Gå til innhold

Kjære alle skoleforeldre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..vær så snill å snakk OPP skolen "rundt kjøkkenbordet", samme hva enn dere måtte mene om skolen.

Bare til orientering...

Anonym poster: f7cb575bf83307e24b7df3510ea91301

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okay????

Anonym poster: 0d367af707d4ae60c45760088312dbb2

Skrevet

Javisst, klart vi gjør.

Men har hørt lærere si dette mange ganger, og lurer på hva de hører som fra elevene som gjør at de må be foreldre om dette mange ganger.

*Nysgjerrig*

Anonym poster: 29d51b133e39a7754835b653c44cf1dd

Skrevet

Hvordan snakker man opp skolen?

Skjønte ikke en dritt av innlegget ditt.

Anonym poster: 71f70dcf87a1b27fb7bf6a513cf0b05c

Skrevet

At man ikke sitter og snakker dritt om skolen vel! Snakke positivt om den, så får kanskje ungene en mer positiv holdning.

Anonym poster: b0d427b411965e068f697454a5dc3413

Skrevet

Det betyr at man skal snakke positivt om skolen slik at barna danner seg et positivt bilde av skolen og at de ser viktigheten/nytten av å gå på skolen :D

Skrevet

Der vil jeg påstå at lærere har et like stort ansvar. Det er tross alt lærere som er på skolen og som barna tilbringer tid med hver dag. Mamma og pappa var sååå positive og happy-happy-happy da jeg skulle begynne på skolen, men pga en lærer som burde pensjonert seg på midten av 60-tallet, ble skolen tidlig noe jeg ikke klarte å se positivt på.

Skrevet

Som lærer må jeg få signere her.

Mange elever som daglig sier at skolen ikke er noe viktig, de skal få lærlingplass hos onkel/pappa/fetter, du bestemmer ikke over meg, jeg trenger ikke kunne dette, jeg bryr meg ikke om anmerknigner osv.

Helt klart kommer mye av dette hjemmefra!

Skrevet

Mange elever som daglig sier at skolen ikke er noe viktig, de skal få lærlingplass hos onkel/pappa/fetter, du bestemmer ikke over meg, jeg trenger ikke kunne dette, jeg bryr meg ikke om anmerknigner osv.

Hvilke foreldre er det som sier at skolen ikke er viktig?

Nekter å tro at det er flertallet.

Skolen ER ikke populær blant flertallet av ungdom/barn. Sånn er det bare. Jeg mener ikke at lærere har størsteparten av ansvaret, men slikt som i mitt tilfelle, der mine foreldre forberedte meg på skolen ved å være positive og optimistiske, fortelle om alt det morsomme, så gjorde de sin del av jobben.

Skolen (flesteparten av lærerne) ødela den gleden jeg følte ved å begynne på skolen ved at undervisningen var dønn kjedelig, de var sure og tverre, viste lite at de forstod barn og lukket øynene for mobbingen som foregikk 1.-10. klasse for min del.

Okei, lot meg rive litt med nå. Ikke meningen å virke sur, men snakk om skole gjør meg litt... muggen. Men skal ikke la det gå utover eldstejenta som begynner om halvannet år C:

Skrevet

Jeg er delvis enig, og skal sørge for å prøve å gjøre den fremtidige skolegangen til min datter til en mest mulig positiv opplevelse.

Men hvis datteren din blir mobbet hver dag, og lærere ser det men ikke gjør noen ting (blant annet fordi mobberene har rike, innflytelsesrike foreldre) , er det faktisk veldig viktig for en liten skolejente/gutt å vite at det finnes støtte hjemmefra. Og da må man bruke litt kraft i språket for å vise hvilken side man er på.

Mvh. tidligere mobbeoffer.

Anonym poster: 824f238821b9587a4cd3e8a547e4dfde

Skrevet

Jeg forstår hva HI mener.

