Gå til innhold

Hvor mange liv kunne vi spart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vi senket farten på veiene med la oss si 30%? Jeg tror det er ganske mange. Hvorfor er vi villige til å gamble med våre egne og barna våres liv bare for å komme frem litt fortere?

Anonym poster: e3237716ffc11957136b81cf83fbe524

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Vi har virkelig ikke så dårlig tid!

Anonym poster: 82872d425a6bc7ef8edc966e36803daa

Skrevet

Nå har vi veldig lave fartsgrenser fra før av her i landet. Mange må kjøre langt for å komme noen vei. Jeg er for å ikke skru ned fatsgrensene enda mer, men gjøre noe med de dårlige veiene og gjerne fornye bilparken ved å senke avgiftene på biler.

Skrevet

skru ned? nei jeg ligger stort sett 10 over der det er fartsgrense 60 +.. kunne til nød holdt alle grensene, men der går grensa og ;) men hvis folk blir bedre på å bruke riktig dekk, la vær å kjøre når de er stuptrøtte, blir hjemme dagen derpå og kutter ut å se på mobilen, sjekker synet jevnlig og at ALLE som ferdens langst veien bruker tydelig refleks, helst vest, ja da tror jeg vi kommer langt. :)

Anonym poster: c901e0599fcb55b7263107acfdcf3e20

Skrevet

Hvis man må kjøre i 90-100 km i timen for å komme noen vei mener jeg man heller får flytte. Det er heller ikke bare de høyeste fartsgrensene som burde vært senket. Reduserer du farten fra 70 til 50 betyr det noe enormt for sikkerheten.

Vi trenger ikke å kjøre så langt så ofte som vi gjør.

Skrevet

skru ned? nei jeg ligger stort sett 10 over der det er fartsgrense 60 +.. kunne til nød holdt alle grensene, men der går grensa og ;) men hvis folk blir bedre på å bruke riktig dekk, la vær å kjøre når de er stuptrøtte, blir hjemme dagen derpå og kutter ut å se på mobilen, sjekker synet jevnlig og at ALLE som ferdens langst veien bruker tydelig refleks, helst vest, ja da tror jeg vi kommer langt. :)

Anonym poster: c901e0599fcb55b7263107acfdcf3e20

Det annser jeg som like umoralst som å skyte uten å være sikker på at du har fri sikt slik at du ikke treffer noen. Som regel går det bra, men den dagen du kjører på noen kaller jeg det overlakt drap hvis du med vilje kjører over fartsgrensen.

Skrevet

Jeg har også et nogenlunde hårreisende forslag... Det er veldig mange undommer (mellom 18 og 24) som blir drept i trafikken hvert år, og jeg syns de burde ventet med å få lappen til de er 20, og ikke fått lov til å kjøre etter kl 22 om kvelden en gitt tid (det første året fx). Det hadde blitt ramaskriiiik om noen hadde foreslått dette offentlig, men jeg er overbevist om at det hadde hatt en god positiv effekt på antall trafikkdøde.

For ikke å snakke om antall unge som får betydelig redusert livskvalitet og må institusjonaliseres. Miljøet blir spart (tenk på alle rånerne som står med motoren på tomgang....!)

Jeg er også av den oppfatning av bredere veier med midtdelere redder liv, det holder ikke å bare senke farten.

Skrevet

Hvis man må kjøre i 90-100 km i timen for å komme noen vei mener jeg man heller får flytte. Det er heller ikke bare de høyeste fartsgrensene som burde vært senket. Reduserer du farten fra 70 til 50 betyr det noe enormt for sikkerheten.

Vi kommer ikke til å flytte, vi kommer nok heller til å bryte fartsgrensene dessverre. På slike steder vi bor er det lite trafikk, lange avstander og sjelden kontroll. Ingen er tjent med å sette ned fartsgrensene her, og ingen er heller tjent med at vi flytter.

