Gå til innhold

Sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har gjort dette? Mannen eller kvinnen? Jeg er fortsatt gravid nå med vårt andre barn og vi skal ikke ha flere, jeg blir fryktelig dårlig ved svangerskap og er heelt sikkert på at jeg aldri vil gå gjennom dette igjen. Og tanken på å slippe å bruke hormonprevensjon frister veldig. Er veldig redd for å bli gravid flere ganger med tanken på helsen.

Men er usikker på om jeg eller han burde gjøre det. Har alltid hørt at det er lettere inngrep på mannen? men så hørte jeg noen snakke om at det går an å få det utført under fødsel og at det da ikke koster noe og er enklere!? Visste ikke at det kostet mange tusen å få det utført.

Noen som har erfaringer rundt dette? Takk.

Anonym poster: 01347586923c10398ee5a35f7ec12ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enklere på en mann. Min mann gjorde det rett etter at vi fikk nr to.

Sterilisering av kvinner kan skje i forbindelse med keisersnitt, ikke vanlig fødsel.

Anonym poster: 225add2cf23f2a162dc3f0ed3697ae95

Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen min har også gjort det. Han har satt "klemmer" på sædlederne (tidligere ble de kappet, men ikke nå lenger) og dermed kan han hypotetisk sett få inngrepet omgjort.

Det var visst et forholdsvis udramatisk inngrep, på kvinner er det mer omfattende.

Skrevet

Ok for man må være under narkose? Vi hadde egentlig bestemt at mannen skulle gjøre det, og han vil det også, men så hørte jeg plutselig om at det gikk an under fødsel. Men da går vi sikkert for at han gjør det.

Dere har ikke angret på at dere gjorde det? Er så redd jeg FORTSATT skal kunne bli gravid etterpå jeg..vi er visst superfruktbare :P Hvordan synes mannen din det var å få det gjort? Ble det mye smerter/ubehag?

Skrevet

Mannen min har også gjort det. Han har satt "klemmer" på sædlederne (tidligere ble de kappet, men ikke nå lenger) og dermed kan han hypotetisk sett få inngrepet omgjort.

Det var visst et forholdsvis udramatisk inngrep, på kvinner er det mer omfattende.

Hmmm... Tydeligvis ulik praksis. Min mann gjorde det rett før jul og da kappet de, eller rettere sagt brente bort en del av hver sædleder.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hmmm... Tydeligvis ulik praksis. Min mann gjorde det rett før jul og da kappet de, eller rettere sagt brente bort en del av hver sædleder.

Han gjorde det i Danmark, da. Kanskje de har sin egen vri.

Skrevet

Det er visst forskjellige praksis i landet når det gjelder sterilisering. For jeg trodde også det er gratis kun i forbindelse med KS, men etter at jeg hadde snakket med JM min så sa hun at det er også gratis hvis man skal ta vaginal fødsel. Da MÅ henvisningen skje via JM og under svangerskapstida forløpet (senest 1 mnd før UL termin). Og sterielisering vil som regel skje innen 2 – 3 dager etter fødselen, avhengig av formen din etter fødselen. Og man har selvsagt muligheter for å ombestemme seg i siste liten :) Så mitt råd til deg er å ta opp dette temaet med JM din. Lykke til!

Anonym poster: 24cf6bdaec57cf0ea4a9a6af615bee37

Skrevet

Takk for råd, skal ta det opp med henne neste gang :) Men tenker egentlig mest at mannen får ta det..tanken på at jeg må gjennom mer nå er vanskelig, og vil helst ikke ha enda mer å tenke på etter fødsel.. Kanskje han evt kan ta det opp med lege allerede nå også, leste på nett at det ofte er lang ventetid.

Skrevet

Min mann steriliserte seg før jul,han ble lagt i narkose,inngrepet ble gjort og våknet like etterpå.det hele gikk kjapt og greit.han gjorde

det på vanlig sykehus og betalte 1200,- sånn ca,men var nesten 1 års ventetid,så privat klinikk er å anbefale om dere vil ha det gjort med en gang.

Anonym poster: e8ba86442ce8f6cf14ae96c31c620225

Skrevet

Enig med deg Kengumamma, men her ønsker vi det begge to og han mest av alt så er ikke noe problem sånn sett. Var faktisk jeg som var skeptisk først for jeg kjenner ingen som har gjort det og syntes det hørtes så skummelt ut. Vi venter nå nr to som ikke var planlagt og vi ville sånn eeegentlig ikke ha flere enn et barn, så nå vil vi være sikker på at det ikke skjer igjen.

Jeg har tenkt på at ENN HVIS noe skjer..om han ikke vil ha sjansen til å evt starte familie med noen andre, men han er helt overbevist om at han ikke vil det.

HI

Skrevet

Har forresten ikke tenkt noe på det med pris..var bare noe jeg ikke var klar over og noen jeg kjenner sa det kostet over 5000, da ble jeg bare litt overrasket, men er kanskje forskjell på privat og offentlig da.

Fint å høre om erfaringer anonym over her..synes det høres så voldsomt ut å måtte ligge i narkose, men godt at dere opplevde det kjapt og greit :)

Skrevet

Jeg fikk sterilisert meg ifm keiseesnittet. Dette kostet som flere allerede har nevnt ingenting.

Før avgjørelsen var tatt leste jeg en del om bivirkninger og ettervirkninger ifm med sterilisering både av mann og kvinne. Derfor endte det med at jeg valgte å gjøre det. Det er en økt risiko for prostata kreft for menn. Og desto yngre de er når inngrepet blir gjort desto større er risikoen. For damer var det ingen risiko utover selveste inngrepet. Men, jeg låg allerede under kniven. Så jeg ønsket ikke at mannen min skulle utsettes for denne risikoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...