Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er nå student og ferdig utdannet i juni. Jeg har i likhet med en del andre som jobber som vikar på en avd. Om vi ønsker å jobbe i sommer. Det er da 10 uker de trenger hjelp hvor de faste skal ha ferie fordelt mellom seg. Jeg hsr allerede fått vite av sjefen at de ønsker at jeg fortsetter hos de utover høsten og at jeg kan få fast mot jul. Uansett virker det rart om jeg setter meg opp til å jobbe 7 av 10 uker i sommer istenfor alle ti? Har et skolebarn jeggjerne vil ha litt ferie med. Hun skal også til sin far i 3 uker og jeg vil gjerne ha fri de tre ukene som jeg får med henne i sommer. Tenkte å reise bort for å besøke min familie og samboers familie da vi kun har vært vært der et par ganger det siste året. Men virker jeg kravstor når jeg kun sier js til syv uker? Jeg kommer til å jobbe fulltid når sommeren er over så hadde vært oitt deilig med litt ferie i sommer. Eller er det forventet at nyutdannete ikke tar sommrferie det første året? Anonym poster: abcf2405e4237c2735adf392f92eebc1
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Jeg ville ha hørt med dem. Spør dem om hvordan de evnt stiller seg til det. De kan jo ikke annet enn å si nei. Men dersom de er negative til det, ville jeg sagt at det gikk helt greit og ikke gjort noe mer med det (med tanke på at du kan få fast stilling etterhvert). Det er jo kun for i sommer, så dersom du MÅ jobbe, så må du nesten bare det. Det kommer ferier senere også. Men jeg skjønner veldig godt at du ønsker litt fri altså ;-)
DaTuMa Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Jeg ville satt meg opp på 7 uker. Ganske sikker på at de forstår at du vil være med datteren din når du forklarer årsaken :-)
mamma_til_gutt Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Det er jo selvsagt helt greit! Men, jeg ville sagt fra på en måte som viser at du faktisk reflekterer over dette. Det er jo superpositivt! Kanskje tilby deg å bidra ekstra (om mulig) i de ukene barnet er hos far. Det er vanlig at studenter og nyutdannede ikke har ferie, men det er jo fordi de gjerne ikke har familie
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Det er ikke rart at du setter det opp slik, men det er jo ikke sikkert du får det invilget. Anonym poster: c3937c088cf09bcd6d5652185322ed66
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 De kan ikke tvinge meg til å jobbe altså. Det er kun en forespørsel. Dvs den stiølingen jeg er i nå ksn jeg heller ikke beordres på jobb. Jeg får en mail annenhver uke om ledige vakter og så setter jeg meg opp på de som passer. Samme som i sommer. Det jeg lurer på er om det virket dumt om jeg ikke setter meg opp til å jobbe fulltid de ti ukene i sommer. Om degorventer at nyutdannede sksl jobbe hele sommeren uten ferie....det er det jeg er usikker på. Vet at de ikke kan kreve det.men vil ikke virke lat heller. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Da jeg var student jobbet jeg aldri hele sommeren. Hadde alltid fri noen uker av ferien, og det hadde alle andre sommervikarer også. Kan ikke se at det er noen forskjell på det nå når du er ferdig. Helt normalt alle de stedene jeg har jobbet! Anonym poster: a9dec669058b1356e8d73f1cd45c03da
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 Det er jo selvsagt helt greit! Men, jeg ville sagt fra på en måte som viser at du faktisk reflekterer over dette. Det er jo superpositivt! Kanskje tilby deg å bidra ekstra (om mulig) i de ukene barnet er hos far. Det er vanlig at studenter og nyutdannede ikke har ferie, men det er jo fordi de gjerne ikke har familie de ukene barnet er hos far har jeg uansett tenkt til å sette opp til å jobbe. Tror ikke det blir så aktuelt å jobbe mer enn fulltid disse ukene da det ikke lønner seg økonomisk for avdelingen. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Evt. kunne de gitt deg tilbud om en fast stilling fra i sommer av, da hadde det blitt annerledes. Når de ikke gjør det kan de ikke forvente at du skal jobbe alle ukene. Anonym poster: a9dec669058b1356e8d73f1cd45c03da
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 De kan ikke tvinge meg til å jobbe altså. Det er kun en forespørsel. Dvs den stiølingen jeg er i nå ksn jeg heller ikke beordres på jobb. Jeg får en mail annenhver uke om ledige vakter og så setter jeg meg opp på de som passer. Samme som i sommer. Det jeg lurer på er om det virket dumt om jeg ikke setter meg opp til å jobbe fulltid de ti ukene i sommer. Om degorventer at nyutdannede sksl jobbe hele sommeren uten ferie....det er det jeg er usikker på. Vet at de ikke kan kreve det.men vil ikke virke lat heller. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475 De forventer nok at vikarene skal jobbe mest mulig. Men om du setter deg opp for 7 uker, så går det også helt sikkert greit. Dersom de spør, så sier du det som det er. Og dersom de ber deg om å jobbe mer, så ville jeg sagt at jeg kunne det. Jeg synes ikke det virker som du er lat, når du forklarer det med at du har et barn. Det vil de helt sikkert forstå. Og så viser det at du er en ansvarlig og oppgående dame :-)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 Beklager skrivefeil skriver fra tlf min og det er jeg tydeligvis ikke så flink til h.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 De kan ikke tvinge meg til å jobbe altså. Det er kun en forespørsel. Dvs den stiølingen jeg er i nå ksn jeg heller ikke beordres på jobb. Jeg får en mail annenhver uke om ledige vakter og så setter jeg meg opp på de som passer. Samme som i sommer. Det jeg lurer på er om det virket dumt om jeg ikke setter meg opp til å jobbe fulltid de ti ukene i sommer. Om degorventer at nyutdannede sksl jobbe hele sommeren uten ferie....det er det jeg er usikker på. Vet at de ikke kan kreve det.men vil ikke virke lat heller. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475 Da er det sikkert helt greit. Anonym poster: c3937c088cf09bcd6d5652185322ed66
