Gå til innhold

Ha med mann inn på keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har problemer med blod, operasjoner mm. Det ser ut som det blir keisersnitt på oss. Jeg tenkte at dette kan bli vanskelig for ham og har vært bekymret for at han skal svime av etc. For noen dager siden tok han opp dette og sa at han var redd han ville få problemer. Jeg vil at han skal få en god opplevelse og jeg vil tro har mer enn nok med meg selv under keisersnittey. Vil ikke bekymre meg fir at han kan besvime etc.

Sa at han gjerne kunne vente ute og han ble så lettet. Det er tydelig at dette er noe han har tenkt på. Jeg vil gjerne ha med noen og har nå snakket med en vennine av meg. Hun har sakt at hun kan bli med og mannen synes det er flott. Er det helt unormalt å gjøre det sånn?

Anonym poster: 90b6d4e623a2df3e881866a2e0428c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada han får være med inn, men som alt annet innen helsevesenet kan ingen tvinges til noe som helst (med mindre man er psykisk syk selvfølgelig), men du kan jo nevne for han at han sitter sammen med deg bak en "gardin", og at han kommer til å se veldig lite blod. Så lenge det er et planlagt snitt har dere god tid, og dere kan be om at han komme inn etter du har fått bedøvelse, venefloner og diverse. Når barnet hans kommer tenker jeg han kommer til å bry seg fint lite om "blod og gugge".

Jeg sier det sånn fordi min egen mann var sånn, veldig redd for sprøyter og blod og sånt. Han var derfor på gangen (vaginal fødsel) da jeg fikk saltvannspapler, epidural og diverse, og da jenta vår kom skulle klippet han strengen. Blodet spruta tvers gjennom rommet og sneia håret til jordmora, men det gikk veldig fint :)

Anonym poster: cc1aa59c1a457068585bce920fe9cafe

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Mannen min har problemer med blod, operasjoner mm. Det ser ut som det blir keisersnitt på oss. Jeg tenkte at dette kan bli vanskelig for ham og har vært bekymret for at han skal svime av etc. For noen dager siden tok han opp dette og sa at han var redd han ville få problemer. Jeg vil at han skal få en god opplevelse og jeg vil tro har mer enn nok med meg selv under keisersnittey. Vil ikke bekymre meg fir at han kan besvime etc.

Sa at han gjerne kunne vente ute og han ble så lettet. Det er tydelig at dette er noe han har tenkt på. Jeg vil gjerne ha med noen og har nå snakket med en vennine av meg. Hun har sakt at hun kan bli med og mannen synes det er flott. Er det helt unormalt å gjøre det sånn?

Jeg synes det høres ut som om dere har funnet en løsning alle er fornøyde med? Da er det jo bare å være fornøyd med det :) Lykke til!

Eventuelt kan du jo avtale med venninna di at hun er en «back up», slik at hun og mannen kan bytte plass hvis han blir dårlig. Det gjorde jeg med mamma, men situasjonen rundt fødselen gjorde at de ble til stede begge to (og samboer glemte alt som het blod og gørr og jeg vet ikke hva).

Endret av UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette selv, bare så det er sagt, men jeg tenker at mannen din er ganske modig som tør å fortelle at han er redd. Det må da være opp til hver og en hvordan man ønsker å gjøre det? Så lurt å ha med venninnen din, da :) Hva gjør du hvis mannen ombestemmer seg? Kan det være lurt å klarere dette med venninnen din i forkant slik at hun ikke blir skuffet?

Skrevet

Det er helt sikkert ikke noe problem at han venter ute og du har med en venninne, så kan jordmor hente han når hun skal stelle babyen.

Men bare for å ha sagt det, mannen får ikke hverken se eller oppleve noe blod og gørr under et keisersnitt altså.

Den du vil skal følge deg slipper ikke inn før etter at bedøvelsen er satt og da ligger du flatt på ryggen. Mannen får en stol ved siden av hodet ditt og sitter ganske lavt i forhold til operasjonsbordet. Så henges det opp en gardin ved brystet ditt, så både ditt og mannens hode er på den ene siden av gardinen og operasjonen foregår på den andre siden, ingen av dere ser noen ting.

Plutselig er barnet ute, får gjerne på seg en lue og et teppe før jordmor kommer rundt gardinet til dere og lar deg hilse på den lille. Så går jordmor og pappaen til et annet rom for å måle, veie og kle på den lille mens du ligger igjen og blir sydd sammen.

Men om mannen din ikke vil være med i det hele tatt på dette, er det helt sikkert i orden at jordmor henter han når hun skal veie og måle så han får være sammen med barnet da.

Anonym poster: d1cb8677ef800fda97584c33556b7e8f

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god løsning for deg å ha med en venninne. Når mannen faktisk blir dårlig av blod osv. er det jo ikke så lurt for ham å bli med inn. Legene og sykepleierne har nok å gjøre, så å ha med noen som kanskje besvimer er vel ikke så lurt. ;)

En venninne av meg var med på keisersnittet til søsteren sin fordi mannen ikke ville/orket (litt samme som din mann, tenker jeg), og det fungerte veldig fint.

Skrevet

Det er ikke helt uvanlig at kommende fedre venter på gangen ved keisersnitt. Kan være en skremmende opplevelse for de som ikke er vant til slikt.

Hender jo en gang imellom at nervøse fedre går i bakken, og det skaper jo unødvendig stress for alle inne på operasjonsstuen.

Om du vil ha med deg støtte inn så er det jo ikke noe problem å ta med seg en vennine, mor el.

Lykke til :)

Anonym poster: c2dce0071ca3ad6ef001996cde17d3e8

Skrevet

Min mann var med inn på begge mine akutt ks. Men jeg tror han hadde hatt bedre av å vente på gangen. Han tåler ikke synet av blod og syns alt sånnt er ekkelt. Hadde vi hatt planlagt ks så hadde han nok fått ventet inne på den stuen som de sjekker babyen på, måler og veier osv.

Men ting gikk litt fort, så han ble med inn. Første gangen glemte han seg og tittet over forhenget da han reiste seg for å bli med jordmor og baby på stuen. Han holdt på å daue, hehe....

Syns dere har funnet en fin løsning, så lenge alle er fornøyde så er det det viktigste.....

Skrevet

Han behøver ikke se en dråpe blod han! Han holder seg rett og slett på "din" side av "forhenget" når de opererer.

Anonym poster: 520d9f6d288158e29d82215e57b2e07d

Skrevet

Altså det er jo forheng der, han ser ikke hva som skjer med magen din. Men hele settingen er jo relativt spesiell, og mange synes det er ubehagelig.

Det er derimot langt fra uvanlig at mannen blir byttet ut med en venninne eller barnets mormor, tante etc.

Dere gjør som dere føler er best for dere. Men du får nok ikke med deg mer enn én person.

Anonym poster: 571f99c896ddb235d19cbc2f9d488339

Skrevet

Jeg har fortalt ham om forheng og hvordan det foregår, men han ebgstet seg også for lyder og lukter. Han sa at tanken på at "noen" skal skjære i kona hans skremmer vettet av ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...