I mange familier omtaler de lærere som idioter. Det spiller faktisk ingen rolle hvordan læreren er. Han/hun bør omtales med respekt. Er det en dårlig lærer er det noe som bør tas opp på en skikkelig måte, ikke ved slarv rundt middagsbordet.

Jeg er ikke lærer selv, men husker hvordan enkelte venners familie drev på...

Anonym poster: e19771d4d963d8f5ba2f7a1173824556

Skrevet

Jobber du på en skole med mange utlendinger?

Anonym poster: 8d6259da885679721beae91970e9efb9

Skrevet

Jeg har jobbet som lærer på en skole med 90% minoritetsspråklige elever, og opplevde der en større grad av respekt blant foreldrene der, enn på en skole med størst andel etnisk norske.

Anonym poster: 0a4c2d640c08c595aab43127dd386f4a

Skrevet

Jeg vil i tillegg signere på oppropet til HI her. Det at foreldrene snakker positivt om skolen er veldig viktig. Om det er noe man er misfornøyd med som forelder, er det best å ta dette opp med lærer eller rektor, og aldri ha negativitet rundt skolen som samtaleemne rundt middagsbordet.

Selvfølgelig er det ikke alltid man er fornøyd som forelder, men som lærer setter jeg stor pris på å få tilbakemeldinger på det arbeidet jeg gjør. Positivt som negativt. Det er jo på den måten jeg kan utvikle meg til å bli en enda bedre lærer. Alle ønsker kan ikke alltid etterkommes, men som regel strekker man seg langt for å i hvertfall møtes på halvveien.

Anonym poster: 0a4c2d640c08c595aab43127dd386f4a

Skrevet

..vær så snill å snakk OPP skolen "rundt kjøkkenbordet", samme hva enn dere måtte mene om skolen.

Bare til orientering...

Jeg er helt enig med deg at det er viktig å formidle viktigheten av skole og godt læringsmiljø.

Når det er sagt kommer jeg ALDRI til å snakke udelt positivt om noe, dersom det er problemområder som bør/og skal gjøres noe med. Det være seg lærere som ikke fungerer eller kvaliteten på undervisningen.

Anonym poster: cc3d6e8e2d0be439d4e0d8ad30933e1b

Skrevet

Bare til orientering...

Jeg er helt enig med deg at det er viktig å formidle viktigheten av skole og godt læringsmiljø.

Når det er sagt kommer jeg ALDRI til å snakke udelt positivt om noe, dersom det er problemområder som bør/og skal gjøres noe med. Det være seg lærere som ikke fungerer eller kvaliteten på undervisningen.

Anonym poster: cc3d6e8e2d0be439d4e0d8ad30933e1b

Dette kan jeg jo til en viss grad være enig i, men så er det også slik at jeg forsøker å passe på at drøftingen av "problemområder" ikke nødvendigvis foregår i påhør av barna. Jeg er ikke nødvendigvis enig i måten ting gjøres på, men jeg trenger ikke si det til barna mine. Vi har gode lærere, jeg beundrer og respekterer dem, og DET sier jeg til barna mine. Jeg framhever de gode sidene, og det gir en 6 åring litt ekstra stjerner i øynene å vite at "min lærer er en superhelt som kan slukke brann og kan kuuuuule triks". Dersom jeg har noe jeg ønsker å kritisere kan jeg ta det med læreren, hvilket jeg også gjør, det er ikke bare pene ord.

Barna tar så fort farge av oss og våre meninger, så å baktale skolen i barnas påhør fører vanligvis ikke så mye gode med seg.

Anonym poster: b6cb05566d6473e4b8f7d8010315b06b

Skrevet

Jobber du på en skole med mange utlendinger?

Anonym poster: 8d6259da885679721beae91970e9efb9

Vi har faktisk svært få innvandrere. De er dessuten "enklere", mange av dem har stor respekt for skoleverket.