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #13 Skrevet 25. januar 2013 De kan ikke tvinge meg til å jobbe altså. Det er kun en forespørsel. Dvs den stiølingen jeg er i nå ksn jeg heller ikke beordres på jobb. Jeg får en mail annenhver uke om ledige vakter og så setter jeg meg opp på de som passer. Samme som i sommer. Det jeg lurer på er om det virket dumt om jeg ikke setter meg opp til å jobbe fulltid de ti ukene i sommer. Om degorventer at nyutdannede sksl jobbe hele sommeren uten ferie....det er det jeg er usikker på. Vet at de ikke kan kreve det.men vil ikke virke lat heller. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475 De forventer nok at vikarene skal jobbe mest mulig. Men om du setter deg opp for 7 uker, så går det også helt sikkert greit. Dersom de spør, så sier du det som det er. Og dersom de ber deg om å jobbe mer, så ville jeg sagt at jeg kunne det. Jeg synes ikke det virker som du er lat, når du forklarer det med at du har et barn. Det vil de helt sikkert forstå. Og så viser det at du er en ansvarlig og oppgående dame :-)ja får satse på det. Jeg har jobbet hos de siste året på studiet og alltid kommet på kort varsel når de har ringt og sier omtrent aldri nei. Jeg jobber generelt ganske mye så jeg ser egentlig veldig frem til litt fri ettet et veldig hektisk siste år. De fleste som jobber der har barn, alle sjefene har barn og det er en barneavd. Så jeg regner med at de forstår. Men jeg skal på jobb ikveld så skal snakke litt med sjefen da. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
soleia Skrevet 25. januar 2013 #14 Skrevet 25. januar 2013 Det er ganske vanleg der eg jobbar at studentar som er sommarvikarar tek seg 2 veker ferie og ikkje jobbar heile sommaren. Eg trur nok dei vil forstå det om du forklarar.
LilleBamBam+EnTil Skrevet 25. januar 2013 #15 Skrevet 25. januar 2013 Ser ikke noe problem i dette. Da jeg studerte sykepleie, jobbet jeg også hver ferie, men hadde også litt fri. Da jeg var ferdig utdannet, fikk jeg full stilling på sykehuset med en gang. Og sjefen selv sat at det var lurt om vi satte opp kontrakten fra høsten, så jeg kunne ta meg sommerferie.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #16 Skrevet 25. januar 2013 Det hadde kanskje vært noe annet om jeg hadde blitt ansatt i sommer og forventet å få fri. Men jeg har jo jobbet der en stund ved siden av studiene(på studiedager, kvelder, helger, netter, ferier osv). Jeg jobbet også julaften,1 og 2. juledag og nyttårsaften så jeg har virkelig lyst på litt fri sommer. Jeg håper virkelig at de forstår. H.I Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #17 Skrevet 25. januar 2013 Det er to sykepleiere foran meg i køen som ble utdannet i fjor sommer som venter på fast stilling så jeg får nok ikke det med det første. H.I Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
TPK Skrevet 25. januar 2013 #18 Skrevet 25. januar 2013 Nei, det er klart du vil ha ferie! Men jeg ville kanskje vært fleksibel på når jeg tok ut de 3 ukene, hvis du kan det. Forklar at du trenger å være litt med barnet ditt, men at det passer de og de ukene. Hvis de vil ha deg til jobben er de sikkert litt fleksible de også
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #19 Skrevet 25. januar 2013 Nja det blir i barnets skoleferie jeg har tenkt til å ta fri. Og så må det passe med barnefar også. Og hadde vært hyggelig om min samboer kunne ha ferie sammen med oss. Hehe offf ikke bare bare... Men skal snakke med sjefen ikveld h.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475
Wopi Skrevet 25. januar 2013 #20 Skrevet 25. januar 2013 De kan ikke tvinge meg til å jobbe altså. Det er kun en forespørsel. Dvs den stiølingen jeg er i nå ksn jeg heller ikke beordres på jobb. Jeg får en mail annenhver uke om ledige vakter og så setter jeg meg opp på de som passer. Samme som i sommer. Det jeg lurer på er om det virket dumt om jeg ikke setter meg opp til å jobbe fulltid de ti ukene i sommer. Om degorventer at nyutdannede sksl jobbe hele sommeren uten ferie....det er det jeg er usikker på. Vet at de ikke kan kreve det.men vil ikke virke lat heller. H.i Anonym poster: c14f24785a050df236ca631fb159f475 Så lenge du bare er ekstrahjelp er det jo ikke noe rart at du vil ha litt ferie....?? Nei da, det er helt greit. En annen sak hvis du signerer på fast stilling m oppstart før ferie, da har du faktisk ikke krav på ferie i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå