka prata eller at du ville konsentrera deg om babyen. Heilt legitime grunnar!

Anonym poster: b482716794bf773755f55545d08e1ff5

Skrevet

Jeg skrudde min telefon av, og samboeren min satt sin på lydløs.

Skrevet

Tror vel de fleste forstår det om du ikke tar telefonen etter fødsel. Jeg ville ikke skrevet noe om det i sms'en, bare latt være å ta den, så kan du svare/ringe opp igjen til de du evt. har lyst til å snakke med. Men det er helt ok å skrive det også.

Anonym poster: d6bfcae914695ee8bb9f34f240df078e

Skrevet

Men du er heldig som har så mange som bryr seg da. :) Eneste som ringte meg etter fødsel var mamma.

Skrevet

Så bra jeg ikke er alene om å ikke ville snakke i telefonen! Jeg nevnte det til ei venninne for litt siden, og hun stirret bare rart på meg... Hun forventet visst å bli oppringt med det samme (helst før morkaka kom ut virket det nesten som), og hun skulle komme ned med det samme for å se til mor og barn! Jeg visste ikke hva jeg skulle si, og ble måpende stum i nesten fem minutter.... Så hun syntes det var kjemperart at jeg ikke ville snakke i tlf i det minste...

Jeg er kanskje heldig som har mange som bryr seg, ja, men det finnes grenser for hvor "brysomme" jeg vil de skal være i enkelte situasjoner ;)

Skrevet

Jeg vil heller ikke bli nedringt etter fødsel. Da har man nok med seg selv og babyen! Jeg har og sagt ifra om at jeg ikke vil ha besøk etterpå heller. Det får folk godta.. Det er min og samboerens tid, ikke besteforeldre, søskenbarn, tanteunger og oldeforeldres tid.

Skrevet

Skriv en melding, f.eks:

"Alt er bra, vi er blitt foreldre til en fantastisk søt liten jente/gutt på 3,5 kg og 52 cm. Vi er slitne og lykkelige og hviler ut og blir kjent med den lille. Vi ringer og sier fra når vi har kommet i orden hjemme, så kan vi snakkes mere da."

Så legger du vekk telefonen og lar være å ta den om den ringer.

Men min erfaring er at når man sender melding, svarer folk med melding. Var bare et par stykker som ringte meg etter fødselen, det var mamma og søsteren min, helt greit å snakke med dem. Svigerforeldrene mine og mannens søsken var det han som snakket med.

Anonym poster: 8d36de112237a1bee5999c45b10f96ab

Skrevet

Jeg blir så glad når jeg hører at flere har det som meg jeg :) jeg vil heller ikke bruke tid på å snakke i telefonen når jeg akkurat har født, ikke er jeg så glad i det heller. Jeg ville bare skrudd mobilen på lydløs, men hvis du syns det er ekkelt og gjerne vil si i fra i meldinga kan du jo skrive noe sånn som: "vi vil gjerne fortelle og dele med dere, men akkurat nå er det noe annet som er viktigere, så vi vil vente med telefoner og besøk noen dager." ingen som kan bli sure da :)

Anonym poster: f453ce459babc267eea3bc7b2d14ba46

Skrevet

Bare la være å svare, det er lov å være opptatt når man akkurat har fått baby.

Anonym poster: 528617819092f6da351a57070abafbbd

Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen din, men jeg hadde ikke skrevet noe om det på mld til folk. Jeg kommer også bare til å la være å ta tlf. Jeg er sånn uansett jeg.. Er jeg opptatt så tar jeg ikke tlf. Venner og familie har lært seg det- synes det er slitsomt å være tilgjengelig for alt og alle hele tiden..

Folk tar vel et hint hvis man ikke svarer når de ringer? - og ihvertfall hvis man akkurat har født! :)

Skrevet

Jeg vet ikke hva folk gjør og ikke gjør, men jeg er litt av den oppfatning av at særlig "gamlingene" i familien ikke helt forstår hva det vil si å ikke ville snakke på tlf (dette gjelder generelt da, for jeg er egentlig slik at jeg ikke ønsker å prate i tlf hele tiden. Men jeg gjør det jo vanligvis om noen ringer, og jeg har tid). Likevel blir jeg ringt oftere enn jeg ønsker, og selv om jeg har gitt beskjed om at melding vil være bedre, er det som om de ikke kan forstå det, og de aksepterer det jo heller ikke, siden de fortsetter å ringe hele tiden...

Men, det finnes jo mange ting vi kan gjøre for å ikke bli oppringte, i verste fall ikke fortelle at fødselen er unnagjort før man er klar for å snakke med folk (vi kommer ikke til å gjøre det, altså), men man kan jo også skru av telefonen, evnt. sette den på lydløs, slik mange har nevnt her.