Tenker du generelt når du sier at vi ikke trenger å kjøre langt så ofte eller tenker du på deg og din familie?

Skrevet

Hvis fartsgrenser hadde stått i forhold til veien ville nok flere forholdt seg til dem. Nå er det 80 km/t på noen smale veier mens breie veier med fysisk skille har 80, 90 eller 100 hvor er logikken?

Anonym poster: f4085f5c0d672fdb8334c2094b943855

Skrevet

Jeg har også et nogenlunde hårreisende forslag... Det er veldig mange undommer (mellom 18 og 24) som blir drept i trafikken hvert år, og jeg syns de burde ventet med å få lappen til de er 20, og ikke fått lov til å kjøre etter kl 22 om kvelden en gitt tid (det første året fx). Det hadde blitt ramaskriiiik om noen hadde foreslått dette offentlig, men jeg er overbevist om at det hadde hatt en god positiv effekt på antall trafikkdøde.

For ikke å snakke om antall unge som får betydelig redusert livskvalitet og må institusjonaliseres. Miljøet blir spart (tenk på alle rånerne som står med motoren på tomgang....!)

Jeg er også av den oppfatning av bredere veier med midtdelere redder liv, det holder ikke å bare senke farten.

Det hjelper mye å senke farten. Vi kan ikke ha brede veier med midtdelere på alle småveier, men på en del strekninger er det gode tiltak, om enn veldig mye dyrere enn å sette ned fartsgrensen.

Skrevet

Vi kommer ikke til å flytte, vi kommer nok heller til å bryte fartsgrensene dessverre. På slike steder vi bor er det lite trafikk, lange avstander og sjelden kontroll. Ingen er tjent med å sette ned fartsgrensene her, og ingen er heller tjent med at vi flytter.

Tenker du generelt når du sier at vi ikke trenger å kjøre langt så ofte eller tenker du på deg og din familie?

Det er en defenisjon av "trenger". Jeg vet ikke hvor du bor, men om du velger å bryte fartsgrensen i det daglige burde du ikke hatt førerkort. Da har du så liten respekt for dine medmennesker at jeg mister all respekt for deg som menneske. At du kan kjøre i hjel deg selv er en ting. Det er stort sett ditt problem, men at du kan skade andre på grunn av innstillingen din er kvalmende å tenke på.

Skrevet

Vi trener midtdelere og bedre veier, ikke lavere fartsgrenser.

Anonym poster: d934f243d8a4f9a79ac1faf403bc915d

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vi trenger ikke lavere fartsgrenser, vi trenger bedre og mer ansvarlige sjåfører. Midtdelere er knallkjekt, jeg ønsker meg flere. Men det aldri veien sin skyld at det går galt, så sant den ikke plutselig raser sammen eller noe sånn. Det er sjåføren av minst en av bilene eller en uvettig annen trafikant.

Skrevet

Det er en defenisjon av "trenger". Jeg vet ikke hvor du bor, men om du velger å bryte fartsgrensen i det daglige burde du ikke hatt førerkort. Da har du så liten respekt for dine medmennesker at jeg mister all respekt for deg som menneske. At du kan kjøre i hjel deg selv er en ting. Det er stort sett ditt problem, men at du kan skade andre på grunn av innstillingen din er kvalmende å tenke på.

Jeg kjører ikke for fort. Men hadde farten blitt senket her for hjortenes del hadde jeg nok kjørt litt for fort. Det er så og si ingen som går langs veiene her. Det er for lange avstander til at det fører noe sted. De er ikke opplyste, så om folk vi gå seg en tur går de i terrenget.

Når du sier "Da har du så liten respekt for dine medmennesker at jeg mister all respekt for deg som menneske." må jeg trekke litt på smilebåndet. Det blir litt vanskelig å ta deg seriøst, og jeg får inntrykk av at du er ute etter å provosere.