Yzma: Jeg skjønner at du har hatt en vond opplevelse i skolen, og jeg kan umulig forsvare hva som skjedde for deg. MEN: det gjelder i økende antall flere og flere ungdommer som er svært negativ, og som har kravstore foreldre som forventer at vi skal fikse det meste som er galt/vanskelig/dumt for ungen deres.

I dag hadde jeg for eksempel en mor som ønsket at vi skal avtale et møte fordi sønnen hennes manglet to lekser fra forrige periode. Da blir man litt oppgitt. Jeg kan ikke fikse dette, dette må hun og sønnen ordne opp i. Dessuten er det knapt verdig et møte at en elev mangler to lekser.

Dessverre er dette IKKE unntak lenger.

Skrevet

Akkurat det samme fikk vi beskjed om på foreldremøte på skolen som vi hører til (foreldrene til alle 1.klassingene)...

At det er viktig å gå på skole og gjøre lekser sier vi alltid er viktig, men jeg skryter ikke av noe jeg ikke er fornøyd med!

Anonym poster: b2b3f0c9776f9cee438da71014df06ea

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er faktisk veldig viktig å snakke positivt om skolen når barna hører på. Det er utrolig hva vi som jobber med barn i skolen får høre av en del av barna, og det er garantert ting som ungene ikke har kommet på av seg selv.

Joda, det finnes dårlige lærere, det finnes likegyldige lærere og til og med slemme lærere. Og da må det selvfølgelig taes opp - med skolen, ikke først og fremst med barnet. Men de fleste lærere er flinke, omsorgsfulle og ønsker å gjøre en god jobb, men det er ikke lett med enkelte curlingforeldre som ikke bare feier banen for ungene sine, men som også, muligens ubevisst motarbeider skolen og kanskje uten å tenke over det forteller sine barn at skolen ikke er viktig.

Og en ting til: Ingen barn er perfekte, ikke ditt heller!

(Men heldigvis er de aller fleste foreldre kjempeflinke og ønsker virkelig å samarbeide med skolen, både i gode og ikke fullt så gode dager)

Skrevet

Ja, det er viktig å snakke positivt om skolen, men i enkelte tilfeller må det være greit å innrømme at læreren er en "idiot" og støtte eleven. Det kunne foresten vært greit om lærerene hadde samme innstilling. De er ofte ikke mye positive i måten de omtaler foreldre så ene hører det.

Anonym poster: 9a9f8ba356e70678f63014c7de992167

Skrevet

Ja, det er viktig å snakke positivt om skolen, men i enkelte tilfeller må det være greit å innrømme at læreren er en "idiot" og støtte eleven. Det kunne foresten vært greit om lærerene hadde samme innstilling. De er ofte ikke mye positive i måten de omtaler foreldre så ene hører det.

Anonym poster: 9a9f8ba356e70678f63014c7de992167

Eg trur IKKJE det er lurt å kalle ein lærer IDIOT framføre ungen sin. Det kan hende læraren ER ein idiot, men då bør ein ta det opp med læraren og ikkje ungen sin. Det er iallefall MI meining :)
Skrevet

Jeg snakker ofte om hvor viktig det er med skole og utdannelse med barna, hjelpes dem med lekser osv.

Noen av lærerne til barna er mildt sagt evneveike, men dette er aldri noe jeg sier til barna.

Anonym poster: 5774bdc0afa730e6f272684e0e94c5a0

Skrevet

Noen av dere svarer med at lærere er idioter ol. Det kan godt være. Men hvis dere virkelig mener dette, si det da til læreren og skolen, ikke til barna. Det er ikke meningen at en skal skryte uhemmet av noe en ikke i utgangspunktet er begeistret for, det handler om at en ikke skal snakke nedlatende om skolen fremfor barna.

Dere som mener at det er helt greit, snakker dere nedlatende om andre ting dere er misfornøyd med?

Far, mor, besteforeldre, venner, naboer?

Bare en liten tanke?

Anonym poster: c07da8c8f97d7e8cc44ded54ad973869

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...