Gå til innhold

norske surrogater

Anbefalte innlegg

Skrevet

er på utkikk etter info om norske surrogater. har du vært eller kjenner du noen som har vært surrogat her i Norge?

PM er fint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det tillat i Norge nå?

Skrevet

Tror ikke det er tillatt ennå, uansett er det kvinnen som føder som er barnets biologiske mor her i Norge

Skrevet

Tror ikke det er tillatt ennå, uansett er det kvinnen som føder som er barnets biologiske mor her i Norge

Var det jeg mente ja. For kjenner ei med dobbel donor og hun har ikke sakt noe om at hun må si fra om noe ang dette.

Skrevet

Nei, det er ikke lov. Men det betyr ikke at det ikke finnes..

Skrevet

Joda, selv om single ikke kan få hjelp med IVF eller inseminasjon her i Norge, så er det flere og flere som får barn uten en far i bildet. Jeg er et levende bevis på det :) Men, barnet mitt er mitt biologiske og jeg blir registrert som mor. Skal denne surrogaten som føder utgi seg for å være en annen? Altså, kvinnen som har bestilt dette barnet?

Skrevet

Det er ikke mulig rent juridisk. Men det kan jo skje uansett.

Om noen føder under falsk legitimasjon er det neppe noen som finner ut av det noen gang.

Anonym poster: 495460c00906c5f7addb513e517c66ff

Skrevet

Er det ikke skummelt å føde under falsk id da? Tenk om det skulle skje noe alvorlig?

Anonym poster: f910adcd8a0a411a6d95b23aea21776d

Skrevet

Den som føder barnet vil uansett bli regnet som barnets mor her i landet.

Anonym poster: 6983e23279e80c2d6eb4ed336d924bba

Skrevet

Det er ikke mulig rent juridisk. Men det kan jo skje uansett.

Om noen føder under falsk legitimasjon er det neppe noen som finner ut av det noen gang.

Ja selvfølgelig, sånn å forstå.. Hjemmefødsel er da kanskje best?

Skrevet

Man vil jo bli registrert ved svangerskapskontroller, ultralyd og slike ting.

Og å risikere barnets liv og helse ved hjemmefødsel fordi man skal "svindle til seg" et barn? TOppen av egoisme!!

Skrevet

Man vil jo bli registrert ved svangerskapskontroller, ultralyd og slike ting.

Og å risikere barnets liv og helse ved hjemmefødsel fordi man skal "svindle til seg" et barn? TOppen av egoisme!!

Hvis svangerskapet forløper normalt er det jo i de fleste tilfeller ingen fare med hjemmefødsel. Men som du sier; svangerskapskontroller og sånt kan det jo bli litt tungvint med å få utført. Kanskje en gidder å reise utenlands, da også?

Skrevet

Man vell oppgi falsk id ved kontroller også, om man må vise?

Jeg har aldri måtte vise noen id hos jm eller lege. Husker ikke om det var bare far som måtte vise på føden....

Skrevet

Du er ikke pålagt å møte på svangerskapskontroll.

For en tid siden var det jo en kjempestor svindelsak der en (eller mulig flere) damer svindlet Nav for foreldrepenger/engangsstønader og div ved å møte opp på sykehus/lege/helsestasjonen med "sitt" nyfødte barn. I realiteten var det vel en dame som hadde født, men flere som lånte med seg barnet for å registrere seg med en unge, slik at de kunne få penger.

Skrevet

For en tid siden var det jo en kjempestor svindelsak der en (eller mulig flere) damer svindlet Nav for foreldrepenger/engangsstønader og div ved å møte opp på sykehus/lege/helsestasjonen med "sitt" nyfødte barn. I realiteten var det vel en dame som hadde født, men flere som lånte med seg barnet for å registrere seg med en unge, slik at de kunne få penger.

Det er isåfall ren idioti og uetisk egoisme. Ærlig talt, la være å dra på svangerskapskontroller, forfalske id og føde hjemme fordi man på død og liv skal ha en unge? Hva pokker skjedde med å sette ungen først? Driver man med slikt fortjener man ikke å få barn, spør du meg.

Skrevet

Jeg mener, det går vel fint an å gjøre dette for andre og. Surrogatmor føder hjemme, uten å gå på svangerskapskontroller, og noen uker etter fødsel tar hun som har bestilt barnet med seg barnet på helsestasjonen og sier at hun fødte hjemme for et par uker siden.

Grunnen til at dette var et "problem" tidligere (vet ikke om reglene er skjerpet nå) var at det ikke var påkrevd DNA test eller andre undersøkelser.

Skrevet

Det er isåfall ren idioti og uetisk egoisme. Ærlig talt, la være å dra på svangerskapskontroller, forfalske id og føde hjemme fordi man på død og liv skal ha en unge? Hva pokker skjedde med å sette ungen først? Driver man med slikt fortjener man ikke å få barn, spør du meg.

Noen har kanskje ikke råd til ED el. IVF. Men, et sterkt ønske om et barn likevel. Det kan være mor/tante (holdt på å si bror..) som gjerne vil hjelpe sin ufruktbare datter/niese osv.

Skrevet

Norske suttogatmødre driver selvfølgelig ikke med svindel og falsk id.

Man befruktes med egg og sæd, evnt egne egg og sæd i utlandet, og føder barnet som normalt i Norge.

Etter barnet er født frasier man seg foreldreretten til far, og biologisk mor kan deretter søke om stebarnadopsjon.

Skrevet

Noen har kanskje ikke råd til ED el. IVF. Men, et sterkt ønske om et barn likevel. Det kan være mor/tante (holdt på å si bror..) som gjerne vil hjelpe sin ufruktbare datter/niese osv.

Noens ønske om å få barn skal da ikke gå på bekostning av barns helse og barns beste mtp forfalskning, droppe helsehjelp og i det hele tatt? Er man så ego bør man ikke få barn. Får nå være grenser.

Skrevet

For all del, jeg påstår ikke at dette er spesielt vanlig, eller har noe med surrogatidebatten å gjøre.

Skrevet

Noens ønske om å få barn skal da ikke gå på bekostning av barns helse og barns beste mtp forfalskning, droppe helsehjelp og i det hele tatt? Er man så ego bør man ikke få barn. Får nå være grenser.

Men det er kanskje ikke snakk om at kontroller blir droppet, heller at de kanskje tas i utlandet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...