Takk for mange gode svar! Nå må jeg bare snakke med samboeren, og finne ut hva han ønsker, og synes er den beste løsningen :)

Skrevet

Jeg skrudde av mobilen min og mannen ringte rundt. Viss noen spurte etter meg sa mannen at jeg hadde en tøff fødsel og måtte få sove i fred eller noe lignende.

Den eneste jeg snakket med var moren min :-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk ringer rett etter en fødsel, trodde de fleste skjønte at det er en hard påkjenning og at man trenger hvile? Jeg ville overlatt ALLE meldinger og beskjeder til samboer, og slått av min telefon.

Skrevet

Du kan jo for enkelhets skyld be folk om å ringe mannens telefon og slå av din egen, men før eller senere må du jo godta å snakke med folk igjen.

Anonym poster: faf7b9103e83a8528b11cb9e00fc670e

Skrevet

Jeg var usikker på hva slags overskrift jeg skulle ha, så beklager om den var villedende eller noe slikt...

Det jeg lurer på, er altså hvorvidt man kan nekte å ta telefonen etter fødselen? Jeg kan ikke fordra å snakke i telefonen, og for øyeblikket er det det jeg gruer meg mest til ved hele fødselsgreiene nå. Er 35 uker på vei.

Jeg husker da jeg mistet i uke 18 (MA), og familien visste jeg var gravid. Jeg måtte jo gi beskjed om at det ikke gikk rette veien, og sendte en melding om dette. Jeg var ute av form, fullstendig ødelagt, osv... Likevel ville alle RINGE for å "mase" på meg om alt gikk greit, og at "dette var jo trist"... Jeg hatet det. Etter det har jeg hatet enda mer å snakke i telefonen.

Planen er jo å fortelle når fødselen er i boks, og jenta er vel ute, men via SMS (eventuelt en MMS med bilde), da det er mange som skal få beskjed. Blir det veldig rart om vi legger til at vi ikke ønsker noen oppringninger? Hvordan skal vi i så fall ordlegge oss i meldinga? Jeg VET mange kommer til å ringe, men jeg er ikke interessert i det. Jeg er ikke interessert i å bli gratulert hundre ganger, fortelle om fødselen etc... Slike ting kan jeg heller ta når jeg møter dem på et senere tidspunkt.

Det er klart at samboeren kan ta seg av de fleste telefonene som kommer inn, men jeg er sikker på at minst 15 stykker vil "forlange" å få snakke med meg også. Derfor synes jeg det er best med totalt "ringeforbud" med mindre det er vi som ringer dem...

Selvsagt kan du nekte, og om noen har så lite omløp at de blir sure for det, så synd for dem. Jeg hadde bare skrudd av tlf om jeg ikke ønsket å snakke med noen og latt samboer sile samtalene som kom inn.
Skrevet

Du kan jo for enkelhets skyld be folk om å ringe mannens telefon og slå av din egen, men før eller senere må du jo godta å snakke med folk igjen.

Anonym poster: faf7b9103e83a8528b11cb9e00fc670e

Jeg snakker jo vanligvis i telefonen med folk, om jeg har lyst eller ikke. Ringer dem, så pleier jeg da å ta den! Det er bare etter fødsel og slikt jeg ikke ønsker noe "press" til å snakke med noen som helst, men det er klart at når ting er kommet på plass, jeg har fått hvilt litt, og eventuelt har kommet hjem fra sykehuset (hvem vet hvordan fødselen forløper, kanskje jeg er full av energi etterpå, eller kanskje helt utmattet i flere dager), så er det klart jeg skal snakke med folk, også i telefonen ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk ringer rett etter en fødsel, trodde de fleste skjønte at det er en hard påkjenning og at man trenger hvile? Jeg ville overlatt ALLE meldinger og beskjeder til samboer, og slått av min telefon.

Om man trenger å være i fred og hvile er vel litt individuelt. Jeg fødte om morgenen, mannen sovnet på formiddagen fordi han hadde vært våken hele natten sammen med meg, babyen bare sov, men jeg fikk ikke sove. Ingen ville forstyrre meg, så jeg følte meg fryktelig ensom den dagen...

Skrevet

Om man trenger å være i fred og hvile er vel litt individuelt. Jeg fødte om morgenen, mannen sovnet på formiddagen fordi han hadde vært våken hele natten sammen med meg, babyen bare sov, men jeg fikk ikke sove. Ingen ville forstyrre meg, så jeg følte meg fryktelig ensom den dagen...

Men da igjen kan man jo ta kontakt med dem man vil snakke med selv, i stedet for å bli "påtvunget" samtaler man egentlig ikke ønsker. :)

Skrevet

Bare drit i å ta telefonen :-) alt r lov!

En MMS til alle og så kanskje en mail når alt har kommet litt i orden er mer enn nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...