Skrevet

I 2011 mistet 168 mennesker livet og 679 ble hardt skadd. Det er de laveste tallene siden femtitallet. En veldig stor andel av dem skyldes høy fart. De fleste ulykkene er utforkjøringer og møteulykker. Begge deler reduseres drastisk med lavere fart. Å sette ned farten med bare 10 km/t ville reddet flere menneskeliv enn all barnesikkring.

Skrevet

Jeg kjører ikke for fort. Men hadde farten blitt senket her for hjortenes del hadde jeg nok kjørt litt for fort. Det er så og si ingen som går langs veiene her. Det er for lange avstander til at det fører noe sted. De er ikke opplyste, så om folk vi gå seg en tur går de i terrenget.

Når du sier "Da har du så liten respekt for dine medmennesker at jeg mister all respekt for deg som menneske." må jeg trekke litt på smilebåndet. Det blir litt vanskelig å ta deg seriøst, og jeg får inntrykk av at du er ute etter å provosere.

En god venn av meg ble drepi i trafikken for 3 år siden, på en slik strekning du beskriver. Motgående kjøretøy kjørte "bare litt for fort". Det pleide jo ikke å komme så mange biler der! Han levde ca 2 timer etter at det smalt og han ble drept av en kjerring som deg, så nei, folk med dine holdninger har jeg ingen respekt for.

Skrevet

Beklager, men dette er et bakstreversk forslag som ikke løser noen problemer på lang sikt. Og dessverre er det også slik nesten alle som virkelig bestemmer noe når det gjelder veger og samferdsel i Norge (bl.a. Vegdirektoratet) tenker. Her trengs det et generasjonsskifte!

For vi har allerede noen av de laveste fartsgrensene i Europa. Selvfølgelig er skadene mindre ved ulykker i lav fart, men det betyr ikke at dette skal være eneste tiltak for å øke trafikksikkerheten! Og forresten: Brukt som ENESTE tiltak er det heller ikke sikkert at det vil bli noen nedgang i de VIRKELIG alvorlige ulykkene. For når fartsgrensen oppleves som urimelig (og irriterende) lav, f.eks. når man kjører alene langs en øde, rettstrekning av en landevei midt på natta på helgetid, og fartsgrensen er 60 km/t fordi strekningen er skolevei, så vil mange miste respekten for fartsgrensen. Man vil ofte få en to-deling i farten, ca 10% holder fartsgrensen eller kjører litt under, ca 10 % driter fullstendig i den og kjører så fort de vil, og resten ligger ca 10-15 km/t over. Dette er vist med målinger! Resultatet er køer, ujevn trafikkflyt og farlige forbikjøringer.

Over halvparten av dødsulykkene skyldes utforkjøringer. Her syndes det MYE i Norge ved at man ikke har vært flinke nok til å også sikre sideterrenget langs veien. Ser mange skrekkeksempler på f.eks. små rester av fjellfremspring som nesten går fram til veigrøfta, bare fordi man skulle spare penger når man bygget vegen, og ikke sprengte plass til mer enn vegbanen og knapt nok det. Heldigvis har vegmyndighetene begynt å forstå dette, og mange tiltak er satt igang rundt i landet. Her har vi mye å lære av svenskene! De har for øvrig også skjønt at en veg bør ha bred nok vegskulder til at man kan møtes tre biler i bredden om noe uforutsett skulle skje. Mange veger i Norge er bygd slik at det i praksis ikke er noen mulighet for å "slippe unna" og dermed i praksis dødstraff for å gjøre en feil. Og alle kan gjøre en feil! Har selv vært involvert i en bilulykke som skyldes at en person ikke klarte å komme seg opp en avkjørsel på glatt føre, og skle bakover ned på hovedvegen igjen. Bilen i det kjørefeltet svingte til høyre over i vårt kjørefelt for å unngå den løpske bilen. Vi som kom i mot hadde fjellet bare 1 m unna på høyre side, dermed var kollisjon uunngåelig. Ingen av partene kjørte mer enn 30-40 km/t, likevel klarte ingen å stoppe...

En annen feil man gjør for ofte i dette landet er å godta kompromiss-veger som ikke er bra for noen parter. Altså èn veg som skal ivareta behovene for alle slags trafikkanter -i en salig blanding! Dvs 6-7 m bred asfaltert veg, et kjørefelt i hver retning, knapt nok vegskulder utenfor hvitstripa, alle private avkjørsler og lokaltrafikk går rett ut i vegen, i tillegg til langtransport og tungtransport -og her skal også barna gå til skolen, naboer gå tur til hverandre, osv! Løsningen er ofte å sette ned farten til 60 km/t - et idiotisk tiltak! For de som skal kjøre langt langs vegen er dette irriterende sakte. For de som er redd for å møte skolebarn i vegbanen bak neste sving er det uansett for fort til at man klarer å stoppe i tide. For barn, syklister og fotgjengere er det uansett for fort, fordi sjansen for å bli drept i en kollisjon er over 80%!

Løsningen i slike områder burde vært å samle flest mulig avkjørsler, gjerne langs en mindre lokalveg med LAV fartsgrense, og ha oversiktlige samleinnkjøringer på hovedvegen. Og ha egen gang/sykkelveg langs lokalvegen, med trygge, opplyste og oversiktlige krysningspunkter over hovedvegen.

Anonym poster: e407c1f18b5ffe7f9806179d8a2f3c6d

Skrevet

En god venn av meg ble drepi i trafikken for 3 år siden, på en slik strekning du beskriver. Motgående kjøretøy kjørte "bare litt for fort". Det pleide jo ikke å komme så mange biler der! Han levde ca 2 timer etter at det smalt og han ble drept av en kjerring som deg, så nei, folk med dine holdninger har jeg ingen respekt for.

Trist å høre.

Men nå kjører jeg ikke for fort og holder min side av veien. Senker dessuten farten etter kjøreforholdene. Holdningen min er at farten ikke bør settes ned, ikke kjøre uvettig.

Skrevet

Trist å høre.

Men nå kjører jeg ikke for fort og holder min side av veien. Senker dessuten farten etter kjøreforholdene. Holdningen min er at farten ikke bør settes ned, ikke kjøre uvettig.

Hvis du holder fartsgrensene og kjører som du sier stiller saken seg annerledes. Det var ikke slik jeg oppfattet det da du skrev "Vi kommer ikke til å flytte, vi kommer nok heller til å bryte fartsgrensene" og trykket" liker" på inlegget fra hun som altid kjørte 10 km/t over fartsgrensen. Om jeg mistolket deg beklager jeg det.

Skrevet

Jeg trykket ikke liker fordi hun kjører for fort, men fordi jeg likte tiltakene hennes. Dette med å bryte fartsgrensene var nok litt på kanten, men hadde det blitt et lovforslag om å senke alle fartsgrenser i landet med 30 % hadde vi nok slitt med jenke oss. Det er nemlig ingen grunn for å gjøre det her i vi bor som jeg ser. De får evt. senke fartsgrensene ved utkjørsler og der veiene er ekstra smale eller svingete.

Skrevet

Jeg trykket ikke liker fordi hun kjører for fort, men fordi jeg likte tiltakene hennes. Dette med å bryte fartsgrensene var nok litt på kanten, men hadde det blitt et lovforslag om å senke alle fartsgrenser i landet med 30 % hadde vi nok slitt med jenke oss. Det er nemlig ingen grunn for å gjøre det her i vi bor som jeg ser. De får evt. senke fartsgrensene ved utkjørsler og der veiene er ekstra smale eller svingete.

Da er vi nok mer på linje i hva vi mener. Å senke fartsgrensene med 30% ser jeg også som urealistisk. Det var for å sette det på spissen. Men det er sundt å tenke på hvor mange liv vi er villige til å offre for å få lov til å kjøre så fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...